تاریخ انتشار : یکشنبه 16 آذر 1399 - 14:21
کد خبر : 81942

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شروط واردات خودرو را تشریح کرد

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شروط واردات خودرو را تشریح کرد

جارستان به نقل از گجت نیوز؛سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در حالی شروط واردات خودرو به کشور را تشریح کرد که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو این شرایط را باعث انحصاری شدن واردات می‌داند. حجت اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در خصوص طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو عنوان کرد در این طرح برای تولیدکنندگان خودرو

جارستان به نقل از گجت نیوز؛سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در حالی شروط واردات خودرو به کشور را تشریح کرد که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو این شرایط را باعث انحصاری شدن واردات می‌داند.

حجت اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در خصوص طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو عنوان کرد در این طرح برای تولیدکنندگان خودرو در راستای افزایش بهره‌وری کار مشوق‌هایی را در نظر گرفته‌ایم. وی افزود در این طرح بندی برای واردات خودرو نیز در نظر گرفته شده است که با وجود آن می‌توان قیمت‌های داخلی را متعادل کرد.

واردات خودرو

شروط مجلس برای واردات خودرو

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در ادامه بیان کرد می‌بایست بین خودروهای داخلی و خارجی رقابت ایجاد شود و خودروسازان داخلی باید به سمت کیفی‌سازی حرکت کنند؛ از این رو مجلس پیش‌بینی کرد می‌توان از ۴ منبع خودرو به کشور وارد کرد. وی افزود در اولین منبع، خودروسازانی که خودرو صادر می‌کنند به ازای آن می‌توانند واردات انجام دهند. در منبع دوم نیز قطعه‌سازانی که قطعات را به کشورهای مختلف صادر می‌کنند به ازای آن می‌توانند به واردات بپردازند.

حجت اله فیروزی در مورد سومین مسیر واردات ماشین اظهار کرد افرادی که خارج کشور دارای ارز و منابع مالی هستند قادر خواهند بود از محل ارز شخصی خودرو به کشور وارد کنند. چهارمین منبع نیز برای افرادی است که نفت را از دولت خریداری می‌کنند و این افراد قادرند از محل صادرات بخش نفتی فرایند واردات خودرو را انجام دهند. طبق گفته سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس این شرایط در قالب طرح باید در صحن به قانون تبدیل شود.

احتمال ایجاد انحصار در واردات وجود دارد

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرد اگر این شرایط واردات خودرو به قانون تبدیل شود، موانع استاندارد، پلیس راهور و سازمان محیط زیست پیش روی واردات خودرو قرار خواهد گرفت؛ در واقع اگر امروز این طرح به قانون تبدیل شود، از یک سال آینده می‌توانیم به واردات بپردازیم. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه تاکید کرد:

از ۶۸۰ فعال در حوزه واردات، ۱۲ شرکت نمایندگی باقی مانده‌اند که ۵ شرکت مشکلات زیادی دارند و برای ورود به بازار هیچ تمایلی ندارند و مابقی نیز با وجود این که راهکارها را یافته‌ایم، با بی‌ثباتی در فضای اقتصادی مواجه هستند. در فضای حاکم تمایلی برای حضور ما در امر واردات ایجاد نمی‌شود. دست نمایندگان مجلس برای حمایت از واردات خودرو درد نکند، ولی دیروز مصاحبه‌ای از آقای کریمی منتشر شد که بازار را به سمت مخالفت با واردات سوق می‌دهد. بیمی وجود دارد که طرح مجلس را به سمتی ببرند تا بازار خودروی وارداتی بین ۴ خودروساز کنونی تقسیم شود که انحصار در واردات ایجاد می کند.

حجت اله فیروزی در پاسخ به گفته‌های دبیر انجمن واردکنندگان خودرو عنوان کرد:

مقرراتی که در قالب بخشنامه است، با تغییر مدیران به زودی تغییر می‌کند اما اگر قانون مستند باشد، به آسانی قابل تغییر نیست. هم اینک مجلس قدمی برداشته تا به سمت ایجاد این قانون پیش رویم و این روند را باید به فال نیک گرفت. همچنین نباید اظهار نظر تعدادی از نماینده‌ها را به عنوان اظهارنظر کل مجلس گذاشت. بنده مخالفم که تولیدکننده یا تاجر به بهانه‌های مختلف با برخورد مواجه شود؛ یک تاجر در کشوری بازار پیدا می‌کند که نباید به آسانی از دست رود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.