تاریخ انتشار : دوشنبه 14 فروردین 1402 - 13:21
کد خبر : 118042

اسطوره جاویدالاثر «احمد» ماند

اسطوره جاویدالاثر «احمد» ماند

  «احمد» ماند سرانجام پس از ۴١ سال، یک مقام رسمی، رسما خبر شهادت حاج احمد متوسلیان را اعلام کرد. سردار احمد متوسلیان در اواخر خرداد سال ۱۳۶۱ در مأموریتی به همراه یک هیئت عالی‌رتبه دیپلماتیک از مسئولان سیاسی – نظامی کشورمان راهی سوریه شد تا راه‌های مساعدت به مردم لبنان را بررسی کند. مأموریتی

 

«احمد» ماند

سرانجام پس از ۴١ سال، یک مقام رسمی، رسما خبر شهادت حاج احمد متوسلیان را اعلام کرد. سردار احمد متوسلیان در اواخر خرداد سال ۱۳۶۱ در مأموریتی به همراه یک هیئت عالی‌رتبه دیپلماتیک از مسئولان سیاسی – نظامی کشورمان راهی سوریه شد تا راه‌های مساعدت به مردم لبنان را بررسی کند. مأموریتی که نیمه‌تمام ماند و با گذشت ۴۰ سال چشم‌انتظاری برای بازگشت او و همراهانش خبر شهادتش تأیید شد، هرچند هنوز هم ابعاد پیچیده آن سفر و اصرار بر زنده‌بودن متوسلیان و همراهانش مشخص نشده است. در فیلم مستندی که از زندگی این سردار ساخته شده است، در اشاره به موضوع سفر به لبنان او این‌گونه تصایر روایت می‌کنند که «به دستور محسن رضایی؛ فرمانده وقت سپاه و با تأیید رئیس‌جمهور وقت، در بحبوحه جنگ ایران و عراق، احمد متوسلیان به همراهی شماری رزمنده به سوریه اعزام می‌شوند، تا از آنجا برای یاری حزب‌الله لبنان و مبارزه با اسرائیل به جنوب لبنان بروند. بعد از انتخاب‌شدن او برای رفتن به لبنان، فیلم، صحنه عزیمت نیروهای متوسلیان را نشان می‌دهد که متوسلیان قبل از سوارشدن در هواپیما و در پای پله‌های هواپیما، اقدام به سخنرانی برای نیروهایش می‌کند، که بخشی از این سخنرانی با صدای واقعی احمد متوسلیان در فیلم نشان داده می‌شود. او در بخشی از سخنانش که با صدای واقعی خودش در دقیقه ۸۹ فیلم قابل مشاهده است، به نیروها می‌گوید: «باید که اسرائیل از جهان زدوده شود و شما مردان بزرگ باید که حرف اماممون رو جامه عمل بپوشونیم». در حالی که صدای واقعی محسن رضایی پخش می‌شود و اعلام می‌کند که رهبر انقلاب وقتی از موضوع مطلع می‌شود، ابراز نارضایتی کرد، بنابراین دستور بازگشت به نیروهای اعزامی داده می‌شود. متوسلیان به بیروت رفت تا با همراهی سید محسن موسوی (کاردار ایران در لبنان) برای آخرین بررسی‌های وضعیت حرکت کند که دیگر از سرنوشت او و همراهانش خبری در دست نیست. همچنین به روایت منصور کوچک‌محسنی، از دستیاران متوسلیان در لبنان، با توجه به اتمام مأموریت متوسلیان و تصمیم او به بازگشت در روز سه‌شنبه (۱۵ تیر ۱۳۶۱) پیشنهاد کرد که متوسلیان با او و با استفاده از خودروی سفارت تا بیروت برود و دوری بزند و در پایان هم گزارشی تهیه کند. در نهایت قرار شد که متوسلیان هشت صبح ۱۴ تیر، بعلبک را به مقصد بیروت ترک کند اما حوالی دو بعدازظهر خبر دستگیری متوسلیان به گروه ایرانی رسید. حال بعد از ۴۰ سال که اصرار بر زنده‌بودن متوسلیان و همراهانش و اسارت آنان در دست اسرائیل بود، اکنون سردار سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، در دیدار نوروزی خود با خانواده حاج احمد متوسلیان اعلام کرد: شهید جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان، اولین شهید ایرانی در راه فتح قدس است! وی خاطرنشان کرد: شهید جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان اولین شهید ایرانی در راه فتح قدس است و فتح‌های امروز جبهه مقاومت، محصول راهی است که او برای آزادی قدس شریف و رهایی مردم مظلوم فلسطین از یوغ سلطه و ستم اشغالگران صهیونیست و حامیان آنها باز کرد. در چهار دهه گذشته بارها از زنده‌بودن و اسارت متوسلیان سخن گفته شده و این اولین بار است که یک مقام عالی‌رتبه نظامی رسما خبر شهادت ایشان را تأیید می‌کند.

