تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 مرداد 1399 - 20:16
کد خبر : 67730

کاهش چشمگیر مغروقان در گیلان

کاهش چشمگیر مغروقان در گیلان

جارستان به نقل از ایرنا؛ سرپرست هیات نجات غریق و غواصی استان گیلان از کاهش چشمگیر تعداد مغروقان در گیلان نسبت به مدت مشابه سال گذسته خبر داد. مهرداد مهرگان روز چهارشنبه افزود: از اول خرداد ماه تاکنون هفت نفر از هموطنان نقاط مختلف کشور هنگام شنا در محدوده آبهای خزر در گیلان غرق شدند.

جارستان به نقل از ایرنا؛ سرپرست هیات نجات غریق و غواصی استان گیلان از کاهش چشمگیر تعداد مغروقان در گیلان نسبت به مدت مشابه سال گذسته خبر داد.

مهرداد مهرگان روز چهارشنبه افزود: از اول خرداد ماه تاکنون هفت نفر از هموطنان نقاط مختلف کشور هنگام شنا در محدوده آبهای خزر در گیلان غرق شدند.

افزود: این در حالی است که سال گذشته و در این مدت مشابه ، ۱۷ نفر از هموطنان ما در آبهای سواحل استان گیلان غرق شده بودند که این تعداد امسال به هفت نفر کاهش یافته که حدود ۶۰ درصد کاهش نشان می دهد.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت هیچ یک از هموطنان در طرح های سالم سازی غرق نشدند و این تعداد از مغروقان در مناطق خطرآفرین شهرستان های گیلان و یا در ساعاتی که منجیان غریق در طرح ها حضور ندارند، مبادرت به شنا نموده و غرق شده اند.

وی بیان کرد: همچنین از اول خرداد ماه تاکنون ۲۰۶ نفر از هموطنان ما که هنگام استفاده از نعمت دریا دچار حادثه شده بودند ، توسط منجیان غریق نجات یافتند که سال گذشته نیز از اول خرداد تا پایان تابستان حدود ۸۵۰ همون توسط منجیان غریق گیلان نجات یافته بودند.

سرپرست هیات نجات غریق و غواصی گیلان اضافه کرد: سال گذشته از اول خرداد تا انتهای تابستان ، ۲۹ هموطن به دلیل عدم رعایت موازین و مسایل مربوط به شنا، جان خود را در آبهای ساحلی خزر از دست دادند که البته این رقم نسبت به دو سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش داشته و تاکنون نیز این کاهش در سال جاری چشمگیر بوده و امیدواریم که این روند ادامه یابد.

مهرگان خاطرنشان کرد: در استان گیلان ۲۸۴ نقطه خطرآفرین در آبهای ساحلی خزر شناسایی شده که سال گذشته ۴۸۶ منجی غریق در این مکان ها حضور داشتند اما این تعداد نقطه خطرآفرین در سال جاری با توجه به استفاده هموطنان از نقاط مختلف دریا و همچنین شناسایی این نقاط افزایش یافته و به حدود ۳۵۰ نقطه خطرآفرین رسیده است.

وی تصریح کرد: البته مراجعین به دریا را دو گروه تشکیل می دهند که گروه اول افراد بومی و محلی هستند که به طور معمول این افراد اواخر هفته به سواحل دریا مراجعه می کنند و گروه دوم نیز مسافران هستند که یکی از مهمترین کارهای ما آگاه سازی مردم است تا آنها را به سمت طرح های سالم سازی سوق دهیم.

وی اظهار کرد: البته با توجه به شیوع بیماری کرونا ، به طور معمول در طرح های سالم سازی دریا نمی توان فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرد و این فاصله گذاری رعایت نمی شود و به همین دلیل اکثر افراد غیربومی برای استفاده از نعمت دریا به مناطق خطرآفرین مراجعه می کنند.

سرپرست هیات نجات غریق و غواصی گیلان در ادامه گفت: از طرف دیگر حدود ۹۵ درصد از مغروقان در ساعت کاری غیر از ساعت کاری منجیان غریق مبادرت به استفاده از شنا کرده و دچار حادثه می شوند که امیدواریم همه افراد در ساعت کاری منجیان غریق از نعمت دریا استفاده کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه این تعداد از هموطنان در حد فاصل زمانی هشت شب تا هشت صبح مبادرت به شنا می کنند و نیمی دیگر از مغروقان نیز در مناطق خطرآفرین مبادرت به شنا می کنند و این در حالی است که ساعت کار ناجیان از هشت صبح تا هشت شب است.

مهرگان در ادامه به تجهیزات این هیات اشاره و بیان کرد: متاسفانه تجهیزات و امکانات منجیان غریق بسیار ناچیز است اما امسال به استانداری اعلام کردیم که ناجیان برای حضور و فعالیت در سواحل گیلان باید تجهیزات مناسبی همچون بویه نجات و آمبو بت داشته باشند تا منجیان برای جان هموطنان با مشکل مواجه نشوند.

وی افزود: این وسایل موجب می شود تا ناجیان غریق هنگام نجات جان هموطنان از آنها فاصله داشته باشند تا خود در معرض خطر احتمالی کرونا قرار نگیرند که این وسایل و تجهیزات، امنیتی را برای آنها ایجاد می کند.

سرپرست هیات نجات غریق و غواصی استان گیلان در ادامه به قدمت این هیات در گیلان و سطح کشور اشاره و بیان کرد: این هیات قدمتی حدود ۵۰ ساله دارد و گیلان جزو اولین استان هایی است که هیات نجات غریق در آن تاسیس شده و هم اینک نیز حدود سه هزار ناجی نیز عضو این هیات هستند که هرساله تعدادی از آنان در سواحل گیلان حضور یافته و مراقب جان مردم از خطر غرق شدن هستند.

مهرگان افزود: هم اینک با تجربه ای که این هیات در امر آموزش و نجات جان مردم از غرق شدن دارد، ستودنی است و ناجیان ستون های اصلی این هیات بشمار می روند که کار بسیار سخت و دشواری آن هم در گرمترین روزهای سال برعهده دارند.

گیلان با بهره مندی از دریا و جنگل از کانون های گردشگری شمال کشور است و هر ساله حدود ۲۰ میلیون گردشگر به این استان سفر می کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.