تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 مرداد 1399 - 19:24
کد خبر : 68590

احتمال وقوع شیوع بیماری ویروسی تب سه روزه گاوی در گیلان

احتمال وقوع شیوع بیماری ویروسی تب سه روزه گاوی در گیلان

جارستان به نقل از ایسنا؛ مدیرکل دامپزشکی استان گیلان گفت: احتمال وقوع شیوع بیماری ویروسی تب سه روزه گاوی در گیلان وجود دارد. سهراب عاقبتی گفت: در حال حاضر احتمال وقوع، بروز و شیوع بیماری ویروسی تب سه روزه گاوی وجود دارد و مناسب ترین راهکار برای به حداقل رساندن ضایعات و خسارات اقتصادی ناشی

جارستان به نقل از ایسنا؛ مدیرکل دامپزشکی استان گیلان گفت: احتمال وقوع شیوع بیماری ویروسی تب سه روزه گاوی در گیلان وجود دارد.

سهراب عاقبتی گفت: در حال حاضر احتمال وقوع، بروز و شیوع بیماری ویروسی تب سه روزه گاوی وجود دارد و مناسب ترین راهکار برای به حداقل رساندن ضایعات و خسارات اقتصادی ناشی از بروز این بیماری، تشخیص سریع مبتلایان و درمان مناسب بیماری است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دامپزشکی گیلان، وی افزود: با توجه به وارداتی بودن واکسن و اینکه این بیماری ویروسی به درمان به خوبی پاسخ می دهد، توصیه می کنیم دامداران گیلانی در صورت مشاهده علائمی همچون کاهش تولید شیر و وزن دام همراه با تب ناگهانی، لنگش، عدم تعادل در راه رفتن، بی اشتهایی، ریزش اشک، ترشحات بزاق و بینی، درد و خشکی مفاصل و سفتی شدید عضلات به کلینیک‌های دامپزشکی مراجعه تا پروتکل درمانی مناسب تجویز شود.

عاقبتی، سمپاشی اماکن دامی بر علیه حشرات را یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه اعلام کرد و گفت: با توجه به فصل گرما و ازدیاد فعالیت پشه ها و بندپایان به عنوان ناقلین اصلی این بیماری انتظار داریم دامداران عزیز توصیه های بهداشتی دامپزشکی را جدی گرفته و نسبت به سمپاشی بدن دامها و جایگاه های نگهداری دام در اولین فرصت اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان، دیگر علائم این بیماری را افزایش تعداد تنفس و ضربات قلب، آبریزش از بینی، دهان و چشم برشمرد و خاطرنشان کرد: ممکن است در دام یبوست یا اسهال نیز دیده شود که بعد از فروکش کردن تب سه روزه، دام شروع به غذا خوردن کرده و نشخوار می کند، اما لنگش و ضعف ممکن است دو تا سه روز باقی بماند و زمین گیری ممکن است تا چند روز ادامه یابد.

عاقبتی با اشاره به اینکه این بیماری زئونوز نبوده و بین انسان و حیوان مشترک نیست، گفت: خطری جوامع انسانی را تهدید نمی‌کند.

وی درمان این بیماری را بصورت علامتی و حمایتی برشمرد و تاکید کرد: کلیه داروهای لازم برای درمان این بیماری در بازار موجود بوده و مشکلی در زمینه تامین دارو فعلاً نداریم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.