تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1395 - 19:53
کد خبر : 10250

پیداوپنهان درگیری مامورشهرداری ودستفروش فومنی/ همه ماجرا دیده نشد

پیداوپنهان درگیری مامورشهرداری ودستفروش فومنی/ همه ماجرا دیده نشد

جارستان-رشت- فیلم سیلی خوردن زن دستفروش فومنی از مامور جمع آوری سد معبر شهرداری این شهر چندی روزی در جامعه دست به دست می شود اما این حادثه اجتماعی زوایای پیدا و پنهانی دارد که باید بررسی شود.  مریم اصغری: چند روز پیش بود که خبری دهان به دهان و به سرعت در شهر پیچید

جارستان-رشت- فیلم سیلی خوردن زن دستفروش فومنی از مامور جمع آوری سد معبر شهرداری این شهر چندی روزی در جامعه دست به دست می شود اما این حادثه اجتماعی زوایای پیدا و پنهانی دارد که باید بررسی شود.

 مریم اصغری: چند روز پیش بود که خبری دهان به دهان و به سرعت در شهر پیچید و هنوز چند ساعتی از شنیدن آن نگذشته بود که ویدئویی از این رخداد در فضای مجازی پخش شد و سرو صدای زیادی به پا کرد و واکنش های مختلفی حتی در سطح ملی را به دنبال داشت. زنی دستفروش که به دلیل مقاومت در برابر مأمور سد معبر شهرداری، سیلی خورد.

هر چند این اولین بار نیست که اتفاقاتی از این دست رخ می دهد و بدون شک آخرین بار نیز نخواهد بود. نمونه اش همین واژگون شدن چرخ دستی یک دستفروش توسط مأموران سد معبر شهرداری تهران که سرو صدای زیادی هم به پا کرد اما، بعدها مشخص شد که اصل ماجرا چیز دیگری است.

افراط و تفریط ممنوع

خبر سیلی خوردن یک زن دستفروش توسط مأموران سد معبر شهرداری آن هم نه در تهران بلکه در شهر مجسمه های سنگی؛ فومن، صدای انتقاد خیلی ها را  بلند کرد و هرکس با هر سلیقه ای، حتی همان ها که تا دیروز علیه پدیده دستفروشی مطلب و گزارش می نوشتند و با این دلیل که حضور دستفروشان در حاشیه خیابان ها باعث بهم ریختن چهره زیبای شهر می شود، خواستار رسیدگی سریع به وضعیت آنها می شدند، واکنش های مختلفی نسبت به این ماجرا نشان دادند.

هرچند شکی در غیر اخلاقی، غیر انسانی و ناپسند بودن حرکت مأمور شهرداری در سیلی زدن به زن دستفروش نیست و این حرکت به مثابه خشونت علیه زنان و یا رفتار خشن مامور شهرداری قابلیت رسیدگی دارد اما، آنچه که باعث شده تا این گزارش به واکاوی ابعاد دیده نشده ماجرا بپردازد، افراط و تفریط هایی است که در بیشتر موارد گریبان مردم به ویژه اهالی رسانه را می گیرد.

سد معبر قانونی که در اجرای آن اهمال کاری می شود

هرچند جمع آوری سد معبر که به نوعی تضعیف حقوق شهروندی و شهرنشینی از سوی عاملان آن است، قانونی است که باید توسط شهرداری ها اجرا شود اما متاسفانه به دلیل برخی اهمال کاری و یا تمکین نکردن از سوی ایجاد کنندگان اصلی سد معابر عمومی، گاها نادیده گرفته و سبب نازیبا شدن چهره شهر و ایجاد مشکلاتی برای عابران پیاده، کسبه محلی و یا خودروها می شود.

اینکه در اجرای این قانون باید با مهربانی و عطوفت با قشر زحمت کش دستفروش برخورد شود جای بحث ندارد اما از سوی دیگر  قشر دستفروش نیز همچون سایر شهروندان یک شهر، ملزم به رعایت قوانین وضع شده هستند و صرف دستفروش بودن و ارتزاق از این راه، فرار از قانون را توجیه نمی کند. موضوعی که در ماجرای زن دستفروش فومنی، نادیده گرفته شد.

تذکراتی که هیچ گاه شنیده نشد

هرچند در ابتدای پرس و جو از محل حادثه درگیری زن دستفروش با مأمور سد معبر شهرداری فومن ترس از فاش شدن نام، مانع بازگویی حادثه از زبان برخی کسبه می شود اما چند سوال کوچک کافی است تا متوجه شوی ماجرای زد و خورد پیش آمده چه بوده است.

یکی از کاسبان محل می گوید: حدود یک سالی است که شهرداری فومن اقدام به جمع آوری و ساماندهی دستفروشان کرده است و تمامی دستفروشان حاضر در میدان معروف به آناهیتا، بعداز چندین بار مراجعه مأموران سد معبر بساط خود را جمع آوری و به محل مورد نظر شهرداری رفته اند به جز این زن.

