تاریخ انتشار : یکشنبه 21 مرداد 1403 - 16:46
کد خبر : 128357

اقتصاد سیاه لب مرز!

عملیات ضربتی علیه افغان‌ها بی فایده است

عملیات ضربتی علیه افغان‌ها بی فایده است
۱۷ مرداد سخنگوی فراجا گفت: «سردار رادان، فرمانده کل انتظامی کشور بر عزم پلیس در شناسایی و انتقال اتباع غیرمجاز به کشور مبدا تاکید دارند. در جهت مطالبه به‌حق مردم و ارتقای ایمنی عمومی این طرح با قدرت استمرار خواهد داشت.»

جارستان: ۱۷ مرداد سخنگوی فراجا گفت: «سردار رادان، فرمانده کل انتظامی کشور بر عزم پلیس در شناسایی و انتقال اتباع غیرمجاز به کشور مبدا تاکید دارند. در جهت مطالبه به‌حق مردم و ارتقای ایمنی عمومی این طرح با قدرت استمرار خواهد داشت.»

 

اما مشخص نیست برخورد با اتباع غیرمجاز چگونه خواهد بود؟

 

سیامک زندرضوی، جامعه‌شناس:

 

این دستگیری‌های اتفاقی به نوعی پاک کردن صورت مساله است. کاری را که در همه جای جهان می‌کنند، ما هم می‌توانیم انجام دهیم.

 

لب مرز افراد را ثبت‌نام کنند، البته با این شرط که کارفرمایی در ایران برایش مشخص باشد. به این ترتیب کسانی که برای کار می‌آیند، گرفتار باندهای جا‌به‌جایی نمی‌شوند. ما می‌دانیم که برای افغان‌ها تقاضای کار وجود دارد.

 

اما این اتفاق نمی‌افتد چرا؟ برای جابه‌جایی این افراد یک اقتصاد سیاه وجود دارد. می‌توان به راحتی آن را محاسبه کرد؛ وقتی یک نفر از ایران بخواهد به افغانستان برگردد، هزینه‌اش می‌شود، یک میلیون تومان اما وقتی بخواهد به ایران برگردد، می‌شود ۱۰ میلیون تومان.

 

خب باقی این پول به جیب چه کسانی می‌رود؟ چه پول هنگفتی جابه‌جا می‌شود. چند میلیون افغان‌ وجود دارند که هر ماه ممکن است برای دیدار خانواده خود به افغانستان بروند. حال اگر قوانین مشخصی وضع شود. این اقتصاد حذف می‌شود.

 

مساله بسیاری از کارشناسان و جامعه‌شناسان این است که باید بین افغان‌های غیرمجاز و مجاز فرق گذاشت.

 

سعید معیدفر، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران:

 

مشکل اساسی، نبود قانون و نظم در مهاجرپذیری است که در نهایت منجر به قوم‌گرایی و خشونت می‌شود. در صورتی‌که بتوان ساختار مهاجرپذیری را سامان‌دهی کرد، نیازی به عملیات‌ ضربتی نیست./دنیای اقتصاد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.