تاریخ انتشار : شنبه 1 آذر 1399 - 14:35
کد خبر : 79763

مقابله با همنوایی کرونا و آنفلوآنزا؛ نیازمند همراهی مردم

مقابله با همنوایی کرونا و آنفلوآنزا؛ نیازمند همراهی مردم

جارستان به نقل از ایرنا – با شیوع انواع ویروس های تنفسی در پاییز و زمستان و دلواپسی های ناشی از ابتلا به این بیماری ها، شناسایی نوع ویروس در ابتدای بیماری برای تشخیص صحیح و درمان موثر آن و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی همگان اهمیت بسزایی دارد. همه ساله با آغاز فصل های

جارستان به نقل از ایرنا – با شیوع انواع ویروس های تنفسی در پاییز و زمستان و دلواپسی های ناشی از ابتلا به این بیماری ها، شناسایی نوع ویروس در ابتدای بیماری برای تشخیص صحیح و درمان موثر آن و رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی همگان اهمیت بسزایی دارد.

همه ساله با آغاز فصل های پاییز و زمستان بیماری آنفلوآنزا آن هم در انواع مختلف آن بروز و ظهور می یابد، این بیماری گاه خطرناک و کشنده است آنچنانکه در مواردی منجر به بروز شرایط حاد در افراد و حتی فوت بیماران می ‌شود،  آنفلوآنزا یک بیماری حاد تنفسی و واگیر است که عامل آن ویروسی است آنچنانکه کرونا ویروسی است.

آنفلوآنزا در تمام طول سال وجود دارد، اما معمولا بیشترین زمان فعالیت این ویروس در ماه های سرد سال و اوج آن در پاییز است،  از سال گذشته در کنار این ویروس رخ نمودن ویروسی جدید، همه گیر و کشنده کرونا که جهانگیر شده خود معضل و بحرانی جدید در عرصه سلامت نه تنها در کشور ما در تمام جهان شد و کار را برای تشخیص این دو بیماری از هم دشوار کرده است.

 علائم این دو بیماری مرگبار بسیار شبیه هم است و این مشابهت آن هم در فصل پاییز و زمستان با توجه به شیوع کرونا و همه گیری آن و اینک تداخل آن با شیوع آنفلوآنزا و عدم تشخیص به موقع این دو بیماری از هم و عوارض شدید آن که منجر به بالا رفتن آمار مبتلایان و فوتی های کرونا شده نگرانی ها و دغدغه های بسیاری را موجب شده آنچنانکه مسئولان را ناچار به اعمال محدودیت های گسترده و جدی نموده است.

تاکنون دو بیماری دردسرساز و کشنده آنفلوآنزا و کرونا افراد زیادی را مبتلا و درگیر کرده و بسیاری را به کام مرگ کشانده و خانواده های فراوانی را از مرگ عزیزانشان عزادار کرده با این حال ضروریست تا با توجه به تاخت و تاز کرونا در کنار آنفلوآنزا، شناخت کامل از علائم این دو بیماری برای مقابله و شکست آنان داشته باشیم.  

متخصصان بیماری های عفونی نیز با توجه به شیوع ویروس ‌های تنفسی در ماه های سرد سال و نگرانی ‌هایی در ارتباط با همزمانی آنها با کرونا بر ضرورت شناسایی نوع ویروس در شروع بیماری برای تشخیص صحیح و درمان موثر بر لزوم شناخت از علائم این بیماری ها تاکید دارند.

شاید همین عدم شناخت و اشتباه گرفتن علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا و کرونا به نوعی خود افراد را دچار مشکل و سهل انگاری در درمان به موقع کرده است، چنانکه در همین مدت متخصصان و مسئولان مرتبط در دانشگاه علوم پزشکی گیلان و نیز وزارت بهداشت تا کنون چندین بار اعلام کرده اند که یکی از دلایل افزایش آمار فوتی ها در کنار همه مباحث مراجعه دیرهنگام مبتلایان به مراکز درمانی است.

آنفلوآنزا ناگهانی، کرونا به تدریج

یکی از متخصصان عفونی استان گیلان می گوید: آنفلوآنزا بیماری فصلی است، شروع آن از پاییز در آبان شروع می شود و به تدریج تعداد افراد بیشتری مبتلا می شوند و در زمستان ماههای دی و بهمن به اوج خود می رسد و بعد از آن کم کم موارد ابتلا کاهش می یابد،  در حالی که بیماری کووید ۱۹ در تمام طول سال دیده می شود و ارتباطی به فصل ها ندارد.

دکتر آیدین پورکاظمی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت : آنفلوآنزا شروع حاد و ناگهانی دارد و معمولا با تب بالا ۳۹ و ۴۰ درجه و بدن درد خیلی شدید همراه است در حالیکه آغاز کووید ۱۹ تدریجی تر بوده، تب در آن هست اما آنقدر شایع نیست و تب خیلی بالا نمی دهد و بیشتر افراد با لرز و تعریق مراجعه می کنند ضمن اینکه از دست دادن حس بویایی و چشایی از دیگر نشانه های بیماری است.

وی اظهار داشت: بیماری آنفلوآنزا می تواند همراه با سرفه باشد اما درگیری شدید ریه ندارد، تعداد موارد خیلی محدودتر بوده و معمولا ناشی از عفونت های ثانویه است در حالیکه بیماری کووید ۱۹ از همان ابتدا درگیری ریه دارد،  افراد کم و بیش علایم ریوی داشته و در برخی خیلی شدید شده و کار به بستری می رسد.