 مغازه دار میدان آناهیتای فومن در ادامه به تعیین مکان از سوی شهردار فومن برای اسکان دستفروشان اشاره و تصریح می کند: بارها به این زن توصیه شده بود که در آن محل که کمتر از ۱۰۰ متر با این میدان فاصله دارد بساط کند بدون اینکه اجاره بهایی برای مکان و حتی عوارضی پرداخت کند ولی همیشه مقاومت می شد.

حکم جلب زن دستفروش از سال گذشته در اختیار شهرداری فومن

در همین باره شهردار فومن با بیان اینکه برخوردهایی از این دست از سوی هیچ فردی پسندیده نیست، به می گوید: به رغم تمامی فحاشی ها و بی احترامی های انجام شده از سوی زن دستفروش، حرکت مأمور شهرداری نباید اتفاق می افتاد.

هوشنگ عباسقلی زاده با تأکید بر اشتباه بودن رفتار مأمور شهرداری تصریح می کند: متأسفانه سبقه این ماجرا از دیدگاه مردم پنهان ماند.

وی توضیح می دهد: به رغم ساماندهی دستفروشان فومن در مکانی نزدیک به محل دستفروشی این زن، ولی و حاضر به تمکین قانون نبود و بارها در این باره با مأموران شهرداری و حتی مأموران نیروی انتظامی شده بود.

شهردار فومن می افزاید: حکم جلب این زن دستفروش از سال گذشته صادر شده بود اما در زمان حضور مأمور دادستانی برای اجرای حکم، این زن مقاومت می کند.

عباسقلی زاده تأکید می کند: قانون برای همه لازم الاجرا است و بدون شک رفتارهایی از این دست نمی تواند زمینه ای برای عمل نکردن به آن را فراهم کند.

کتک خوردن مأمور شهرداری از نظرها پنهان ماند

وی در ادامه به شروع درگیری از سوی این زن و پسرش اشاره می کند و می گوید: متاسفانه در نشر این ویدئو کسی به کتک خوردن مأمور شهرداری با صندلی ازسوی پسر این زن و همچنین فحاشی به وی اشاره نکرده و فقط صحنه ضرب و شتم از سوی مأمور به نمایش گذاشته شده است.

شهردار فومن با بیان اینکه برخی از این فضای استفاده و با اشاعه این ویدئو قصد تخریب برخی چهره ها را دارند، ادامه می دهد: متأسفانه نشر فیلم ناقص این درگیری باعث شد تا حتی رسانه های خارجی نیز از آن نهایت سوء استفاده را ببرند در حالی که همه ابعد این ماجرا منعکس نشده بود.

پیش بینی برخورد با پدیده سد معبر در قانون شهرداری ها

عباسقلی زاده با اشاره به اینکه در حوزه سیاست گذاری ها همه موارد به طور کامل مشخص و قانونی است، می افزاید: براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری ها سد معبر غیرقانونی بوده و قابلیت برخورد دارد.

وی نبود برخورد قاطع با سد معبر در کشور را به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی عنوان و تصریح می کند: به این دلیل نمی توان برخوردی قاطع با این پدیده اجتماعی انجام داد.

شهردار فومن به توجیه مأموران شهرداری این شهر درباره نوع برخورد با عاملان سد معبر اشاره و تأکید می کند: طی یکسال گذشته بیش از یک هزار مورد اخطار برای جمع آوری سد معبر به کاسبان شهر داده شده است.

وی برضرورت رعایت قانون از سوی همه شهروندان تأکید و اظهار می کند: تمکین نکردن از این قانون ضایع شدن حقوق عابران پیاده را به دنبال دارد.

در جمع آوری حق درگیری نداریم/ احتمال اخراج مامور شهرداری

عباسقلی زاده با بیان اینکه هیچ مأمور شهرداری حق درگیری با دستفروشان و کاسبان را ندارد، ادامه می دهد: احتمال اخراج این مأمور نیز وجود دارد.

شهرداری فومن خاطرنشان می کند: به این اعتقاد دارم که در زمینه توجیه مأموران سد معبر کم کاری صورت گرفته و نیازمند اجرای برنامه های آموزشی بیشتری در این خصوص هستیم.

وی می گوید: به رغم اشتباه بودن حرکت مأمور شهرداری ولی نفس کار جمع آوری و ساماندهی دستفروشان و عاملان سد معبر در سطح شهر درست و قانونی است.

عباسقلی زاده با اشاره به تعلیق مأمور خاطی شهرداری از کار، می گوید: پرونده وی در مراجع قانونی در حال بررسی است.

شهردار فومن در ادامه به بیانیه دوتن از اعضای شورای شهر فومن در خصوص موضوع اشاره کرده و یادآور می شود: باید از این دو تن سوال شود که تاکنون به اجرای کدام تفکر مثبت در شهرداری فومن کمک کرده اند؟

هرگونه برخورد فیزیکی با مردم غیرقانونی است

رئیس شورای شهر فومن با اشاره به غیرقانونی بودن هرگونه برخورد فیزیکی با مردم درباره این اتفاق می گوید: شورای شهر فومن هرگونه برخورد فیزیکی با مردم را محکوم می کند.

