تاریخ انتشار : دوشنبه 5 خرداد 1399 - 17:58
کد خبر : 61329

مدیرکل ثیت احوال گیلان مطرح کرد آخرین وضعیت جمعیتی گیلان/ ۲۰ درصد نیروی جوان داریم

مدیرکل ثیت احوال گیلان مطرح کرد آخرین وضعیت جمعیتی گیلان/ ۲۰ درصد نیروی جوان داریم

جارستان به نقل از ایسنا؛ مدیرکل ثبت احوال گیلان، آخرین جمعیت استان براساس داده های سال ۱۳۹۹ را دو میلیون و ۵۷۱ هزار نفر دانست و تصریح کرد: در این جمعیت ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن و ۶۵ درصد روستایی و ۳۵ درصد شهری است. قاسم روحانی فر با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری

جارستان به نقل از ایسنا؛ مدیرکل ثبت احوال گیلان، آخرین جمعیت استان براساس داده های سال ۱۳۹۹ را دو میلیون و ۵۷۱ هزار نفر دانست و تصریح کرد: در این جمعیت ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن و ۶۵ درصد روستایی و ۳۵ درصد شهری است.

قاسم روحانی فر با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حفظ اکثریت جوان، یکی از ابزارهای قوی شدن است، اظهار کرد: خط مشیء ما باید افزایش زاد و ولد باشد.

وی با بیان اینکه اولین شناسنامه در ایران سال ۱۲۹۷ و اولین شناسنامه در گیلان سال ۱۳۰۴ صادر شده است، افزود: از همان زمان ثبت و ضبط اسناد مربوط به ولادت و مرگ و ازدواج و طلاق جمع آوری شده و از سال ۱۳۶۹ اقدام به آرشیو الکترونیکی اسناد کردیم.

مدیرکل ثبت احوال گیلان، آخرین جمعیت استان براساس داده های سال ۱۳۹۹ را دو میلیون و ۵۷۱ هزار نفر دانست و تصریح کرد: در این جمعیت ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن و ۶۵ درصد روستایی و ۳۵ درصد شهری است.

روحانی فر، نرخ رشد جمعیت در گیلان را ۰.۴ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر دانست و عنوان کرد: نرخ رشد جمعیت در کشور یک به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است. میانگین سنی جمعیت گیلان نیز ۳۵ سال می باشد که حدود ۲۰ درصد آن را نیروی جوان یعنی ۲۹-۱۵ سال و ۹.۵ درصد آن را سالمندان یعنی ۶۵ سال به بالا تشکیل می دهند.

وی میانگین امید به زندگی در گیلان را در زنان شهری ۷۸ سال، در مردان شهری ۷۵ سال، در زنان روستایی ۷۴ سال و در مردان روستایی ۷۱ سال دانست و گفت: جمعیت مولد ۶۴-۱۵ ساله در گیلان حدود ۷۳ درصد معادل یک میلیون و ۸۷۷ هزار نفر است که نشان می دهد پنجره جمعیتی گیلان باز است. البته طبق برآوردها تا سال ۱۴۱۵ به ۷۰ درصد خواهیم رسید.

این مقام مسئول، با بیان اینکه گیلان با بحران سالمندی مواجه است، اضافه کرد: پیش بینی می شود جمعیت سالمند استان از ۹.۵ درصد فعلی به ۱۰.۵ درصد تا سال آینده برسد.

مدیرکل ثبت احوال گیلان، با اشاره به کاهش نرخ موالید کشور از سال ۹۴ تا سال ۹۸، متذکر شد: رشد جمعیت کشور روند نزولی داشته و با کاهش جمعیت مواجه هستیم، یعنی نرخ رشد جمعیت از ۱.۲۹ در سال ۹۰ به ۱.۲۴ در سال ۹۵ رسیده و در حال حاضر کمتر از یک است.

وی با بیان اینکه از یک میلیون و ۵۷۰ هزار نوزاد کشور در سال ۹۴، ۴۲ هزار نوزاد در سال ۹۵ کاهش یافت، خاطرنشان کرد: همچنین با کاهش ۴۱ هزار نوزاد در سال ۹۶، ۱۲۱ هزار نوزاد در سال ۹۷ و ۱۷۰ هزار نوزاد در سال ۹۸ مواجه هستیم. در استان گیلان نیز از ۳۱ هزار و ۳۳۶ نوزاد در سال ۹۵ به ۲۲ هزار و ۸۱۵ نوزاد در سال ۹۸ رسیدیم.

روحانی فر، نرخ ولادت در گیلان و کشور را به ترتیب ۸.۸ و ۱۴.۱ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر دانست و عنوان کرد: سال گذشته ۱۸ هزار و ۳۶۵ مورد وفات در گیلان و ۳۹۳ هزار و ۹۸۳ مورد در کشور داشتیم لذا نرخ مرگ در گیلان از ۶.۴ در سال ۹۷ به ۷.۱ در سال ۹۸ رسیده، در حالی که نرخ مرگ در کشور ۴.۶ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است.

وی ۱۵ درصد فوتی های گیلان در سال گذشته را ۸۵-۸۰ ساله و ۲.۴ درصد را ۲۹-۱۵ ساله دانست و یادآور شد: سال ۹۸ از ۵۲۱ هزار و ۴۸۵ مورد ازدواج در کشور، ۱۶ هزار و ۴۳۲ مورد مربوط به گیلان بوده است لذا نرخ ازدواج در گیلان و کشور به ترتیب ۶.۳ و ۶ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است.

مدیرکل ثبت احوال گیلان، میانگین سن ازدواج مردان را ۲۸ سال و زنان را ۲۵ سال دانست و گفت: از ۱۷۳ هزار و ۴۹۴ مورد طلاق در سال گذشته، ۷۰۱۲ مورد معادل چهار درصد سهم گیلان است که نشان می دهد نرخ طلاق در گیلان ۲.۷ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر و در کشور دو است. همچنین میانگین سن طلاق در مردان ۳۹ سال و در زنان ۳۴ سال است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.