تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1399 - 19:16
کد خبر : 77951

مدیرکل میراث گیلان : گره های میراثی میدان انزلی گشوده می شود   

مدیرکل میراث گیلان : گره های میراثی میدان انزلی گشوده می شود   

جارستان به نقل از ایرنا: مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت : باید گره های بناهای میراثی محدوده میدان بررسی و موانع موجود رفع شود . «مسعود حلاج پور» پنجشنبه در جلسه رفع موانع ابنیه میراثی در فرمانداری انزلی اظهار داشت : انزلی یک شهر طولی و کشیده است

جارستان به نقل از ایرنا: مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان گفت : باید گره های بناهای میراثی محدوده میدان بررسی و موانع موجود رفع شود .

«مسعود حلاج پور» پنجشنبه در جلسه رفع موانع ابنیه میراثی در فرمانداری انزلی اظهار داشت : انزلی یک شهر طولی و کشیده است که به علت وجود تالاب قابلیت رشد در بافت شهری را نداشته و محدوده بزرگی از این شهر در بافت تاریخی قرار دارد به همین منظور باید موانع موجود به دقت بررسی و اقدامات مقتضی برای رفع آن انجام شود.

وی با بیان اینکه انزلی از لحاظ بناهای فنی در کشور بسیار حائز اهمیت است، افزود : در برنامه ششم توسعه به نگارش در آمده در سال ۹۶ تمام دستگاههای کشوری و لشکری باید نسبت به تملک دارایی و حفظ و نگهداری بناهای ثبت ملی کوشا باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه می توان از ظرفیت مدارس بلااستفاده برای برپایی نمایشگاه صنایع دستی ، سفره خانه های سنتی ، اقامتگاههای بوم گردی ، مجتمع های اقامتی بهره گرفت ، افزود : فرمانداری می تواند بر اساس اولویت های مدنظر این مکان ها را در اختیار هنرمندان قرار دهد و این اداره آمادگی پرداخت تسهیلات ارزان قیمت متقاضیان را دارد .

وی در ادامه بر لزوم احداث بازارچه صنایع دستی در مبادی ورودی و خروجی شهر انزلی تاکید و تصریح کرد : رایزنی ها در این خصوص انجام شده و در صدد تامین اعتبار برای این بخش هستیم . این شهرستان از شهرستانهای نمونه در بخش صنایع دستی بشمار می رود و حصیر بافی روستای آبکنار در گیلان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است .

حلاج پور متذکر شد : انزلی همچنین در بخش صادرات و ارز آوری از شهرهای مهم و نمونه استان و کشور محسوب می شود که در این حوزه می توان از ظرفیت منطقه آزاد برای صادرات به کشورهای اوراسیا بهره بگیرد .

وی خاطر نشان کرد : شهرستان بندرانزلی در بخش صدور بیمه صنایع دستی رتبه ۵ ، در بخش آموزش رتبه ۴ و در تولید انفرادی رتبه ۵ را دارد .

رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی انزلی نیز در این جلسه تاسیس موزه مردم شناسی، موزه ورزش را از مطالبات مردم انزلی عنوان کرد .

ابوالفضل گودرزوند چگینی تصریح کرد : امیدواریم با مساعدت شهرداری این شهر شاهد تحقق مطالبات مردم و افتتاح پروژه های میراثی تا پایان کار دولت تدبیر و امید باشد.

وی سپس خواستار مساعدت اداره بنادر و دریانوردی استان گیلان برای بهره برداری و زیباسازی پل غازیان انزلی شد .

فرماندار انزلی نیز در این جلسه گفت :محدودیت های مالی دلیلی برای بلاتکلیفی ابنیه میراثی نیست.

اسماعیل میر غضنفری اظهار داشت : در بسیاری موارد با محدودیت منابع مالی روبرو هستیم اما این امر دلیل موجهی برای بلاتکیفی وضعیت مالکیت ابنیه میراثی نیست .

وی خاطرنشان کرد : ملاک عمل ما قانون است و با بررسی تمام موارد قانونی راهی برای برون رفت از این مشکل مردم بر مبنای قانون پیدا خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در کنار نمایندگان مردم در شورای شهر انزلی مشکلاتی که به منافع مردم و اقتصاد شهر صدمه می زند را یافته و نمی گذاریم در منازعات بین دستگاهی به منافع شهروندان آسیبی وارد شود .

وی با بیان اینکه بخشی از بافت اصلی شهر انزلی در تکفل میراث فرهنگی است ، خاطر نشان کرد : برخی از این ابنیه مانند خانه اقبال و، گراند هتل دارای مالکیت شخصی است و حاکمیت می تواند با رایزنی مشکل مجموعه را حل و نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند .

میر غضنفری در ادامه افزود : فرمانداری می تواند مدارس و هرمکانی که متعلق به دولت است را با اولویت کار فرهنگی در اختیار افراد واجد شرایط قرار دهد.

وی تصریح کرد : ضوابط قانونی برای ایجاد نمایشگاه و فروشگاه دائمی در انزلی بررسی می شود این نمایشگاهها در ایجاد اشتغال برای منطقه بسیار موثر خواهند بود .

فرماندار انزلی در خاتمه اظهار داشت : برای خروج از بن بست معیشتی آماده هرگونه همکاری در این زمینه با کمک بخش خصوصی هستیم . این شهر آمادگی ایجاد بازار شب در چارچوب فرهنگ و سنت گیلان را دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.