سید نورالدین نعمتی به عذرخواهی رسمی خود به عنوان رئیس شورای شهر فومن به دلیل تشویش و نگرانی اذهان عمومی شهرستان در نماز جمعه اشاره و خاطرنشان می کند: اعضای شورای شهر فومن نیز طی بیانیه ای عمل زشت پاکبان شهرداری را تقبیح کرده اند.

ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی همه واقعیت ماجرا نیست

با این حال وی با بیان اینکه ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی همه آنچه که اتفاق افتاده نیست، توضیح می دهد: متأسفانه کل دعوا، درگیری و فحاشی زن و پسرش منعکس نشده و تنها حرکت ناپسند پاکبان به تصویر کشیده شده است.

نعمتی درباره تصمیم گیری در مورد پاکبان خاطی می گوید: این پاکبان جزء کارگران روزمزد بوده که با توجه به عمل زشت خود با وی برخورد قانونی می شود.

رئیس شورای شهر فومن اظهار می کند: مسئول سد معبر شهرداری از خدمت تعلیق شده است.

آقای شهردار اول ساماندهی بعد جمع آوری

در این میان عضو شورای شهر فومن نیز با محکوم کردن عمل قبیح مأمور شهرداری به خبرنگار مهر می گوید: این زن برای امرار معاش خود مجبور به دستفروشی است.

زهرا نظری با بیان اینکه متاسفانه همسر این زن چندسالی است که به دلیل جرمی در زندان به سر می برد، می افزاید: این زن و فرزندش برای تأمین مایحتاج زندگی و کسب درآمد حلال اقدام به فروش محصولات صیفی و سبزیجات در میدان آناهیتای فومن می کنند.

وی با اشاره به اینکه شهردار فومن مدتی است که اقدام به جمع آوری دستفروشان از سطح شهر کرده است، خاطرنشان می کند: متاسفانه شهردار قبل از جمع آوری، تدابیری برای ساماندهی این دستفروشان در مکانی مناسب نیندیشیده است.

عضو شورای شهر فومن کسب درآمد این زن دستفروش از راه حلال را نشانه غیرت او عنوان کرده و ادامه می دهد: من بارها در نطق های خود به آقای شهردار در خصوص اینکه ابتدا درباره ساماندهی دستفروشان اقدام کرده و بعد نسبت به جمع آوری اقدام کند، تذکر داده ام.

وی با بیان اینکه صرفا تعیین یک مکان بدون در نظر گرفتن امنیت آن را نمی توان ساماندهی دستفروشان دانست توضیح می دهد: شهردار بدون درنظر گرفتن مکانی مناسب برای دستفروشان اقدام به جمع آوری آنها کرده است.

مأموران شهرداری در انجام وظایف توجیه شوند

نظری همچنین برضرورت توجیه کارگران خدمات شهری شهرداری فومن از سوی مسئولان تأکید کرده و می گوید: مأموران خدمات شهری باید برای اجرای این طرح به خوبی توجیه شوند چرا که در هنگام برخورد، دستفروشان منبع درآمد خود را در خطر می بیندند و مطمئنا با اقدامات مأموران مقابله به مثل خواهند کرد.

عضور شورای شهر فومن با بیان اینکه برخورد فیزیکی با دستفروشان دور از شأن مردم شهر فومن است، می افزاید: متاسفانه مسئولان فقط در کلام صحبت از تکریم ارباب رجوع می کنند و این شعار در عمل هیچ نمودی ندارد.

نظری تأکید می کند: با فرد خاطی و کسی که دستور به انجام چنین عملی داده باید برخورد شود و همچنین شهردار فومن نیز باید پاسخگو باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه قانون خود می داند که چگونه با این افراد برخورد کند، خاطرنشان می کند: در قانون شهرداری، جمع آوری سد معبر برعهده شهرداری هاست ولی در این قانونی ضرب و شتم مردم توصیه نشده است.

پنهان ماندن برخی زوایای یک واقعه اجتماعی نخستین بار نیست که رخ داده و پس از این هم تکرار خواهد شد. آنچه که بیش از هرچیزی اهمیت دارد، پرهیز از موج های یک طرفه ای است که گاه مظلومی را ظالم و ظالمی را مظلوم می نمایاند و بر اثر فشار همین موج ها است که مدیران را مجبور به اخذ تصمیماتی می کند که در نهایت به نفع هیچ کس نخواهد بود.

برخورد مأمور شهرداری فومن با زن دستفروش فارغ از قباحتی که در نفس عمل دارد، سبقه پنهان مانده ای داشته که شاید بررسی آن در تصمیم گیری درست و فارغ از هیاهوی مردم و مدیران درباره کلیت ماجرا بی تأثیر نباشد. چرا که هر تصمیم عجولانه ای شاید آتش بالا گرفته را فروبنشاند اما بدون شک بستری فراهم می آورد برای آسیب های اجتماعی بزرگتری که شاید آن زمان رسانه در برابرش مصلحت سکوت را انتخاب کند.

خبرنگار مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.