تاریخ انتشار : شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 9:46
کد خبر : 127075

یک هفته پس از آتش‌سوزی:

بازماندگان روستای امام‌زاده ابراهیم شفت و وعده‌های مسئولین

بازماندگان روستای امام‌زاده ابراهیم شفت و وعده‌های مسئولین
بامداد پنجشنبه، 13 اردیبهشت بود که منطقه امام‌زاده ابراهیم شفت در آتش سوخت. آنطور که در ساعات اولیه آتش‌سوزی، فرماندار شفت اعلام کرد، عملیات اطفای شهرک جوبی امام‌زاده ابراهیم شفت تا ساعت پنج بامداد ادامه داشت. طبق اعلام یکی از اهالی این روستا، این آتش‌سوزی از سیستم سیم کشی یک نانوایی آغاز و به ساختمان‌های مجاور سرایت کرده است.

اختصاصی جارستان: بامداد پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت بود که منطقه امام‌زاده ابراهیم شفت در آتش سوخت. آنطور که در ساعات اولیه آتش‌سوزی، فرماندار شفت اعلام کرد، عملیات اطفای شهرک جوبی امام‌زاده ابراهیم شفت تا ساعت پنج بامداد ادامه داشت. طبق اعلام یکی از اهالی این روستا، این آتش‌سوزی از سیستم سیم کشی یک نانوایی آغاز و به ساختمان‌های مجاور سرایت کرده است.

از فردای روز آتش‌سوزی تا به امروز سیل عظیمی از عکس‌ها و فیلم‌های شهرک سوخته امام‌زاده ابراهیم شفت در گوشی‌های مردم دست به دست می‌شود. تصاویری که خود گویای عمق فاجعه هستند.

این اولین بار نیست که این منطقه طعمه حریق می‌شود؛ پیش از این دو بار در هه ۷۰ و در سال‌های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۸ این روستا گرفتار آتش شده بود.

همچنین دو بار نیز در دهه ۹۰، در سال ۱۳۹۲، که بیش از ۵۰ واحد مسکونی و ۴۰ باب مغازه در زبانه‌های آتش سوخت و یک نفر نیز جان خود را از دست داد. همچنین ۹ باب مغازه و ۷ منزل مسکونی نیز در سال ۱۳۹۶ در امام‌زاده ابراهیم دچار حریق شد.

 

واکنش‌ها و وعده‌های مسئولین به مردمان روستای سوخته

 

واکنش محمدرضا محسنی، فرماندار وقت شهرستان شفت، در آتش‌سوزی سال ۹۶ در خصوص مهار آتش جالب توجه و عجیب است. او به شکل عجیبی مردم و رسانه‌ها را خطاب قرار داد و اظهار کرد: «انتظار داریم از استفاده ابزاری از هر حادثه و رخدادی به عنوان وسیله‌ای برای حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد و ضعیف نشان دادن عملکرد خدمتگزاران مردم، خودداری و مسئولان همراه و در کنار مردم دانسته شوند.»

حال پس از ۷ سال از آخرین آتش‌سوزی، بار دیگر این روستا گرفتار آتش شد و مسئولینی که باید هرچه زودتر به داد این روستای توریستی گیلان برسند.

 

حسین صفایی، عضو شورای روستا گفته است که بیش از ۱۲۰ ساختمان و بیشتر از ۳۰۰ واحد همراه با مغازه‌های بازار به‌طور کامل در شهر سوخته‌اند. اهالی اما تاکید می‌کنند که بیش از ۵۰۰ واحد مغازه و خانه در آتش سوخته است. هر ساختمان شامل مغازه، اقامتگاه و خانه اهالی بود.

همچنین اسدالله عباسی، استاندار گیلان، نیز در ۱۷ اردیبهشت ماه اعلام کرد که در حادثه آتش‌سوزی روستای امامزاده ابراهیم، ۳۸۹ واحد مسکونی و تجاری در قالب ۱۲۰ ساختمان به‌طور کامل سوخت و تخریب شد. عباسی اعلام کرد که از این تعداد ۱۱۸ واحد بیمه بودند و تعدادی هم بیمه نداشتند. او وعده داد که به زودی روند پرداخت به خسارت‌دیدگان آغاز می‌شود.

گفتنی است برخی از مسئولین نیز بر عقب‌نشینی خانه‌ها تاکید کرده‌اند که اهالی روستا با این امر مخالفت کردند. معاون بنیاد مسکن کشور وعده داده که برای هر طبقه وام ۳۵۰ میلیون تومانی با کارمزد ۵ درصدی و بازپرداخت ۱۰ تا ۱۵ ساله در نظر گرفته شده است.

از طرفی علی اصغر چگینی، دادستان عمومی شهرستان شفت استان گیلان، ۱۴ شهریور در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرد که پرونده قضائی در راستای حریق شب گذشته بازارچه امامزاده ابراهیم (ع) شفت تشکیل شد. رییس دادگستری استان نیز دو روز بعد، اعلام کرد که با مدیران مقصر در این آتش‌سوزی برخورد می‌شود. به گفته او، در مرکز استان هم با تشکیل جلسه، بر ضرورت پیگیری، شناسایی علت حادثه و برخورد با عوامل آن تاکید شده است.

 

وعده ۶ ماهه رنگ واقعیت به خود می‌گیرد؟

 

روستا امام‌زاده ابراهیم شفت به‌ واسطه بافت چوبی‌اش، بسیار مستعد آتش‌سوزی است. باتوجه به این امر و مسبوق به سابقه بودن آتش‌سوزی در آنجا، انتظار می‌رفت مسئولین استانی تمهیدات جدی و فوری‌ای را به منظور جلوگیری از تکرار این حادثه دردناک انجام دهند؛ گویا تجربه آتش‌سوزی‌های قبلی باید بار دیگر تکرار می‌شد تا مسئولین گیلان از خواب غفلت بیدار شوند. به امید آنکه این خواب غفلت بار دیگر اتفاق نیوفتد.

وعده بازسازی ۶ ماهه از سوی مسئولین داده شده است. آنطور که از شنیده‌ها نیز حاکی است، دهیاری گفته است اهالی روستا باید از سنگ‌نمای چوب در بنای خودشان استفاده کنند؛ تا در کنار حفظ وجهه زیبای خود، دیگر شعله‌ور نیز نباشد.

اهالی که در خانه و زندگی خودشان را در آتش‌سوزی‌های۹۲ و ۹۶ از دست داده‌اند، گوششان از این وعده‌ها پر است. حال باید دید این وعده تا چه اندازه به خود رنگ واقعیت می‌گیرد؟ امیدواریم وعده‌ها و کمک‌رسانی‌های مسئولین نیز همانند گنبد بقعه امامزاده ابراهیم که در میان مه روستا، ناپیدا می‌شود، ناپدید نشود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.