تاریخ انتشار : دوشنبه 15 مرداد 1403 - 15:57
کد خبر : 128235

تسریع ویژه یا رویه معمول؟

صف‌آرایی جبهه پایداری با چهار رسانه جدید

صف‌آرایی جبهه پایداری با چهار رسانه جدید
آیا تمام مراحل قانونی مندرج در گردش‌کار وزارت ارشاد در جریان صدور مجوز برای «شهید جمهور»، «حکمران»، «جهان‌آرا» و «نوبنیاد»، رسانه‌های چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری رعایت شده است یا دستورهای ویژه‌ای در این میان نقش داشته‌اند؟

اختصاصی جارستان: امروز مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت ابراهیم رئیسی و کاندیدای ردصلاحیت شده‌ انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، مجوز یک پایگاه خبری به نام «شهید جمهور» را در سامانه وزارت ارشاد به نام خود ثبت کرد. اسماعیلی در اصل امتیاز انتشار این رسانه خبری را از مجموعه‌ ذیربط خود دریافت کرده است.

همچنین یاسر جبرائیلی که سابقه حضور در تحریریه کیهان و جوان- از افراطی‌ترین روزنامه‌های جریان اصولگرا- را دارد، امتیاز روزنامه «حکمران» را در روزهای پایانی فعالیت وزرای دولت سیزدهم از وزارت ارشاد گرفته است.

جبرائیلی، جوان اصولگرایی که در فضای رسانه‌ای به واسطه اظهارات جنجالی، گه‌گاه نامتعارف و آرمان‌گرایانه در حوزه اقتصاد مشهور است. از او به‌عنوان یکی از اعضای تیم اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی یاد می‌شود.

روز گذشته نیز در اخبار آماده بود که علی نادری، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در دولت سیزدهم و محسن منصوری، معاون اجرایی ابراهیم رئیسی، از وزارت ارشاد درخواست مجوز برای دو روزنامه داده بودند که این درخواست‌ها نیز مورد موافقت قرار گرفت.

علی نادری که در گذشته در شورای سیاستگذاری سایت نزدیک به جبهه پایداری «رجانیوز»، برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا» و مدیریت روابط عمومی قوه قضاییه در زمان ابراهیم رئیسی فعالیت داشته، قصد دارد روزنامه‌ای به نام «جهان‌آرا» منتشر کند.

محسن منصوری، معاون اجرایی ابراهیم رئیسی و رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی، نیز قصد دارد روزنامه‌ای به نام «نوبنیاد» را راه‌اندازی کند.

موضوع صدور مجوز این دو روزنامه از آن جهت در فضای رسانه‌ای و مطبوعاتی کشور محل بحث است که صدور مجوز یا پروانه فعالیت رسانه، فرآیندی زمانبر و سخت‌گیرانه و صدور مجوز روزنامه سخت‌گیرانه‌تر، زمانبرتر و همچنین انتشار آن مشکل‌تر است.

به گزارش «فرارو»، صدور مجوز برای یک پایگاه خبری و نه روزنامه، حداقل یک سال زمان می‌برد.

باید دید که این درخواست مجوز چه زمانی ثبت شده است؛ قبل از سقوط هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی، بعد از مرحله اول انتخابات یا بعد از اعلام نتایج در روز ۱۶ تیر؟

اگر این درخواست‌ها حتی یک روز پس از سقوط هلی‌کوپتر نیز ثبت شده باشد، با توجه به صدور مجوز در تاریخ ۱ مرداد، روند کار بیش از دو ماه طول نکشیده است. منصوری و نادری در بطن حوادث و مسائل بودند چرا که مسئولیت‌های مهمی داشتند. منصوری که حتی گرفتارتر و به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی تا ۱۶ تیرماه درگیر مساله انتخابات بود.

آیا تمام مراحل قانونی مندرج در گردش‌کار وزارت ارشاد در جریان صدور مجوز برای «شهید جمهور»، «حکمران»، «جهان‌آرا» و «نوبنیاد»، رسانه‌های چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری رعایت شده است یا دستورهای ویژه‌ای در این میان نقش داشته‌اند؟

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر درخواستی از سوی چهره‌هایی جز دولت سیزدهم و جریان منتقد آن، اصلاح‌طلب و میانه‌رو هم بود، روند به همین سرعت و سهولت پیش می‎رفت؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.