تاریخ انتشار : جمعه 28 مرداد 1401 - 15:53
کد خبر : 112142

خاطرات آیت الله منتظری از جریان کودتا شنیدنی و خواندنی است 🔺چه کسانی در سقوط دولت دکتر مصدق نقش داشتند؟

خاطرات آیت الله منتظری از جریان کودتا شنیدنی و خواندنی است  🔺چه کسانی در سقوط دولت دکتر مصدق نقش داشتند؟

آیت الله منتظری: در قضیه مرحوم مصدق، دربار شاه توده نفتی ها را فرستاد -حتی در وشنوه که آیت الله بروجردی تابستانها در آنجا بودند- علیه روحانیت شعار بدهند و تظاهرات کنند، تا جایی که آیت الله بروجردی تماس گرفت و گفت این چه وضعی است که راه انداخته اید! دربار شاه می‎خواست با دکتر

آیت الله منتظری:
در قضیه مرحوم مصدق، دربار شاه توده نفتی ها را فرستاد -حتی در وشنوه که آیت الله بروجردی تابستانها در آنجا بودند- علیه روحانیت شعار بدهند و تظاهرات کنند، تا جایی که آیت الله بروجردی تماس گرفت و گفت این چه وضعی است که راه انداخته اید! دربار شاه می‎خواست با دکتر مصدق مبارزه کند و با این کارها علیه مصدق جوسازی می‎کرد.

دربار توده ای ها را تحریک می‎کرد که علیه روحانیت و علیه دین شعار بدهند که وقتی آقای مصدق را می‎خواهند کنار بزنند کسی از او حمایت نکند، اوضاع جوری شده بود که ما وقتی در وشنوه داشتیم جامع الاحادیث را مقابله می‎کردیم و سی چهل نفر بودیم، خبر آوردند که مصدق سقوط کرد، یکی از آقایان سجده شکر به جا آورد که الحمدلله دیگر از شرشان راحت شدیم و خطر از اسلام برطرف شد!

درباری ها با این بازی ها می‎خواستند زمینه فراهم کنند که برای سقوط دکتر مصدق روحانیت با آنها همراهی کند.
بر اساس سیاستی که عرض کردم بعدا معلوم شد به اسم کمونیستها و به تحریک دربار نامه هایی به علما و آخوندها نوشته می‎شد و آنها را تهدید می‎کردند که مثلا شما را می‎کشیم، و چنین و چنان می‎کنیم

آقای حاج آقا حسن رضویان نجف آبادی برای من نقل کرد که من قبل از سقوط دکتر مصدق رفتم نزد آقای ابوالقاسم پاینده -صاحب امتیاز و موسس مجله صبا که نجف آبادی بود و سابقه طلبگی داشت و گاهی در مجله اش به پر و پای آخوندها هم می‎پیچید و یک چیزهایی راجع به آخوندها می‎نوشت – گفت:
من دیدم ابوالقاسم پاینده در یک صفحه بزرگ اسامی بسیاری از روحانیون رانوشته، بعد منشی اش را صدا زد و متنی را به او داد، و گفت بیا این متن را برای این آدرسها بفرست.
گفت من آن وقت نفهمیدم که آن متن چه بود، بعد که مصدق سقوط کرد شنیدم به علما نامه هایی تهدید آمیز نوشته شده…
به ابوالقاسم پاینده گفتم آن متن که تو آن روز به منشی ات دادی و گفتی برای آخوندها بفرست تهدید آخوندها نبود؟
خنده اش گرفت و گفت بله.
ابوالقاسم پاینده با دربار مربوط بود، معلوم شد او را مامور کرده اند که چون آخوندها را می‎شناسد یک متن را به اسم کمونیستها تنظیم کند و بفرستد و با این کار آنان را مرعوب کند، توده نفتی ها با پول انگلستان و حمایتهای دربار تحریک می‎شدند تا مردم را از دولت دکتر مصدق و چپ روی بترسانند و مردم متوسل به دربار و شاه بشوند و مثلا بگویند صد رحمت به شاه.
همین ” تقی فداکار ” که آن زمان از اصفهان وکیل مجلس شد، معروف بود که می‎گفتند انگلیسی است و از توده ایهای نفتی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.