تاریخ انتشار : یکشنبه 25 آبان 1399 - 16:36
کد خبر : 79012

دو نکته مهم درباره سخنان امروز رییس مجلس/جدال بر سر گرانی؛ آدرس درست گرانی کجاست؟

دو نکته مهم درباره سخنان امروز رییس مجلس/جدال بر سر گرانی؛ آدرس درست گرانی کجاست؟

جارستان_فرارو؛اختلاف بر سر دو نگاه است. اینکه اوضاع اقتصادی ناشی از وضعیت پیچیده تحریم‌ها علیه ایران است و یا ناشی از نحوه مدیریت اقتصاد کشور. این اختلاف بنیادین مدت‌هاست به صورت جسته و گریخته در بیان مقامات مسئول کشور دیده می‌شود. رییس جمهور آدرس مشکلات اقتصادی را کاخ سفید می‌داند و اصولگرایان می‌گویند این مشکلات

جارستان_فرارو؛اختلاف بر سر دو نگاه است. اینکه اوضاع اقتصادی ناشی از وضعیت پیچیده تحریم‌ها علیه ایران است و یا ناشی از نحوه مدیریت اقتصاد کشور. این اختلاف بنیادین مدت‌هاست به صورت جسته و گریخته در بیان مقامات مسئول کشور دیده می‌شود. رییس جمهور آدرس مشکلات اقتصادی را کاخ سفید می‌داند و اصولگرایان می‌گویند این مشکلات ناشی از خطا‌ها و ناتوانی‌های مدیریتی است.

در همین راستا امروز محمد باقر قالیباف در نطقی در مجلس شورای اسلامی گفت: «بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌ها و رها کردن بازار و بی‌توجهی به تولید ملی، به پاستور، بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد و نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا.»

او افزود: “پس به مردم آدرس غلط ندهید، مهم‌ترین ریشه مشکلات کشور سوءمدیریت، استفاده نکردن از ظرفیت‌های عظیم داخلی، دست روی دست گذاشتن و ناهماهنگی میان نهاد‌های سیاست‌گذار و مجری است و همین سوءمدیریت‌هاست که باعث عدم برقراری مناسب تجاری با کشور‌های همسایه و منطقه و کشور‌های دنیا مخصوصا کشور‌های آسیا و اوراسیا شده است.”

جدال بر سر گرانی؛ آدرس درست گرانی کجاست؟

پاسخ به روحانی

این اظهار نظر رییس مجلس در واقع واکنشی به برخی اظهارات مقامات دولتی درباره ایجاد فرصت برای بازگشت آمریکا به برجام و احتمال مذاکره با پیروزی جو بایدن در انتخابات ایالات متحده است. 

مقامات دولتی خوشبین‌اند که با بازگشت آمریکا به برجام بخش عظیمی از تحریم‌ها لغو شود و مشکلات اقتصادی ایران نیز کاهش یابد. اما اصولگرایان سالهاست که معتقدند مشکلات اقتصادی ربطی به تحریم ندارد، ادعایی که به نظر می‌رسد چندان با واقعیت همخوان نیست. با این حال سیاستمداران اصولگرا بر آن پافشاری می‌کنند.قالیباف در این باره گفت: “عمیقا باور داریم که زندگی و معیشت مردم را نمی‌توان و نباید به پیروی از شکست یا پیروزی کسی در کاخ سفید گره زد. این تصمیمات ماست که مستقل از این رفتن‌ها و آمدن‌ها پایه‌های اصلی اقتصاد ما را می‌سازد. قدرت ما را در این عرصه مشخص می‌کند.”

او با کنایه به کسانی که از پیروزی بایدن خوشحالند افزود: «باور کنیم کسی که واگن خود را به لکوموتیو دیگران ببندد باید منتظر بنشیند تا با آنچه در اختیارش نیست، شادی کند و یا عزا بگیرد.»

به عقیده رییس مجلس “واقع‌بینی حکم می‌کند که لغو تحریم‌ها بدون فرصت‌سازی و تولید قدرت ساده‌اندیشانه است و تنها راه برداشته شدن فشار تحریم‌ها از دوش مردم و ناامید کردن دشمن از فشار حداکثری این است که تک تک مردم ایران مخصوصا طبقه مستضعف، متوسط را قوی کنیم.”

اظهارات قالیباف تنها واکنش به بحث پیرامون بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و مذاکره با این کشور بر نمی‌گردد، او در واقع به طور مستقیم به سخنان مهر ماه حسن روحانی پاسخ داده است. 

رییس جمهور پنجم مهرماه درباره مشکلات و مسائل اقتصادی کشور گفته بود: “مردم برای کمبود و مشکلات اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند، این لعن و نفرین آدرسش کاخ سفید در واشنگتن است، کسی به مردم آدرس اشتباه ندهد.”

حالا هم پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حسن روحانی با تاکید بر اینکه هر کجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است از آن استفاده خواهیم کرد، می‌گوید: “هدف ما لغو تحریم‌ها و تعامل سازنده با جهان است و هر جا و هر فرصتی برای این کار مهیا باشد اقدامات خود را انجام خواهیم داد و هیچ‌کس حق فرصت‌سوزی ندارد و از فرصت‌ها بر مبنای منافع و وحدت ملی استفاده خواهیم کرد. “

اظهارات روحانی با انتقادات زیادی از سوی رسانه‌های اصولگرا همراه شد و بسیاری از این انتقاد کردند که چرا دولت از پیروزی بایدن خوشحال است؟ محمد باقر قالیباف پس از تکیه زدن بر کرسی‌ ریاست مجلس بارها اختلاف رویکرد و نگاه خود را با حسن روحانی نشان داده است. ماجرای سفرها وبازدید‌های پیاپی او در دوران کرونا و انتقادات روحانی از او پیشتر خبرساز شده بود. 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.