این متخصص بیماری های عفونی در استان گیلان با بیان اینکه به جزء علائم بالینی مربوط به بیماری آنفلوآنزا و کرونا، برای تشخیص این دو بیماری ابزار مختلفی وجود دارد، خاطر نشان کرد: برای تشخیص کووید ۱۹ تست پی سی آر حلق و بینی از بیمار می گیریم ضمن اینکه در آزمایشات معمولی که انجام می شود تغییرات بیشتر به نفع این بیماری است که پزشک تشخیص داده و بر اساس آن بیمار را تحت درمان قرار می دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم 

آنچه در مورد بیماری های مهلک و نفس گیر آنفلوآنزا و کرونا اهمیت دارد این است که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم و تحت درمان قرار گیریم، متخصصان عفونی در این باره می گویند: نیازی نیست که بلافاصله با مشاهده علائم این بیماری ها به پزشک مراجعه کرد.

آنان بیان می کنند: در گذشته هر زمان که سرماخوردگی و آنفلوآنزا داشتیم با هر علائمی به پزشک مراجعه نمی کردیم در منزل می ماندیم، اوج کار ما استفاده از داروهای مسکن و مایعات بود یا زمانی که به پزشک مراجعه می کردیم داروهای حمایتی می گرفتیم.

این متخصص بیماری های عفونی بیان داشت: اگر علائم در هر دو بیماری در حدی باشد که فرد می تواند با استراحت در منزل و استفاده از مایعات و داروهای کاهش دهنده علائم بیماری، دوران را سپری کند نیازی به مراجعه به پزشک نیست.

وی خاطر نشان کرد: اما اگر به هر دلیل فرد بیمار دچار مشکلاتی از جمله تنفسی، تب خیلی بالا و علائم بسیار شدید شد حتما باید به پزشک مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه کرونا جدی است و همه باید مراقبت های پیشگیری از انتشار ویروس را جدی بگیرند، اضافه کرد: قدرت سرایت کرونا در این زمان به شدت افزایش یافته است و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود لذا بسیار مهم است که حداقل ارتباط را با دیگران داشته باشیم.

پورکاظمی اظهار داشت: رعایت پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستن مرتب دست ها در هر دو بیماری توصیه می شود لذا مراعات آنها در پیشگیری بسیار مهم است.

خودمراقبتی؛ ضرورت پیشگیری 

معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان گفت: خودمراقبتی و رعایت توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های کرونا و انفلوآنزا اهمیت بسزایی دارد و همه باید این توصیه ها را جدی گرفته و در رعایت آن اهتمام کنند.

دکتر احمد مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در گذشته زمانی فردی دچار سرما خوردگی و آنفلوآنزا می شد بلافاصله به پزشک مراجعه نمی کرد ابتدا در منزل استراحت می کرد و هنگامی که علائم شدیدتر می شد نزد پزشک می رفت، اکنون نیز باید اینگونه باشد.

وی ادامه داد: افراد با مشاهده علائم آنفلوآنزا و کرونا باید حتما در منزل بمانند و استراحت کنند تا باعت انتقال بیماری به سایر افرا نشوند البته اگر با استراحت علائم بیماری کاهش پیدا نکرد و شدیدتر شد باید حتما به پزشک مراجعه کند.

وی با بیان اینکه شاخصه مهم بیماری کرونا شروع تدریجی آن است، اظهار داشت: اگر در شروع بیماری نکات بهداشتی پیشگیری از جمله استراحت در منزل،  بیرون نیامدن، نوشیدن مایعات توسط بیمار رعایت شود،  افراد دیگری را مبتلا نخواهد کرد و بیماری اش نیز شدیدتر نمی شود، ضمن اینکه بیمار نباید بیماری خود را پنهان کنند.

مرادی با تاکید بر اینکه فرد مبتلا به بیماری آنفلوآنزا نیز باید موارد یاد شده را به طور جدی رعایت کند، خاطر نشان کرد: با حمایت غذایی، نوشیدن مایعات و استراحت می توان بر بیماری غلبه کرد و دچار مرحله حاد نشد.

کرونا و آنفلوآنزا رحم ندارند

کرونا و آنفلوانزا دو بیماری ویروسی، مهلک و خطرناک است و به کسی رحم نمی کند، عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی یا کم توجهی به آنها ممکن است فرد را به شدت مبتلا کند یا به گام مرگ کشاند.

معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی با بیان اینکه کرونا سن و سال نمی شناسد، بیان داشت: کرونا به کسی رحم نمی کند خانواده ای داشتیم که پدربزرگ، پدر و نوه به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جانشان را از دست دادند.

مرادی  اظهار داشت: شرایط گیلان به لحاظ شیوع کرونا در وضعیت قرمز است، این بیماری روزانه چند نفر در این استان را به کام مرگ می برد، اکنون وضعیت خطرناک است اگر می خواهیم به شرایط گذشته برگردیم باید دورهمی های خانوادگی را کنار گذاشته و از تجمعات دوری کنیم.

مرادی با تاکید بر ضرورت توجه مردم به عدم ترددها و سفرهای غیرضرور خاطر نشان کرد: اکنون شرایط جنگی است، مگر در شرایط جنگلی کسی می تواند به مسافرت برود.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا از راه های مقابله با این بیماری است، اضافه کرد: ماسک زدن از درب منزل، رعایت حد فاصل اجتماعی و عدم حضور در تجمعات از موارد مهم در پیشگیری قطع زنجیره کرونا است که همگان باید این موارد را رعایت کنند.

معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیان داشت: شکست کرونا عزم ملی و جمعی می خواهد،  هیچ کس نباید بگوید که به من ربطی ندارد همه باید برای از پا درآوردن این بیماری همکاری کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.