تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1396 - 10:16
کد خبر : 22650

رکود در ساخت‌وساز علت اصلی اجاره‌بها مسکن/ پایین‌ترین نرخ سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان است

رکود در ساخت‌وساز علت اصلی اجاره‌بها مسکن/ پایین‌ترین نرخ سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان پایین‌ترین نرخ سرمایه‌گذاری را در حوزه مسکن نام برد و گفت: رکود در ساخت‌وسازها علت اصلی اجاره‌بهاء مسکن است.

سید رضا میرعسگری، علت اصلی گرانی اجاره‌بهای خانه را رکود در حوزه مسکن برشمرد و اظهار کرد: به دلیل اینکه ساخت‌وسازهایی که در چند سال اخیر صورت گرفت و کسانیکه در مقیاس وسیع ساخت‌وساز انجام داده بودند نتوانستند خانه‌های خود را بفروشند پولشان در حوزه مسکن راکد مانده است.

وی بابیان اینکه افرادی هستند که واحدهای زیادی ساخته‌اند اما به دلیل اینکه رغبت خرید در بازار وجود ندارد به‌گونه‌ای پولشان بلوکه‌شده، افزود: مسکن‌سازان برای اینکه بتوانند هزینه فرصت ازدست‌رفته پول خود را که در ساختن خانه‌ها صرف کرده‌اند و اکنون راکد مانده را جبران کنند ناچارا اجاره‌بهای خانه‌های استیجاری را افزایش می‌دهند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان بابیان اینکه ساخت‌وساز املاک راکد است، گفت: قیمت مسکن رشدی ندارد اما در نرخ کرایه‌خانه‌ها ما شاهد افزایش اجاره‌بها هستیم چون باید به‌گونه‌ای متقاضیان مسکن باید سرمایه‌های خوابیده مسکن‌سازان را جبران کند.

محقق و پژوهشگر اقتصادی بیان کرد: مسکن‌ساز در حالی شروع به ساختن خانه‌ها کرده که می‌توانست پولی را که صرف ساختن مسکن‌ها کرده در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده و از آن‌ها بهره بانکی دریافت کند.

میرعسگری جهش قیمت در حوزه مسکن در چند سال قبل را از دلایل دیگر گرانی اجاره‌بها خانه‌های استیجاری برشمرد و گفت: ساخت‌وساز مسکن در چند سال اخیر کاملاً تعطیل‌شده و اکنون به مرز منفی ۱۸ درصد رسیده است.

وی بابیان اینکه پایین‌ترین نرخ سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان است، افزود: مسکن مهر هم در حال حاضر رشد ساخت‌وساز آن حدود ۲ درصد است که جای نگرانی دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه ما متقاضیان مسکنی داریم که خانه‌دار نیستند و دنبال تهیه خانه هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سالانه تعدادی از افراد دنبال تأمین مسکن خود هستند و از طرف دیگر مسکن تولید نمی‌شود منجر به افزایش قیمت شده که متقاضیان توان پرداخت آن را ندارند.

پژوهشگر و محقق اقتصادی بابیان اینکه کمبود خانه در بین متقاضیان مسکن منجر به افزایش قیمت اجاره می‌شود، گفت: مسکن‌ساز به دلیل اینکه خانه ساخته و به فروش نرسیده قیمت اجاره‌ها را بالا می‌برد تا درآمدهای خود را پایدار کند.

میرعسگری دلیل دیگری افزایش قیمت اجاره خانه‌ها را فصل تابستان نیز برشمرد و گفت: به دلیل اینکه خانواده‌ها در فصل تابستان اوقات فراغت بیشتری دارند و جابه‌جایی‌ها بیشتر می‌شود افزایش تقاضا برای مسکن موجب افزایش کرایه‌خانه‌ها نیز می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.