تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 خرداد 1403 - 12:50
کد خبر : 127496

«رود راوی» به قلم ابوتراب خسروی؛

روایتی از قداست، فرقه‌گرایی و خرافه در جامعه

روایتی از قداست، فرقه‌گرایی و خرافه در جامعه
مدعیان دروغین و عناوینی مانند جریان عرفان انحرافی، توسل به موهومات و خرافه‌گرایی همواره از زمان‌های گذشته تا به امروز یک معضل فرهنگی و اجتماعی برای جوامع این نسل تلقی می‌شود.

اختصاصی جارستان: بسیاری از ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی ناشی از زمینه‌های فکری، فرهنگی و اجتماعی خاص  در جوامع است که در طول سالیان سال به مرور شکل گرفته است. بطور مثال می‌توان به موضوع مدعیان دروغین و عناوینی مانند جریان عرفان انحرافی، توسل به موهومات و خرافه‌گرایی اشاره کرد که همواره از زمان‌های گذشته تا به امروز یک معضل فرهنگی و اجتماعی برای جوامع این نسل تلقی می‌شود.

به همین جهت باورها، اعتقادات و ساختارهای ذهنی، قرن‌ها طول می‌کشد تا به نوعی سلوک بدل شود. از طرفی تمایل ذاتی افراد به امور ماورای طبیعت، معنویت و فقدان تغذیه مناسب که بتواند نیاز معنوی آنان را در این زمینه تامین کند، زمینه‌ای را فراهم می‌کند که فرقه‌های متعددی با جایگزین ساختن بدل‌های انحرافی دیگر فرقه‌ها، افراد را جذب کنند.

«رود راوی» به قلم ابوتراب خسروی در فضایی سورئالیستی و نمادین به روایت و موشکافی این مساله با ارجاع‌های گه‌گاه به زمان حال و گذشته می‌پردازد.

نویسنده در «رود راوی» تمایل داشته تا دوای دردِ جامعه‌ خود را در قامت داستانی مفصل روایت کند. آگاهی، دانش و تجربه‌ ابوتراب خسروی، کلید موفقیت و بکر بودن این اثر است.

خسروی خود در این خصوص می‌گوید:« ما در طول تاریخ‌مان همیشه با سه موضوع درگیر بوده‌ایم، سه موضوعی که به هم متصل اند و ارتباطی تنگاتنگ باهم دارند؛ قداست، فرقه‌گرایی و خرافه…»

«رود راوی» حول فرزند یکی از رهبران فرقه‌ای غیررسمی‌ که برای تحصیل پزشکی به شهر «لاهور» می‌رود، تا بتواند در آینده به سایر اعضای فرقه خدمت کند، می‌چرخد. فرزند این رهبر فرقه او که راوی قصه نیز است به جای تحصیل، به فرقه‌ مخالف می‌پیوندد. سپس به شهر خود «رونیز» برمی‌گردد و در آنجا رهبر فرقه، راوی را مأمور به نگارش تاریخ فرقه می‌کند.

«رود راوی» با زبان ویژه خسروی با احاطه بر ادبیات کهن و روایتی منسجم، دارای نثری قوی و گاها سنگین با درونمایه‌ای رازآلود است. کتاب در شروع امکان دارد خواننده را پس بزند اما چنانچه کمی تأمل و حوصله کنید، نقاط قوت و قدرت کلمه آنچنان شما را جذب خواهد کرد که آن را زمین نخواهید گذاشت. قدرت و اصالت کلمه، شاکله اصلی آثار ابوتراب خسروی ا‌ست؛ البته از فردی که در مکتب گلشیری رشد کرده، انتظاری جز این نیز نمی‌توان داشت.

«رود راوی» موفق به کسب عنوان برترین رمان چهارمین دوره‌ بنیاد هوشنگ گلشیری در سال ۱۳۸۲ شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.