رسانه ها،کرونا، محرم
علی ربیعی / سخنگوی دولت جارستان به نقل از ایرنا؛ همه رسانههای ما اعم از شبکههای رسمی وغیر رسمی باید چنان در معرض ظرفیتسازی نوین قرار گیرند که همه اقشار جامعه با همه سبکهای زیستی و گوناگونی فرهنگی، سیمای خود را در آیینه آن بجا آورند و رسانهها مورد اعتماد شوند و در چنین روزهایی
علی ربیعی / سخنگوی دولت
جارستان به نقل از ایرنا؛ همه رسانههای ما اعم از شبکههای رسمی وغیر رسمی باید چنان در معرض ظرفیتسازی نوین قرار گیرند که همه اقشار جامعه با همه سبکهای زیستی و گوناگونی فرهنگی، سیمای خود را در آیینه آن بجا آورند و رسانهها مورد اعتماد شوند و در چنین روزهایی ذخیره اعتماد به رسانه بهکار بیاید. سختیهای کرونا، نیاز به آموزشهای همگانی تازه در خصوص مهارتهای زندگی و کار در شرایط کرونایی و ضرورت شکلگیری روابط تازهای با یکدیگر، با دولت، با کارشناسان حوزه سلامت و با روانشناسان و اقتصاددانها و سیاستمداران را آشکار ساخته است. اینگونه ارتباطات در لحظات بحران باید به کار ما بیایند و از همینجاست که اهمیت بنیادین اعتماد آشکار میشود. امیدوارم زعمای قوم و همه شوراها و ارکان تصمیمگیری بسیار بیش از گذشته به سرمایه اجتماعی و اعتماد و ضرورت تقویت آن اهتمام کنند و همگان اعم از نخبگان سیاسی و اجتماعی از هر کردار و گفتار اعتمادسوز بپرهیزند.
عزاداری نباید به از دست رفتن هیچ جانی بینجامد. نکند خدای ناکرده جان انسانی بر اثر کرونا گرفته شود و فرصت مشارکت در عزاداریهای سالهای آینده را نیابد. من امروز سختیهای یک بیمار کرونایی بودن را درک میکنم و فشار جسمی و روانی آن برای خود و دیگران از کادرهای درمان گرفته تا خانواده را درمییابم. تردید ندارم که گسترش بیماری کرونا بر اثر عزاداریهای بدون مراعات اصول بهداشتی، درد و تلخی نقدهای مجامع جهانی بهداشت و بدخواهان علیه دین و مذهب تشیع را نیز بر آنها خواهد افزود.
فشار برای انجام این شعائر در حال تبدیل شدن به یک موضع انقلابی و مذهبی و دینی است. ما ایرانیان سالها برای سیدالشهدا عزاداری کردهایم. عزای کربلا گرفتهایم و شعائر را بجا آوردهایم. عزاداری تعطیلبردار نیست، اما فشار برای انجام شعائر به روش همیشگی اگر با عواقب وخیم برای سلامت مردم همراه شود، ضربهای تاریخی به مراسم عزاداری و روح مشارکت ایرانیان در این مراسم وارد خواهد کرد.
این روزها، بیشتر به این میاندیشم که نظام مطالعاتی و دانش کروناشناسی هنوز وارد عرصه روانشناسی فردی، روانشناسی اجتماعی کوتاهمدت و درازمدت نشده است و اتفاقاً من غفلت از این پدیده را برای جامعه و سیاستگذاران بسیار جدی و خطرناک میبینم. تجربه زیسته من نشان میدهد ترس از بیماری با فقدان اطلاعات و حرکت در تاریکی و رفتار ناشناخته کووید-۱۹ با بیماران و علائم احتمالی نگرانکننده همراه است. خانوادههایی که کاری از ایشان برنمیآید و باید از بیمار دوری کنند، دوستانی که نمیتوانند به عیادت بیایند، ترس از ناشناختگی، تهدید مرگ در حوزه فردی و سوگواریهای تخلیه نشده خانوادهها آثاری را برای همیشه برجای خواهد گذاشت. احساس میکنم علوم انسانی و اجتماعی ما عرصه بدیعی برای مطالعه پیشرو دارد و باید تجربه تنهایی، ترس، انزوا و طردشدگی را به عنوان آثار کووید-۱۹ بیش از گذشته بررسی کند.
ما بهواقع نیازمند آن هستیم که از دست رفتن شادیهای جمعی، عدم امکان حضور در تجمعات و تخلیههای هیجانی یا پرشدن عاطفی ناشی از حضور در ورزشگاهها، مناسک و شعائر مذهبی، جشنها و عروسیها، حتی به سوگ نشستنهای جمعی در کنار اجتنابهای اجباری برای در کنار خانواده بودن و جمع شدنهای خانوادگی، محافل دوستانه در ترکیب اثر فردی و اجتماعی را با دقت بررسی کنیم. فقدان این حضورهای اجتماعی آدمیان سبب میشود آدمها درونریزتر و پرخاشگر و دچار نوعی حرمان شوند که در نهایت به تعرض اجتماعی کشانده خواهد شد. اگر بیماری برای زمانی دراز – بیش از یک سال – طول بکشد، آثار روانیای را که اکنون کم و بیش تجربه میکنیم با گستردگی بسیار زیاد در جامعه مشاهده خواهیم کرد و فضای روانی مردم ایران بسیار ناراضیکنندهتر از گذشته خواهد شد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