تاریخ انتشار : جمعه 23 آبان 1399 - 14:34
کد خبر : 78676

شناسنامه ای برای ۵ هزار سکه تاریخی گیلان

شناسنامه ای برای ۵ هزار سکه تاریخی گیلان

رشت-جارستان – ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: برای پنج هزار سکه تاریخی در گنجینه رشت شناسنامه اموالی صادر شد. مسعود حلاج پور روزجمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سکه های یاد شده مربوط به دوره های مختلف تاریخی، هخامنشی اشکانی، الیمایی، پارس، ساسانی، امویان، آل بویه سلجوقی

رشت-جارستان – ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت: برای پنج هزار سکه تاریخی در گنجینه رشت شناسنامه اموالی صادر شد.

مسعود حلاج پور روزجمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سکه های یاد شده مربوط به دوره های مختلف تاریخی، هخامنشی اشکانی، الیمایی، پارس، ساسانی، امویان، آل بویه سلجوقی و ایلخانان مغول است که ساماندهی آنها  از اردیبهشت ماه امسال آغاز شد و اطلاعات آنها در سامانه جام نیز قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این ساماندهی زمینه انجام مطالعات و پژوهش های علمی و تخصصی پژوهشگران در مقاطع علمی متفاوت از جمله تهیه مقالات، پایان نامه ها و چاپ کتب علمی با ثبت این مجموعه را امکان پذیر می کند، اظهار داشت:گردشگری تاریخی یکی از گونه های این صنعت نوپاست؛ این گردشگری که گردشگری میراث نیز نامیده می شود به بازدید از موزه ها مکان ها، بناهای تاریخی و محوطه های باستانی می پردازد و امروزه بخش عمده ای از گردشگری را به خود اختصاص داده است.

حلاج پور با اشاره به این موضوع که تعداد موزه های گیلان از ۱۵ مورد به ۱۹ موزه افزایش یافته است، یادآور شد: طی ماه های اخیر سه موزه با اعتبار ۱۱ میلیارد ریال به موزه های فعال گیلان افزوده شده و ۱۳موزه دیگر نیز در حال آماده سازی برای گشایش هستند.
۱۹ موزه در گیلان وجود دارد که ۱۵ موزه از این تعداد فعال است؛ گنجینه رشت، موزه های میراث روستایی گیلان، موزه فومن و نیز تاریخ چای ایران (لاهیجان) از جمله موزه های تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان است.
علاوه بر اینها موزه نظامی نیروی دریایی بندرانزلی، نگارسرای امامزاده عون ماسوله، موزه اسناد تاریخی رودبار، فرهنگ و تمدن حکیم نظامی آستارا، قلعه رودخان، موزه فرهاد شرفی ماسوله، عشایری سوباتان، تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان، خانه درزی ماسوله علوم کشاورزی و منابع طبیعی و موزه تحقیقات بین المللی تاسماهیان از دیگر موزه های گیلان است.
 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.