تاریخ انتشار : یکشنبه 25 تیر 1396 - 17:28
کد خبر : 20981

اجرای نمایش آئینی سنتی نوروزبل در لاهیجان

اجرای نمایش آئینی سنتی نوروزبل در لاهیجان

نمایش آئینی سنتی نوروزبل به همت جمعی از هنرمندان عرصه نمایش در شهر لاهیجان اجرا و با استقبال فراوان شهروندان و گردشگران روبرو شد.

نوروز بل ف آیینی کهن در گاهشماری دیلمی است که به عنوان جشن خرمن در ۱۷مرداد ماه هر سال برگزار می شده و از جمله آیین های دارای ثبت ملی گیلان بشمار می آید.
محمدعلی صادق حسنی از هنرمندان مطرح لاهیجان این آیین را به صورت نمایشی در آورده است که سه روز در شهر لاهیجان اجرا شد و اجرای آخر آن عصر شنبه صورت گرفت.
این هنرمند گفت: این نمایش برای شرکت در جشنواره آیینی محلی مریوان آماده شده است که در طی سه روز در شهر لاهیجان پنج اجرا داشت که این اجراها مورد استقبال شهروندان و تماشاگران واقع شد .
وی افزود: اجرای این نمایش همچنین در دیگر شهرهای گیلان مانند انزلی ، رشت و دیگر استان های کشور ادامه خواهد یافت.
نویسنده،کارگردان این نمایش محمد علی صادق حسنی،دستیار کارگردان، برنامه ریز شیرین دمان ،تدارکات،مدیرصحنه علی شیدیان ،بازیگران علی بیداوسی،فاطمه علی پرست،سید علی مرتضوی،امیر امینی،آرزو علی پور،منوچهر امیری،مینا حقانی،مائده داداشی،هانیه سامانی،محمد علیجانی،حسین حبیبی هستند.
این نمایش کاری از گروه نمایشی خورتاب لاهیجان است و موسیقی آن نیز توسط سجاد حقگو و نوید لاهیجی اجرا شد .
مراسم آغاز سال جدید مردم گیلان و مازندران (نوروزبل) براساس گاهشماری دیلمی بین سیزدهم تا هفدهم مرداد ماه برگزار می‌شد که روز دقیق آغاز سال گیلکی ۱۷ مرداد ماه هجری شمسی محاسبه شده است.
کلمه بل در زبان گیلکی به معنای شعله آتش است که در آغاز سال جدید با روشن کردن آتش از روی شعله های آن می پریدند که به این صورت به نوروزبل مشهور شده است.
این آیین در سال ۱۳۷۱ به عنوان آثار گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.