تاریخ انتشار : دوشنبه 26 تیر 1396 - 11:13
کد خبر : 21056

پلنگ سجیدان رودسر به پارک پاراجین قزوین منتقل شد

پلنگ سجیدان رودسر به پارک پاراجین قزوین منتقل شد

مدیرکل محیط زیست استان گیلان گفت : در اجرای نظرات کارشناسی دامپزشکان سازمان حفاظت محیط زیست، پلنگ بهبود یافته سجیدان رودسر برای تایید سلامت اکولوژیکی و رفتارشناسی به باغ وحش پاراجین قزوین منتقل شد.

 

قربانعلی محمدپور افزود: در نشستی با حضور کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، مقرر شد پلنگ رودسر برای تایید سلامت اکولوژیکی و رفتارشناسی، بیهوش شده و نمونه خون حیوان جهت بررسی پارامترهای مختلف آزمایش شود.
وی ادامه داد: در این نشست همچنین مقرر شد پس از نمونه برداری از خون پلنگ رودسر، حیوان را به فضای ۶۰۰ متری باغ وحش پاراجین قزوین منتقل کرده و پس از قرار دادن طعمه زنده و مونیتورینگ، وضعیت جسمی و رفتاری آن در خصوص توانایی شکار طعمه زنده در حالت نیمه طبیعی و مشاهده رفتار پلنگ با شکار در نشستی دیگر مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد .
به گفته محمدپور، تصمیم نهایی در خصوص رهاسازی پلنگ رودسر منوط به نتایج موارد ذکر شده و نظر نهایی کارشناسان استان گیلان است .
به گزارش ایرنا این پلنگ اواخر بهمن ماه سال گذشته در روستای سجیدان از توابع شهرستان رودسر در شرق استان گیلان، در تله حیوانات زیانکار گرفتار شده و با جراحات جسمی بسیار و ناتوانی حرکتی توسط کارشناسان محیط زیست گیلان زنده گیری و برای درمان به تهران انتقال یافت .
پلنگ آسیب‌دیده رودسر، پس از انتقال به تهران علی‌رغم توصیه اعضای هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مبنی بر لزوم معدوم‌سازی، به درخواست سازمان حفاظت محیط زیست در یک بیمارستان دامپزشکی خصوصی مورد عمل جراحی ستون مهره‌ها قرار گرفت و در هفتمین روز پس از عمل جراحی توانست راه برود.
پلنگ (نام علمی: Panthera pardus) جانوری از خانواده گربه‌سانان و کوچک‌ترین حیوان در میان سه گربه بزرگ است که شیر و ببر دو عضو دیگر آن هستند.
زیستگاه پلنگ در گذشته از آفریقای جنوبی تا کره را در بر می‌گرفت و این جانور در سراسر آفریقا و جنوب آسیا پراکنده بود اما تخریب زیستگاه و شکار، قلمرو این حیوان را به شدت کاهش داد و امروزه بیشترین تراکم پلنگ‌ها در جنوب صحرای آفریقاست.
اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست این حیوان را با توجه به کاهش جمعیت و کاهش محدوده زندگی آن در فهرست گونه‌های در مرز تهدید به انقراض قرار داده‌است اما با همه این احوال جمعیت پلنگ‌ها از دیگر گونه‌های خویشاوند خود یعنی شیر، ببر و جگوار بیشتر است و وضعیت حفاظتی بهتری دارد.
پلنگ در مقایسه با دیگر گربه‌سانان پاهایی کوتاه، بدنی کشیده و جمجمه‌ای بزرگ دارد. موفقیت بالای این گونه در حیات وحش تا حدی به قابلیت‌های شکارگری فرصت‌ طلبانه‌اش، انطباق‌پذیری‌اش با زیستگاه‌های مختلف، امکان دویدن با سرعت ۵۸ کیلومتر در ساعت، توانایی بی‌نظیرش در بالارفتن از درخت حتی در حالی که لاشه بزرگی را با خود حمل می‌کند و همچنین توانایی شناخته‌شده‌اش در حرکت پنهانی مربوط می‌شود.
پلنگ تقریباً از هر حیوانی که بتواند شکار کند، تغذیه می‌کند و زیستگاه مطلوب او نیز از جنگل‌های بارانی تا نواحی بیابانی متغیر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.