تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 خرداد 1402 - 10:25
کد خبر : 118843

♦علی مطهری: لازم نیست برای ۱۴و۱۵ خرداد، دو روز تعطیلی داشته باشیم

♦علی مطهری: لازم نیست برای ۱۴و۱۵ خرداد،  دو روز تعطیلی داشته باشیم

علی مطهری در یادداشتی با عنوان «چرا دو روز تعطیل؟» در روزنامه اعتماد نوشت: تعطیلی ۱۴ و ۱۵ خرداد اگر برای چند سال اول رحلت امام خمینی(ره) به دلیل برنامه‌های گسترده در سراسر کشور و تسکین دل مردم به خاطر فاصله اندک از آن حادثه غمبار ضروری بود، امروز آن ضرورت را ندارد و دو

علی مطهری در یادداشتی با عنوان «چرا دو روز تعطیل؟» در روزنامه اعتماد نوشت: تعطیلی ۱۴ و ۱۵ خرداد اگر برای چند سال اول رحلت امام خمینی(ره) به دلیل برنامه‌های گسترده در سراسر کشور و تسکین دل مردم به خاطر فاصله اندک از آن حادثه غمبار ضروری بود، امروز آن ضرورت را ندارد و دو روز تعطیلی پشت سر هم آسیب جدی به اقتصاد کشور خصوصا به بخش خصوصی وارد می‌کند. یک روز برای بزرگداشت دو مناسبت مهم رحلت امام خمینی و قیام پانزده خرداد که نقطه آغاز نهضت اسلامی بوده کافی است و می‌تواند تنها ۱۵ خرداد تعطیل باشد و هر دو مناسبت در این روز تعظیم و تکریم شود.

 

اساسا تعطیلی دو روز پشت سر هم به صلاح هیچ کشوری نیست و کشورهای مختلف از آن پرهیز می‌کنند، زیرا باعث می‌شود آن هفته‌ای که این دو روز در آن واقع شده است از حیز انتفاع ساقط شود. همین یکشنبه و دوشنبه هفته بعد را که تعطیل است در نظر بگیرید. عده‌ای از چهارشنبه قبل از آن به مرخصی می‌روند و اگر زود برگردند سه‌شنبه هفته بعد خواهد بود و معمولا تا پایان هفته بعد به طول می‌انجامد و به این ترتیب ادارات چند روز تق و لق خواهد بود و کارفرمایان بخش خصوصی هم باید ۲ روز حقوق کارِ نکرده کارمندان و کارگران خود را بپردازند. این امر آسیب جدی به اقتصاد و پیشرفت کشور می‌زند. این در حالی است که در روز ۱۵ خرداد برنامه سراسری برای بزرگداشت این روز وجود ندارد و تنها مردم شریف ورامین و پیشوا یک راهپیمایی دارند که از اخبار تلویزیون پخش می‌شود.

 

ممکن است تاسوعا و عاشورا را به عنوان نقض این سخن ذکر کنید. انصافا تاسوعا و عاشورا استثناست و اکثر مردم در این دو روز برنامه دارند و احساس بطالت نمی‌کنند. حتی این مورد هم اگر بنا به مصلحت کشور منحصر به عاشورا شود جای دوری نرفته‌ایم.

 

وظیفه مجلس شورای اسلامی است که تعطیلی ۱۴ و ۱۵ خرداد را تبدیل به یک روز ترجیحا ۱۵ خرداد کنند و البته تقارن این دو روز یعنی روز رحلت امام خمینی (ره) با ۱۵ خرداد روز آغاز نهضت اسلامی به رهبری آن عزیز راحل از اتفاقات نادر و عجیب روزگار است و شاید حاکی از عنایت خاص خداوند به آن رهبر مخلص و پاکباز و انقلاب تاریخ‌ساز او باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.