تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 خرداد 1403 - 14:55
کد خبر : 127756

گیلان در رتبه نهم کشور!

دل‌زدگی شاغلین نسبت به کشاورزی

دل‌زدگی شاغلین نسبت به کشاورزی
سهم کشاورزی از اشتغال در استان‌های شمالی که تصور می‌شود سهم بسیار بیشتری را در حرفه کشاورزی داشته باشد، بسیار کمتر از حد تصور است.

اختصاصی جارستان: بدون شک یکی از بخش‌های بسیار مهم و حیاتی اقتصاد، کشاورزی است. کشاورزی به طور مستقیم با امنیت غذایی کشور و تامین نیازهای خوراکی خانوار در ارتباط است. داده‌های مرکز آمار نشان بیانگر این موضوع است که سهم کشاورزی از اشتغال در کل کشور در سال گذشته، ۱۴.۴ درصد بوده است. به بیانی دیگر، از هر ۱۰۰ نفر شاغل در کل کشور، تقریبا تنها ۱۴ نفر در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند.

طبق محاسبات صورت گرفته در هر استان، سهم بخش کشاورزی از اشتغال کل کشور در استان کرمان بالاتر از سایر استان‌ها بوده و نزدیک به ۴۰ درصد (۳۹.۷ درصد) است. پس از آن نیز استان‌های خراسان شمالی ( ۳۰.۴ درصد) و آذربایجان غربی (۲۶.۶ درصد) قرار گرفته‌اند. استان تهران نیز با تنها ۱.۷ درصد سهم کشاورزی از اشتغال در جایگاه آخر این آمار قرار گرفته است. استان‌های البرز و قم،‌ بعد از تهران، کمترین سهم را به نام خود ثبت کرده‌اند.

 

نکته جالب توجه این آمار این است که سهم کشاورزی از اشتغال در استان‌های شمالی که تصور می‌شود سهم بسیار بیشتری را در حرفه کشاورزی داشته باشد، بسیار کمتر از حد تصور است.

این نسبت در گیلان تنها ۲۱.۲ درصد است؛ که در بین استان‌های شمالی بیشترین درصد است. سهم بخش کشاورزی از کل اشتغال در استان مازندران ۱۷.۲ درصد و گلستان ۱۹.۶ درصد است.

 

گفتنی است که تغییرات سهم گروه کشاورزی از اشتغال در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ در تنها ۸ استان مثبت به ثبت رسیده است. این نسبت در گیلان در ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ۰.۴ درصد رشد داشته است.

این آمار می‌تواند زنگ خطر را برای کل کشور و همینطور گیلان نیز به صدا درآورد. کاهش سهم گروه‌های کشاورزی در اشتغال کل می‌تواند از لحاظ امنیت غذایی و حتی در ابعاد بزرگ‌تر امنیت سیاسی-اجتماعی کشور را به خطر بیاندازد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.