تاریخ انتشار : شنبه 28 فروردین 1400 - 19:21
کد خبر : 94197

اختلاف وزیر و رئیس بالا گرفت/ نمکی از دولت کنار می‌رود؟

اختلاف وزیر و رئیس بالا گرفت/ نمکی از دولت کنار می‌رود؟

جارستان به نقل از اصلاحات پرس؛ اظهارات اخیر سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره موج چهارم کرونا در کشور انتقادهای مختلفی را در پی داشت به طوری که حتی رئیس جمهور هم به این موضوع واکنش نشان داد. خبرها حاکی از شدت گرفتن اختلاف بین رییس جمهور و وزیر بهداشت دارد و گویا موضوع چندگانگی و

جارستان به نقل از اصلاحات پرس؛ اظهارات اخیر سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره موج چهارم کرونا در کشور انتقادهای مختلفی را در پی داشت به طوری که حتی رئیس جمهور هم به این موضوع واکنش نشان داد.

خبرها حاکی از شدت گرفتن اختلاف بین رییس جمهور و وزیر بهداشت دارد و گویا موضوع چندگانگی و ناهماهنگی دولت این بار به موضوع سلامت وارد شده است.

بعد از شروع موج جدید کرونا در کشور اختلافاتی در دولت به وجود آمد که وزیر بهداشت و برخی از معاونان او دستگاه های دیگر دولتی به ویژه وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را عامل اصلی ایجاد پیک چهارم کرونا در کشور اعلام کردند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت که نشان داده بیشتر از این که در جلسات ستاد کرونا و دولت پر سروصدا باشد در رسانه ها و تلویزیون صدای خود را بلند می کند حالا در اظهاراتی جنجالی گفته بود: «ما سیاست را بلدیم اما اهل سیاست‌بازی نیستیم؛ اگر نگاه کارشناسی خریدار داشت ما در طوفانی به نام موج چهارم کرونای جهش یافته نمی‌افتادیم». اظهاراتی که نشان از چند دستگی در تصمیمات ستاد مدیریت کرونا در دولت دارد.

اما این واکنش‎‌ها ادامه داشت و حریرچی، معاون وزیر بهداشت نیز در یک گفتگو به ستاد میدیریت کرونا کنایه زد و گفت:«ستاد ملی کرونا مانع استفاده از فرصت طلایی عید برای خاموش کردن شعله های کرونا شد!»

روحانی+و+نمکی

این صحبت‌ها واکنش حسن روحانی را در پی داشت. رئیس جمهور در واکنشی تلویحی به صحبت های معاون وزیر بهداشت گفته بود: «ستاد ملی کرونا یک سخنگو دارد؛ نمی‌شود هر کسی در تلویزیون چیزی بگوید. در مبارزه با کرونا همه باید یک‌صدا باشیم.»

اما وزیر بهداشت نشان داد که اختلافات او با روحانی جدی است و به انتقاد چند روز پیش رئیس جمهور از مقامات این وزارت خانه پاسخ داد. سعید نمکی در پاسخ به روحانی که خواستار صدای واحد شده بود، گفت: «اگر انتظار تک‌صدایی از وزیر کارشناس این مملکت را در جهت حرف غیرکارشناسی داریم، بدانید که این اتفاق نخواهد افتاد.» این اظهارات شایعات مربوط به بالاگرفتن اختلاف بین روحانی و نمکی را پررنگ‌تر کرد.

نمکی که نشان داده به خوبی می‌تواند نام رهبری را در میان اختلافات خود با دولت به کار ببرد در اظهارات جدیدی که به ظاهر قصد آرام کردن این شایعات را داشت، گفته است: «نمی‌خواهم خیلی به کالبد شکافی موج جدید کرونا بپردازم چون معتقدم واکاوی بعضی پدیده‌ها جز ایجاد گسست و تشدید نامهربانی و سوء استفاده دشمنان قسم خورده حاصلی برای این نظام و مملکت نخواهد داشت و غصه‌ایی بر غصه‌های رهبری اضافه می‌کند.»

رئیس جمهور روحانی نیز در صحبت های امروز خود در جلسته ستاد مقابله با کرونا گفته است: «معمولاً وقتی در شرایط آرامش قرار می‌گیریم وضع کمی خوب می‌شود، مرگ و میرها پایین می‌شود. مثلاً ۲ رقمی می‌شود ۲ رقمی‌اش هم باز می‌آید مثلاً از ۵۰ به پایین، آن وقت یک مسابقه‌ای شروع می‌شود آن یکی می‌گوید من این کار را کردم و آن دیگری می‌گوید من این کار را کردم. آن یکی می‌گوید ستاد خیلی معجزه کرد دیگری می‌گوید قرارگاه معجزه کرد. آن یکی می‌گوید فلان وزارتخانه معجزه کرد. آن یکی می‌گوید محله‌محوری معجزه کرد.»

روحانی در ادامه نیز گفته است: «اما وقتی به عکس می‌شود. یعنی شرایطی که مردم متأسفانه پروتکل‌ها را مراعات نمی‌کنند و با ویروس جهش یافته مواجه می‌شویم. اینجا داستان تغییر می‌کند. هر کسی می‌خواهد این را به گردن دیگری بیاندازد. بگوید من خیلی خوب عمل کردم بخش من خیلی خوب عمل کرده است. آن یکی بخش مقصر است. آن یکی بخش هم بگوید منم خوب عمل کردم این بخش سوم است که مقصر است.»

اما کارنامه مدیریتی نمکی در شرایط کرونایی منتقدان زیادی داشته است. نمکی پیش تر واکسن ایرانی کرونا را چیزی در حد معجزه عنوان کرده بود و معتقد بود که این دستاورد، ایران را در سطح جهانی این عرصه در رتبه نخست قرار می‎دهد. واکسنی که به گفته خود مقامات وزارت بهداشت باز هم توزیع سراسری آن عقب افتاده است. حتی ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی نیز در یک گفتگوی کلاب هاوسی گفته است: «واکسن برکت که قرار بود تا آخر بهار آماده شود، با مشکلاتی رو به رو شده است که دیرتر آماده خواهد شد.»

رییس جمهور نیز به موضوع واکسن ورود کرد و اعلام کرد باید واکسن خارجی بخریم و وقت فرصت سوزی نداریم و این صحبت ها نیز به مذاق نمکی خوش نیامد و علیه آن سخنرانی کرد.

‏به نظر می‌آید اختلافات بین وزیر بهداشت و رئیس جمهور شکل علنی به خود گرفته است. به طوری که گفته می‎شود روحانی قصد دارد در روزهای آینده یک دستیار بهداشتی درمانی در دفتر خود منصوب کند و با این کار نقش نمکی را کمرنگ کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.