تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آذر 1395 - 17:39
کد خبر : 11146

اظهارات کواکبیان درباره چند موضوع جنجالی اخیر

اظهارات کواکبیان درباره چند موضوع جنجالی اخیر

جارستان یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در مورد برخی از موضوعات و پرونده‌های جنجالی اخیر اظهارتی را به مناسبت روز دانشجو بیان داشت که در ادامه می‌خوانیم پرونده صادقی مصطفی کواکبیان در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو از سوی مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد با اشاره به حکم

جارستان یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در مورد برخی از موضوعات و پرونده‌های جنجالی اخیر اظهارتی را به مناسبت روز دانشجو بیان داشت که در ادامه می‌خوانیم

پرونده صادقی
مصطفی کواکبیان در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو از سوی مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد با اشاره به حکم دادستانی برای بازداشت محمود صادقی نماینده تهران، گفت: طبق اصل ۸۶ قانون اساسی نمایندگان کاملاً در اظهار نظر آزاد هستند، پس اینکه شبانه برای نماینده‌ای حکم بازداشت صادر می‌شود تقصیر مجلس است که از حق و حقوق خود کوتاه می‌آید. باید مجلس بایستد. البته می‌گویند که این موضوع مربوط به حساب شخصی نبوده و اتهامی وارد شده است. حرف ما این است که حتی با فرض درست بودن این صحبت، رئیس قوه قضائیه باید راحت بگوید اظهارات وقیحانه؟ آیا این توهین نیست؟ یا اینکه بگوید بدنه فاسدی از اصلاح‌طلبان؟ رئیس قوه قضائیه به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چه کار دارد؟ اگر بگویند یک اتهام وارد شده باید طبق قانون هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان تشخیص دهد که این اظهار نظر در مقام ایفای وظایف نمایندگی بوده یا خیر. اما درست‌تر رفتاری است که صورت می‌گیرد. اینکه آن زمان و در شب و در زمان تعطیلی کشور، در ایام عزاداری آخر صفر اینگونه رفتار صورت گیرد چه معنایی دارد؟

حکم اعدام زنجانی
کواکبیان با تأکید بر اینکه دانشگاه بدون سیاست دانشگاه مرده است، گفت: دانشجو باید مطالبه‌گر باشد نه اینکه منتظر حوادث و تحولات شود؛ بلکه باید خودش حادثه‌ساز و تحول‌گرا باشد. در جامعه ما بسیاری از مسائل می‌گذرد که نمونه آن اتفاق برای یک نماینده است، اما مسائل عمیق‌تری در جامعه وجود دارد که یکباره می‌شنویم همچون اعدام بابک زنجانی. شاید در وهله اول خوشحال شویم که قرار است یک مفسد میلیارد نفتی اعدام شود اما ما راضی نیستیم به این زودی اعدام شود.
وی توضیح داد: دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار نفت برده شده اما معلوم نیست پول‌ها چه شده است. از ۱۱ هزار میلیارد پول تنها ۴ یا ۵ هزار میلیارد شناسایی شده و باید مشخص شود بقیه کجا رفته است.

سرنوشت املاک و فیش‌های نجومی
کواکبیان افزود: از طرف دیگر سرنوشت املاک و فیش‌های نجومی و اختلاس‌های میلیاردی زمان محمود آقا معلوم نیست که چه شده است. مهم است که دانشجو از همه این اتفاقات مطلع باشد و به نام ملت فریاد بزند. ما این فریادها را به دلیل دوست داشتن مردمانمان می‌زنیم چون معتقدیم باید راه شهدا را ادامه دهیم. از این‌روست که عدالت‌خواهی و عدالت‌جویی یکی از آرمان‌های مهم جنبش دانشجویی است و هیچ‌گاه نباید از آن فاصله گرفت.

لغو سخنرانی مطهری در مشهد
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه با اشاره به لغو سخنرانی مطهری در مشهد، گفت: اینکه اجازه ندهند سخنرانی نایب رئیس مجلس در مشهد انجام شود چه معنایی دارد؟ مگر ایشان می‌خواست چه چیزی بگوید که عده‌ای از آن وحشت می‌کنند و بعد می‌خواهند آن را به جاهای دیگر سرایت دهند. باید صداهای مختلف شنیده شود تا از این صداها بهترین‌ها انتخاب شوند. جامعه آرمانی و اسلامی با تکصدایی معنایی ندارد. از این‌روست که آزادیخواهی از آرمان‌های دیگر جنبش دانشجویی است که باید دنبال آن باشد.

تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران
کواکبیان ابراز عقیده کرد: ما در برجام توانستیم اجماع جهانی را بشکنیم البته برخی از مراکز هسته‌ای دچار محدودیت شدند که باید درست شوند. اکنون برخی با یک مصوبه کنگره آمریکا می‌گویند باید همه چیز سر جای اول خود برگردد. این به آن دلیل است که آنها شناخت دقیقی از شرایط ندارند و می‌خواهند صورت مسأله را پاک کنند. اگر دولت یک کشوری نقض عهد کرد باید برخورد شود اما ما در برجام با ۶ کشور مذاکره کردیم. از طرف دیگر آمریکایی‌ها نیز معتقدند در این تمدید تحریم‌ها بحث‌های هسته‌ای را عمل نمی‌کنند و اوباما نیز نمی‌تواند این مصوبه را وتو کند؛ چون این مصوبه بیش از دو سوم رأی کنگره را به همراه داشت.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تصمیم اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا درباره تمدید تحریم‌ها، گفت: قطعاً این مصوبه با روح حاکم بر برجام منافات دارد و نقض صریح برجام است. اینکه یک کشوری اینطور رفتار می‌کند ما باید به آن پاسخ لازم دهیم که در همین رابطه روز گذشته نمایندگان فارغ از هرگونه جناح‌بندی بیانیه‌ای را امضا کردند که در صحن قرائت شد. در مفاد برجام نیز شورایی برای این موارد تشکیل شده، می‌توانیم به شورای امنیت سازمان ملل نیز شکایت کنیم. ولی به هر حال کار خوبی در روزهای آخر دولت اوباما انجام نشد و اوباما نیز نتوانست آن را وتو کند.
وی ادامه داد: در موضوع رابطه ایران و آمریکا در برجام نیز دیدگاه‌های مختلفی مطرح است. دیدگاهی می‌گوید با مذاکره و برجام بحث سیاسی و رابطه با آمریکا حل می‌شود، برخی دیگر معتقدند که همچون دولت قبل باید هیچ رابطه و مذاکره‌ای نباشد. دیدگاه دیگر نیز می‌گوید باید برای حل مشکلات بدون هیچ قیدی با آمریکا مذاکره کرد که این نیز درست نیست، دیدگاه دولت فعلی آن است که از طریق مذاکرات همه چیز حل و فصل شود. دیدگاه بنده نیز آن است که هیچ کدام از این راه‌ها جواب نمی‌دهد. باید باکس جداگانه‌ای برای رابطه سیاسی با آمریکا باز کرد که ما هیچ برنامه‌ای برای این مسأله نداریم تا این روند وجود دارد شاهد این نقض عهد خواهیم بود. البته اینکه عده‌ای از نقض عهد خوشحال می‌شوند نیز درست نیست،‌ باید همه کمک کنیم تا منافع ملی به نحو احسن حفظ شود.

این کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه استقلال‌طلبی با عزت همراه است،‌ گفت: برجام نه فتح‌الفتوح است که بتواند همه چیز را زیر و رو کند و نه عهدنامه ترکمانچای است که عده‌ای بگویند باید میز مذاکره را ترک کرد، کما اینکه هشت سال این کار را کردند و نتیجه ‌آن تصویب هفت قطعنامه شورای امنیت و قرار گرفتن کشورمان ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل بود بدان معنا که آنها هر زمان که بخواهند می‌توانند به ما حمله کنند.

شکایت دولت از نقوی حسینی
کواکبیان در پاسخ به سوال دیگری درباره شکایت دولت از نقوی حسینی به دلیل اظهار نظر در جلسه رأی اعتماد وزرا، گفت:‌ بنده اساساً مخالف هرگونه شکایتی از سوی دولت به خاطر اظهار نظر هستم. خود من شاید بالای ۱۵۰ مرتبه به دادگاه رفتم و ۲۷ بار دادگاهی شدم و خوشبختانه تبرئه شدم ولی به طور کلی موافق شکایت نیستم. حال اگر از کسی هم شکایت شد می‌تواند بدون سروصدا برود و موضوع را حل و فصل کند.

وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان
کواکبیان در مورد وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: بنده در مجلس هشتم تقاضای تفحص دادم که این موضوع مربوط به زمان وزارت آموزش و پرورش آقای حاجی بابایی بود که مجلس رأی نداد. اگر همان موقع پیگیری می‌شد کار به اینجاها کشیده نمی‌شد. اکنون می گویند قراردادی با بانک سرمایه بسته شده و این بانک به ۳۵ نفر وام بالای ۵۰۰ میلیون داده و این افراد مشخص است چه کسانی هستند اما پول‌ها را برنمی‌گردانند. ان‌شاءالله این تفحص بتواند مو را از ماست بیرون کشد و خطاکاران به مجازات برسند.

رد صلاحیت مینو خالقی

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در خصوص رد صلاحیت مینو خالقی، گفت: این هم ناشی از تفاسیر عجیب شورای نگهبان است. به طوری که آیت‌الله جنتی گفته که تا آخر چهار سال نمایندگی شورای نگهبان نظارت دارند و می‌خواهد اینقدر دامنه نظارت استصوابی را گسترده کنند. در اینجا نیز باید دولت وارد شود و بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبری لایحه جامع انتخابات را به مجلس دهد تا معلوم شود نظارت شورای نگهبان تا کجاست.
وی افزود: ما معتقدیم بعد از اظهار نظر قطعی شورای نگهبان در مورد انتخابات دیگر کار از دست شورا خارج شده و اگر اسناد و مدارکی وجود دارد باید برای تایید اعتبارنامه به مجلس دهند که نظر شورای نگهبان چنین چیزی نیست و معتقد است این تأیید صلاحیت تا زمان رأی اعتماد ادامه دارد. این موضوع به هیأت حل اختلاف قوا ارجاع شد و این هیأت نظر شورا را درست دانست ولی به هر حال قانون مشکل دارد و باید به صراحت مشخص شود که حیطه کاری شورا تا کجاست.

ایسنا/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.