تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1395 - 11:30
کد خبر : 9664

سالمندی گیلان و مشکلات پوکی استخوان

سالمندی گیلان و مشکلات پوکی استخوان

جارستان-گیلان با ۳۰۰ هزار سالمند پیرترین استان کشور بوده و شایع‌ترین اختلالات سالمندی آرتروز در عضلات اسکلتی و غضروفی و پوکی استخوان را داراست.  سالمندی جمعیت پدیده‌ای است که در سال‌های اخیر به دلایل مهمی مانند کاهش میزان مرگ و میر ناشی از پیشرفت‌های علوم پزشکی، بهداشت و ترویج آموزش و پرورش موجب شده تا

جارستان-گیلان با ۳۰۰ هزار سالمند پیرترین استان کشور بوده و شایع‌ترین اختلالات سالمندی آرتروز در عضلات اسکلتی و غضروفی و پوکی استخوان را داراست.

 سالمندی جمعیت پدیده‌ای است که در سال‌های اخیر به دلایل مهمی مانند کاهش میزان مرگ و میر ناشی از پیشرفت‌های علوم پزشکی، بهداشت و ترویج آموزش و پرورش موجب شده تا امید به زندگی و طول عمر در سطح جهان حتی ایران مطرح شود.

مقابله با چالش‌های سالمندی و اتخاذ سیاست‌های مناسب در راستای ارتقای سلامت جسمی،  روحی و اجتماعی سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و برگزاری نخستین همایش سالمندی در گیلان این فرصت را فراهم می‌کند تا با حضور متخصصان و علاقه‌مندان با ارائه تجربیات، ثمره مطالعات و تحقیقات خود در مباحث سالمندی ریشه‌های علمی برای حصول پیشرفت و بهبود وضعیت سلامت سالمندان فراهم شود.

سازمان بهداشت جهانی افراد را طبق گروه‌های مختلف طبقه‌بندی کرده یعنی افراد دارای سنین بین ۶۰ تا ۷۵ سال سالمند، افراد با سنین بین ۷۶ تا ۹۰ سال پیر و افراد بالای ۹۰ سال نیز خیلی پیر تعیین شده است.

کاهش نیروی جوان و سالمندی گیلان می‌تواند یک تهدید باشد زیرا امورات آن را با مشکل مواجه می‌کند و با گرفتن توان کار و تلاش باید شاهد حضور افراد بازنشسته و سالمند  به جای نیروی جوان در اداره‌های استان باشیم و سالمندان در متن و جوان در حاشیه قرار گیرد.

وجود ۳۰۰ هزار سالمند در گیلان

استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان و متخصص فیزیوتراپی درباره سالمندی اظهار کرد: در آمار سازمان جهانی بهداشت سن بالای ۶۰ سال به عنوان سالمند و سن بالای ۸۰ سالخورده معرفی می‌شود.

محمد عزتی با اشاره به اینکه کشور به سوی سالمندی پیش می‌رود، افزود: جمعیتی بالغ بر ۲۶ میلیون نفر یعنی حدود ۱۲ درصد جمعیت کشور سالمند است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان از وجود ۳۰۰ هزار نفر سالمند در این استان خبر داد و تصریح کرد: شایع‌ترین اختلالات سالمندی آرتروز در عضلات اسکلتی و غضروف‌های مفصلی است.

وی سبک زندگی و بی‌تحرکی را عامل اصلی آرتروز خواند و افزود: مراجعه به متخصص و استفاده از فیزیوتراپی و لیزر می‌توان تا حدودی درد ناشی از این بیماری را تسکین داد.

عزتی پوکی استخوان را از دیگر مشکلات شایع دوران سالمندی دانست و تصریح کرد: ۴۷ درصد زنان و ۴۴ درصد مردان بالای ۴۵ سال با این مشکل مواجه هستند.

به گفته وی، از هر ۴ زن یک نفر به پوکی استخوان مبتلا هستند که توجه به تغذیه، تغییر سبک زندگی و فعالیت‌های ورزشی می‌توان از کاهش تراکم استخوان جلوگیری کرد.

پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری سالمندی

این متخصص فیزیوتراپی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد سالمندان مبتلا به پوکی استخوان، شکستگی را تجربه می‌کنند، گفت: استفاده از سبزیجات دارای فیبر، ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی و  استفاده از نور خورشید برای پوکی استخوان موثر است.

وی سکته مغزی را عامل مهم دیگر دوران سالمندی اعلام کرد و افزود: سالانه حدود ۶ میلیون نفر در جهان جان خود را با این عارضه جان خود را از دست می‌دهند و ۵ میلیون نفر دیگر در اثر این بیماری ناتوان باقی می‌مانند.

عزتی توجه به فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی منظم را موجب کاهش ۵۰ درصدی ریسک بیماری‌ها و ۳۰ درصدی شکستگی‌ها عنوان کرد و آگاهی در این زمینه را ضرورت دانست.

وی بالا بردن آگاهی و دانش جامعه را مورد تأکید قرار داد و گفت: توجه به تغذیه در سلامتی انسان نقش موثری دارد و باید جدی گرفته شود.

این استاد دانشگاه، ارتباطات معنوی را در کاهش استرس و آرامش سالمندان مهم خواند و تصریح کرد: روابط سالمندان با دنیای خارج منزل، مطالعه کردن در کنار روابط معنوی و مراجعه به متخصصان برای بی‌خوابی سالمندان موثر است.

 خبرگزاری فارس از رودسر،

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.