 

البته حمید داودآبادی، نویسنده و راوی دفاع مقدس که تاکنون سه کتاب درباره حاج احمد متوسلیان منتشر کرده است، در سال‌های گذشته بارها در گفت‌وگوهای مختلفی که با رسانه‌ها داشته با تأکید بر شهادت حاج احمد متوسلیان از انتقال پیکر این شهید به تهران سخن گفته است. او در بیان روایت شهادت این سردار گفته است: «دو شیعه لبنانی به نام‌های عماد و فواد که مخفیانه به دنبال حاج احمد رفته بودند، شاهد شهادت ایشان بوده‌اند و براساس آنچه می‌گویند، بین فالانژها و ایرانی‌ها درگیری می‌شود، حاج احمد عصبانی شده از ماشین بیرون می‌آید و او را هدف قرار داده و به شهادت می‌رسانند». در گزارشی که باشگاه خبرنگاران جوان در آذر ۱۴۰۰ منتشر کرده، از قول داوودآبادی آورده است: «سال ۹۷ قصدم این بود که کار را تمام کنم. به سراغ آقای محسن رضایی رفتم، ایشان هم معتقد بود که حاج احمد شهید است. متوجه شدم چندین کمیته موضوع پرونده شهادت حاج احمد را پیگیری کرده‌اند و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند. در دیداری با حاج قاسم سلیمانی، به ایشان گفتم: «سال‌هاست روی پرونده شهادت حاج احمد کار کرده‌ام»، گفتند: «به چه نتیجه‌ای رسیدی؟»، گفتم به این نتیجه رسیدم که ایشان شهید شده‌اند، گفت: «هر چهار نفر آنها شهید شده‌اند». سردار پرسید: «دیگر به چه نکته‌ای رسیدی؟»، گفتم «به اینکه پیکر ایشان تهران است»، حاج قاسم گفت: «چهارتای آنها تهران هستند»، گفتم: «یعنی چی سردار؟ من فقط برای وجود حاج احمد دلیل دارم». سردار پاسخ داد: «قطعا هر چهار نفر همان شب به شهادت رسیده‌اند». در ادامه گفت: «ما چند وقت پیش تبادلی با قوات‌اللبنانیه داشتیم، از آنجایی‌که می‌گفتند پیکرشان را دفن کردند، پیکرها را به ما دادند. اکنون هم پیکرها تهران است، اما ظاهرا می‌گویند دی‌ان‌ای آنها همخوانی ندارد». داوودآبادی با تأکید بر اینکه برای تمام حرف‌هایش دلیل دارد، افزوده است: «من اعلام می‌کنم که به انتهای پرونده رسیده‌ام و بحث‌های دیگر تکراری است. یک برگ پرونده در دستگاه قضائی ایران و لبنان درباره ایشان وجود ندارد و حتی به‌عنوان سوژه به این پرونده نگاه نمی‌کنند. تا امروز بیش از ۳۰ سال روی این پرونده کار کرده‌ اما یک دلیل مبنی بر زنده‌بودن این افراد پیدا نکرده‌ام». ‌کانال اخبار سپاه قدس هم دیروز در خبری مدعی شد پیکر حاج احمد متوسلیان در تهران است. در این گزارش خبری آمده است که در پی برخی تبادلات چندین سال گذشته با فالانژیست‌های لبنانی پیکر سردار متوسلیان به همراه سه نفر دیگر را تحویل گرفته و وارد تهران شده است. این کانال خبری مدعی شده که سردار سلیمانی هم در جریان این تبادل بوده و این حقیقت را پذیرفته بوده است. در صورت صحت این خبر، این سؤال مطرح است چرا پیکر این شهدا تا‌کنون به خانواده‌ها تحویل و مراسم یادبود برایشان گرفته نشده و افکار عمومی در جریان آنچه تبادل شده و رخ داده است، قرار نگرفته‌اند. اگر هم خبر صحت ندارد نیاز به روشنگری قطعی و صریح از سوی مسئولان مربوطه است.

 

/روزنامه شرق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.