تاریخ انتشار : جمعه 23 آبان 1399 - 0:03
کد خبر : 78617

ایران زیباست؛ «ویسادار»

ایران زیباست؛ «ویسادار»

جارستان؛آبشار ویسادار یکی از بهترین جاذبه های طبیعی استان گیلان است که با ظاهری منحصر به فرد در جنگل های بکر شمال خودنمایی می‌کند. این جنگل ها در نزدیکی کوه های تالش با پوشش گیاهی انبوه و طبیعتی زیبا، آب و هوایی مطبوع در اطراف آبشار ویسادار ایجاد کرده‌اند. آبشار ویسادار سومین آبشار مرتفع گیلان

جارستان؛آبشار ویسادار یکی از بهترین جاذبه های طبیعی استان گیلان است که با ظاهری منحصر به فرد در جنگل های بکر شمال خودنمایی می‌کند. این جنگل ها در نزدیکی کوه های تالش با پوشش گیاهی انبوه و طبیعتی زیبا، آب و هوایی مطبوع در اطراف آبشار ویسادار ایجاد کرده‌اند. آبشار ویسادار سومین آبشار مرتفع گیلان به حساب می‌آید و در میان جنگل‌های زیبای رضوان شهر استان گیلان قرار دارد. شکل منحصربه‌فرد دیواره‌های اطراف آبشار ویسادار مناظری زیبا در دل جنگل ایجاد کرده است. این آبشار از روی تخته سنگ‌های بلند سرازیر می‌شود و به حوضچه زیرین آن می‌ریزد. ارتفاع آبشار ویسادار به ۱۵ متر می‌رسد و دیوار صخره‌ای آبشار حالت لایه لایه دارد و در قسمت‌هایی از دیواره‌ها بر اثر فرسایش، پلکان ایجاد شده است. حالت سنگ‌های اطراف آبشار فضایی نیم‌دایره در حوضچه پایین برای شنا ایجاد کرده‌اند. عبور نور از میان روزنه‌های شاخ و برگ درختان و بازتاب آن از حوضچه آبشار در میان هیاهوی آب، ترکیبی بسیار دلپذیر می‌سازند. جنگل اطراف آبشار ویسادار نیز به‌دلیل تراکم بالای درختانش، هوای مطبوعی دارد و برای قدم زدن بسیار مناسب است. ویسادار در گویش محلی تالشی به معنی «سایه درخت بید» است. درباره دلیل نام‌گذاری این آبشار، روایت مکتوبی وجود ندارد؛ ولی به گمان مردم محلی، جنگل پوشیده شده از درختان بید در اطراف آبشار ویسادار می‌تواند دلیل این نام‌گذاری باشد.آبشار ویسادار در میانه جنگل و در مسیر رودخانه «لمیر» قرار دارد و فاصله کوتاهی تا روستای «اوویار» دارد.جاده ویسادار از میان جنگل بکر و زیبا با درختان بید سر به فلک کشیده می‌گذرد و از زیباترین جاده های جنگلی ایران است. برای رسیدن به آبشار ویسادار باید حدود ۲۰ دقیقه در جنگل پیاده روی کنید. گرچه مسیر با تابلوهای راهنما و مسیر پاکوب در جنگل مشخص شده است، اما توصیه می‌کنیم از راهنمایی محلیان این منطقه نیز برای مسیریابی استفاده کنید.

آبشار «ویسادار» در میانه جنگل و در مسیر رودخانه «لمیر» قرار دارد و فاصله کوتاهی تا روستای «اوویار» دارد.
«ویسادار» در گویش محلی تالشی به معنی «سایه درخت بید» است.
به گمان مردم محلی، جنگل پوشیده شده از درختان بید در اطراف آبشار «ویسادار» می‌تواند دلیل این نام‌گذاری باشد.
آبشار «ویسادار» در استان گیلان و در محدوده شهرستان رضوانشهر قرار دارد و از شمال به تالش، از غرب به خلخال، از شرق به دریای خزر و از جنوب به ماسال و صومعه سرا می‌رسد.
جاده «ویسادار» از میان جنگل بکر و زیبا با درختان بید سر به فلک کشیده می‌گذرد و از زیباترین جاده های جنگلی ایران است.
برای رسیدن به آبشار «ویسادار» باید حدود ۲۰ دقیقه در جنگل پیاده روی کنید. گرچه مسیر با تابلوهای راهنما و مسیر پاکوب در جنگل مشخص شده است، اما توصیه می‌کنیم از راهنمایی محلیان این منطقه نیز برای مسیریابی استفاده کنید.
«ویسادار» سومین آبشار مرتفع گیلان به حساب می‌آید و در میان جنگل‌های زیبای رضوان شهر قرار دارد.
آبشار از بالای بلندی‌ای سنگی و نیم دایره و در ارتفاع ۱۵ متری، روی صخره‌ای تیره رنگ که حکم دیواره را دارد، جریان پیدا می‌کند و به پایین می‌ریزد. این دیواره حالت لایه لایه و پله مانند دارد، نمونه ای خیلی کوچک از باداب سورت، آب از بالا توی حوضچه‌ای می‌ریزد.
استان گیلان آب و هوایی معتدل دارد و به‌دلیل قرار گرفتن رشته کوه‌های بلند در این استان و ایجاد سدی عظیم در مقابل دریا،‌ رطوبت هوا و بارندگی در گیلان قابل‌توجه است.
اطراف آبشار «ویسادار» را جلگه‌ها و جنگل های سرسبز گیلان پوشانده‌اند و ییلاق‌های ماسال و کیاره از برجسته‌ترین جاذبه های اطراف این آبشار به شمار می‌روند.
آبشار «ویسادار» در میان جنگل در دامنه‌های کوه تالش آب و هوایی بسیار مطلوب‌تر از نقاط نزدیک به دریا در این استان دارد.
در پاییز مناظر جنگل اطراف آبشار «ویسادار» بی‌نظیر می‌شوند و پابه‌پای لذت از زیبایی‌های آبشار ویسادار از قدم زدن در محیط جنگلی نیز می‌توانید بهره ببرید.
در مسیر زیبای منتهی به این آبشار، لمس زیبایی‌های طبیعی جاده به‌گونه‌ای زیاد است که گردشگران و علاقه‌مندان طبیعت را غرق در خود می‌کند و آدمی با این حجم از زیبایی تنها قدرت بی‌انتهای زیبایی خدا را لمس می‌کند.
اینطور معروف است که «ویسادار» بعد از آبشارهای لاتون و چالدشت، با حدود ۱۵ متر ارتفاع، سومین آبشار بلند گیلان است.
بهترین فصل سفر به این منطقه از فروردین تا اویل آبان است، ولی در پاییز و زمستان هم اگر سختی‌های راه را به جان بخرید، قشنگی‌های خاص خودش را دارد.
تا یکی دو سال پیش آبشار «ویسادار» جزو مناطق بکر شمال ایران بود، اما الان چند سالی‌ست که به لطف معرفی جاذبه‌های گردشگری توسط گروه‌های طبیعتگردی و حضور هرچه بیشتر آدم ها در فضای مجازی، یکی از جاهای پرطرفدار و پرمسافر شمال ایران است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.