تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1396 - 13:40
کد خبر : 21765

برگزاری جشنواره “جوکول ” هفته جاری در شفت/ شفت مهد آیین‌های بومی و محلی است

برگزاری جشنواره “جوکول ” هفته جاری در شفت/ شفت مهد آیین‌های بومی و محلی است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شفت از برگزاری جشنواره جوکول در شفت خبر داد و گفت: شفت مهد آیین‌های کهن بومی و محلی در گیلان است.

ابراهیم هوشیار امروز در شفت با اشاره به برگزاری جشنواره “جوکول ” در شفت اظهار کرد: به شکرانه آغاز برداشت برنج در شالیزارهای شفت جشنواره جوکول در این شهرستان برگزار می‌شود.

وی با اعلام اینکه این جشنواره پنجشنبه هفته جاری ساعت ۶ عصر در روستای میرسرای شفت برگزار می‌شود، افزود: ما در تلاشیم تا آیین‌های منطقه به‌ویژه شهرستان شفت را که مهد آیین‌های بومی و محلی است را احیا و ترویج کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان شفت با تأکید بر اینکه نسل‌های امروز باید با فرهنگ گذشته اجداد خود آشنا شوند، گفت: متأسفانه امروزه با پیشرفت علوم و فنون پرده بر آیین‌های بومی و محلی پوشیده شده که ضرورت دارد با برگزاری جشنواره‌ها در احیاء آن‌ها بکوشیم.

هوشیار با اشاره به وجود رسوم و آیین غنی شفت در گذشته، افزود: میراث شفت همان آیین بومی و مذهبی پدران و مادران این خاک است که در تاریخ کهن گیلان به ثبت رسیده است.

وی در تشریح برنامه‌های جشنواره جوکول شفت، گفت: علاوه بر جوکول گیری در مراسم، آیین‌هایی همچون لافند بازی، عروس بران، ساز و دهل و بازی‌های بومی و محلی نیز در مراسم پیش‌بینی‌شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شفت افزود: در حاشیه مراسم از کشاورزانی که در راستای رونق بخشی کشاورزی سنتی گیلان تلاش کرده نیز تقدیر خواهد شد.

به گزارش فارس، در گذشته برنج‌های نارس و سبز را پس از برداشت از شالیزار و پوست‌گیری به شیوه دستی با تفت دادن بر روی حرارت و افزودن شکر به آن به‌عنوان شب جیره مفید استفاده می‌کردند که در حال حاضر نیز در برخی از روستاهای شهرستان شفت مرسوم است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.