تاریخ انتشار : جمعه 5 اسفند 1401 - 21:27
کد خبر : 116464

♦ پیام سیدمحمد خاتمی به کنگره‌ی حزب مردم‌سالاری: بزرگترین قربانی این فضای دوقطبی، جوانان هستند!

♦ پیام سیدمحمد خاتمی به کنگره‌ی حزب مردم‌سالاری: بزرگترین قربانی این فضای دوقطبی، جوانان هستند!

🟢 به نام خداوندی که انسان را آفرید و انسان را خردمند، مختار و با‌کرامت آفرید. سخن از اصلاحات گفتن، چنانکه از انقلاب و جمهوری اسلامی در فضای نفس‌گیر دوقطبی حاکم، بسی دشوار است. در این فضا، یک قطب آنچه را هست و جاری است، خوب و دل‌خواه و حتی مقدس می‌نمایاند و قطب دیگر،

🟢 به نام خداوندی که انسان را آفرید و انسان را خردمند، مختار و با‌کرامت آفرید. سخن از اصلاحات گفتن، چنانکه از انقلاب و جمهوری اسلامی در فضای نفس‌گیر دوقطبی حاکم، بسی دشوار است. در این فضا، یک قطب آنچه را هست و جاری است، خوب و دل‌خواه و حتی مقدس می‌نمایاند و قطب دیگر، راهی جز براندازی نمی‌بیند.

 

🟢 و در این فضا آنچه بر ذهن و زندگی چیره می‌شود، احساسات و هیجان‌هایی است که پدید‌آورنده یا دامن‌زننده به آن تبلیغات و هیاهویی است که سررشته‌ی آن را وابستگان به دو قطب در دست دارند و سوگمندانه راه بر خردورزی و دوراندیشی بسته می‌شود. و آنچه پیش و بیش از همه آسیب می‌بیند، اولاً مردمی هستند که لحظه‌به‌لحظه عرصه‌ی زندگی بر آنان تنگ‌تر و رنج‌آورتر و امیدشان به آینده بهتر، کمتر و ناخشنودی‌شان بیشتر می‌شود. ثانیاً ایران عزیز با آن همه سرمایه و توان و استعداد شگرف تاریخی، انسانی، فنی و راهبردی که بیشتر در معرض خطر و خدای‌ناخواسته فروپاشی قرار می‌گیرد.

 

🟢 مردم ناراضی و به‌خصوص جوانان عزیز که در این برهه از زمان حضور اعتراض‌آمیز خود را بیش از پیش نشان داده‌اند، بزرگترین قربانی این فضای دوقطبی هستند؛ قطبی که اصلاً آن‌ها را نمی‌بیند و اگر ببیند آن‌ها را آشوبگر و اغتشاشگر می‌داند، و قطب دیگر که می‌کوشد از این ناخشنودی و اعتراض برای به زیر کشیدن رقیب (قطب دیگر) سوء‌استفاده و بهره‌گیری ابزاری کند.

 

🟢 وجه مشترک دو قطب این است که آنچه هست «جمهوری اسلامی» است، منتهی یکی می‌گوید باید آن را به هر قیمتی نگاه داشت و دیگری می‌گوید باید به هر بهائی آن را برانداخت. و «جمهوری اسلامی» مظلوم بزرگی که پس از تولد به محاق رفت و اینک در غربت و عزلت ابهام‌آلود خود به سر می‌برد، بی‌آنکه مجالی بیاید تا توان‌ها و ناتوانی‌های خود را نشان دهد و شایستگی خود را در برآوردن خواست‌ها و تأمین نیازها و مطالبات همه زنان و مردان و اقوام و مذاهب و طبقات که رنگین‌کمان ملت را تشکیل می‌دهند و در جهانی متفاوت با جهان گذشته به سر می‌برند، آشکار کند و اشکالاتی که احیانا در نظر و عمل دارد در یک فضای آزاد و در یک روند طبیعی با سرپنجه تدبیر ملت آزاد و نخبگان ژرف‌اندیش و خیرخواه برطرف گردد.

 

🟢 آنچه در این میان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، ندای خیرخواهانه اصلاح‌گری و اصلاح‌طلبی به معنی واقعی کلمه است. یعنی آنچه اصلاح‌طلبان با معیار آن باید عیار خود را بسنجند – نه برعکس- و بر این باورم که آنچه جامعه رشید و رنج‌دیده از جمله جوانان عزیز و معترض که در جست‌وجوی زندگی هستند اگر طوفان هیجان‌ها و احساسات فروکش کند در عمق وجدان خود خواهند یافت. اصلاح خشونت‌پرهیز امور به عنوان کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین راه خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.