تاریخ انتشار : سه شنبه 12 تیر 1403 - 19:35
کد خبر : 127873

واکنش‌ها به مناظره اول دور دوم چگونه بود؟

فرصت‌سوزی جلیلی

فرصت‌سوزی جلیلی
روز گذشته، 11 تیرماه، اولین مناظره دور دوم انتخابات برگزار شد و مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

اختصاصی جارستان: روز گذشته، ۱۱ تیرماه، اولین مناظره دور دوم انتخابات برگزار شد و مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

در این مناظره که با فرمت جدید برگزار شد، در ابتدا به موضوع مشارکت ۴۰ درصدی در دور اول انتخابات اشاره شد و از نامزدها این پرسش پرسیده شد که در دولت احتمالی چه تدابیری می‌اندیشند تا بتواند برای انتخابات بعدی میزان مشارکت افزایشی شود.

جدای از این مورد، مباحث مهم دیگری از جمله اخلاق انتخاباتی، اعتراضات اجتماعی، رفتارهای قهری و اخراج اساتید و دانشجویان، اینترنت و فیلترینگ، سیاست خارجه و تحریم‌ها، رشد اقتصادی و عملکرد دولت در صادرات و واردات نیز در مناظره مطرح شد.

بعد از اتمام اولین مناظره رودررو جلیلی – پزشکیان، بسیاری از کارشناسان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نسبت به صحبت‌های دو نامزد واکنش نشان دادند.

 

عباس عبدی: اگر پوششی‌ها نبودند، کار جلیلی در دور اول یکسره شده بود

 

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی و روزنامه‌نگار در توئیتی نوشت:

«فکر می‌کردم که چرا قاضی زاده و بویژه زاکانی را به عنوان نامزد پوششی و پیش مرگ آورده بودند؟ امشب معلوم شد که اگر آن‌ها نبودند سرنوشت این بنده خدا در همان دور اول یکسره شده بود.»

 

حسین سلاح‌ورزی، آمار اشتباه جلیلی درباره صادرات صیفی‌جات را رو کرد

 

حسین سلاح‌ورزی، رییس سابق اتاق ایران نیز در حساب توئیتر خود نوشت: «بعد از ۱۱ سال زعامت دولت سایه و سه سال ارائه برنامه به دولتی که حتی قادر به تامین پایدار پیاز وگوجه مردم هم نبود، فرمودند که می‌خواهند سالی ۱۱ میلیارد دلار صیفی‌جات به روسیه صادر کنند. آفرین! چه خوب! اما افسوس که کل واردات صیفی‌جات روسیه از «دنیا» فقط ۱/۶ میلیارد دلار است!»

 

ایران مال حزب‌اللهی‌ها یا انقلابی‌ها یا ارزشی‌هاست!؟

 

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی در کانال تلگرامش نوشت:

«کافی بود آقای پزشکیان از آقای جلیلی فقط بپرسد که آیا به برابری حقوقی همهٔ اتباع و شهروندان ایرانی در برابر قانون و یا به عبارتی ایران برای تمام ایرانیان باور و پایبندی دارد یا خیر؟

اگر می‌گفت ندارم که رسماً به ضرورت تبعیض نظامند و بنیادی در جامعه اعتراف کرده بود و اگر می‌گفت باور دارم، هزاران شاهد برای عدم پایبندی تیم متبوع او به برابری حقوقی ایرانیان قابل مثال‌آوردن بود بخصوص آن مواردی که بدون پرده‌پوشی در ملأعام اعلام کرده‌اند ایران مال حزب‌اللهی‌ها یا انقلابی‌ها یا ارزشی‌هاست و بقیه اگر ناراحتند، بساط‌شان را جمع کنند و از این کشور بروند!»

 

حمید رسایی: مناظره اول برای جلیلی فرصت‌سوزی بود

 

روش مناظره سعید جلیلی حتی با انتقاد برخی حامیانش نیز مواجه شد. حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس و عضو جبهه پایداری در حساب توئیترش نوشت:

«بعنوان کسی که بابیش از ۳۰نفر از چهره‌های اصلاح‌طلب مناظره کرده وهمچنان این آمادگی را دارم، خدمت برادر عزیز آ. جلیلی عرض میکنم، هدف شما درمناظره باید قانع کردن مخاطب باشد نه کسی که با او مناظره میکنید او هرگز قانع نمیشود. تلاش شما برای قانع کردن آ.پزشکیان فقط فرصت‌سوزی بود.»

 

موسی غنی‌نژاد: باید در مقابل تفکر تمدن‌ستیزی ایستاد

 

موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان لیبرال، در پیامی ویدیویی در حمایت از مسعود پزشکیان گفت: در دور اول رای ندادم، اما در دور دوم صورت مساله تغییر کرده است و باید در برابر تفکر آخرالزمانی و تمدن‌ستیز ایستاد که می‌خواهد ایران را آزمایشگاه ماجراجوئی‌های خطرناک کند. بقای ایران شرط لازم برای پیگیری همه آرمان‌های نیکوست. از رای دادن و ندادن نباید تابو ساخت. آنچه مهم است رساندن پیام عقلانیت ملی مردم ایران به صاحبان قدرت است.

 

اعتراض آذری‌جهرمی به به عدم رعایت عادلانه وقت در مناظره اول

 

در مناظره اول دور دوم انتخابات، در زمان جمع بندی پنج دقیقه ای پزشکیان، سعید جلیلی وارد بحث شد و همه زمان او را به بگو مگوی دو طرف تبدیل کرد.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات روحانی در این خصوص گفت که وقت مناظره شب گذشته به صورت عادلانه بین کاندیداها تقسیم نشد.

آذری‌جهرمی در توئیتی نوشت: برادر آقای جلیلی در صداوسیما باید زمان‌های مناظره امشب را محاسبه کنند و وقتهای اضافه داده شده به ایشان را محاسبه و به آقای پزشکیان تخصیص مجدد داده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.