تاریخ انتشار : جمعه 23 مهر 1395 - 12:36
کد خبر : 6514

آبروی مردم حق الناس است

آبروی مردم حق الناس است

جارستان-امام جمعه موقت تهران گفت: عزادار سیدالشهدا و دیندار باید به حق‌الناس در عرصه‌های فردی، مادی و سیاسی توجه داشته باشد. آبروی مردم هم حق الناس است، باید به آن توجه داشت. آیت‌الله سیداحمد خاتمی در سخنان خطبه اول این هفته نماز جمعه تهران، اظهار کرد: سالار شهیدان در ساعات پایانی عمر شریف‌شان این خطبه

جارستان-امام جمعه موقت تهران گفت: عزادار سیدالشهدا و دیندار باید به حق‌الناس در عرصه‌های فردی، مادی و سیاسی توجه داشته باشد. آبروی مردم هم حق الناس است، باید به آن توجه داشت.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی در سخنان خطبه اول این هفته نماز جمعه تهران، اظهار کرد: سالار شهیدان در ساعات پایانی عمر شریف‌شان این خطبه را «برای خدا خواندند که برای خدا حریم نگهدارید و از فریب دنیا در حذر باشید»

وی با بیان اینکه دنیا برای هیچ کس حتی خوبان خوبان هم ماندگار نیست، گفت: اگر دنیا قرار بود بماند شایسته‌ترین کسانی که جا داشت بمانند، انبیاء بودند. قرآن کریم به پیامبر اکرم خطاب می کند: «شما می‌میری و آنان نیز می‌میرند» حتی فرشتگان و جناب عذرائیل هم می‌میرند. حالا که فرصت باز داریم و می‌توانیم توشه این راه طولانی را بر گیریم، با تقوا این توشه را تحصیل کنیم.

خاتمی افزود: در خطبه‌های نماز نبایدها را در سبک زندگی دینی در عرصه اجتماعی می‌گویم. چه چیزهایی با سبک زندگی دینی سازگار نیست؟ امروز بلاغت در سخن به بنده می‌گوید سوژه‌ای جز سوژه اباعبدالله را نداشته باشم. کشور عطر سالار شهیدان را دارد. حضرت یک سخن در صبح و یک سخن در عصر عاشورا در عرصه نبایدهای زندگی اجتماعی دارد. سخن صبح عاشورا این است «حق ندارد کسی که دیون حق‌الناس بر عهده‌اش هست اینجا بماند. کسی که مدیون بماند و تدبیری هم برای دینش نداشته باشد، جهنمی است» معنایش این است که عزادار سیدالشهدا و دیندار باید به حق‌الناس در عرصه‌های فردی، مادی و سیاسی توجه داشته باشد. آبروی مردم هم حق الناس است.

امام جمعه موقت تهران گفت: فردی که در فضای مجازی فعال است و هر حرفی را بدون تحقیق در این فضا مطرح می‌کند و آبروی افراد را می‌برد، باید پاسخگو باشد. در عرصه اجتماعی به ویژه در زندگی آپارتمان‌نشینی و رعایت حق همسایه، حق‌الناس است.

وی ادامه داد: در عرصه سیاسی، رای مردم حق‌الناس است و یک رای نباید جابه جا شود اما خروجی رای مردم هم حق‌الناس است. اینکه رای مردم را ببینیم و خروجی ۴۰ میلیونی رای مردم را به آتش بکشیم، زیر پا گذاشتن رای مردم است. حضور ۸۵ درصدی مردم را ندیدن، زیر پا گذاشتن حق‌الناس است. حق‌الناس، نباید باندی و جناحی تفسیر شود.

خاتمی خاطرنشان کرد: عصر عاشورا و لحظات پایانی خداحافظی، حضرت به امام سجاد(ع) فرمودند «ظلم بد است.» امام حسین(ع) و یارانش را کشتند و زنان و کودکان را به اسارت بردند اما چرا اسب بر آن پیکرهای مطهر تاختند، کودکان و زنان را تازیانه و سیلی زدند و خیمه ها را آتش زدند؟

ادامه دارد…

ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.