تاریخ انتشار : دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 - 11:08
کد خبر : 60638

افول اخلاق شکار در گیلان

افول اخلاق شکار در گیلان

جارستان به نقل از ایرنا؛ می گویند حتی چنگیز خان مغول با آن قساوت و رفتارهای وقیحانه بشری شکار در فصل بهار را زشت می داشت اما امروز رفتار ها به گونه ای دیگر است و محیط بانان گیلانی از افول اخلاق شکار در استان خبر می دهند. خبرهایی که بدستمان می رسد اگرچه تلاش

جارستان به نقل از ایرنا؛ می گویند حتی چنگیز خان مغول با آن قساوت و رفتارهای وقیحانه بشری شکار در فصل بهار را زشت می داشت اما امروز رفتار ها به گونه ای دیگر است و محیط بانان گیلانی از افول اخلاق شکار در استان خبر می دهند.

خبرهایی که بدستمان می رسد اگرچه تلاش نیروهای یگان حفاظت دستگاه های مختلف و محیط بانان را می ستاید اما بدخبرهایی برای افزایش شکار غیرمجاز در فصل زادآوری است.

شکارچی متخلف در ارتفاعات سیاهکل، مرال (مَرال یا گوزن قرمز یا گاو کوهی (Cervus elaphus) یکی از بزرگ‌ترین انواع گوزن است) را لقمه ای پنداشته و چنگال ها تیز می کند؛ پوستش را می دَرَد؛ عکس می گیرد و اگرچه در تعقیب و گریزی سخت با محیط بانان در ارتفاعات دستگیر می شود اما به نقل از فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان، هرچند جریمه و یا حتی زندان نیز در انتظار این فرد متخلف است اما ضربه ای که به محیط زیست وارد کرده را چه چیزی جبران می کند؟
یا آنجا که سه قطعه پرنده حمایت شده فلامینگو در یکی از منازل مسکونی شهرستان رشت کشف و ضبط می شود، ده ها قطعه قزل آلای خال قرمز از صیادان متخلف بدست می آید و بسیار مانند آن. صد البته که این بدخبرهای زیست محیطی تنها به گیلان خلاصه نمی شود و همین چند روز پیش بود که خبر هشدار محیط زیست نسبت به شکار بی رحمانه کوسه های سرچکشی در خلیج فارس در فضای مجازی دست به دست می شد.

نگرانی برای افزایش شکار غیر مجاز

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان در گفت و گویی تلفنی با خبرنگار ایرنا درحالی که نگرانی در صدایش موج می زند، می گوید: متعجبم! هیچ زمان این حجم از نامهربانی را تجربه نکرده بودیم؛ ایرانیان همیشه شکار در فصل بهار را خود گناه تلقی می کردند و غیرقانونی خواندن شکار برای عده بسیار قلیل نامهربانان با محیط زیست بود اما امسال تعداد شکارچیان متخلف افزایش یافته است.
ساسان اکبری پور ادامه می دهد : تقاضا می کنم رسانه ها فرهنگ سازی کنند؛ بهار فصل شکار نیست؛ شکارچیان و صیادان ادوات شکار را غلاف کنند.
وی ادامه می دهد: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست چون همیشه در تلاشند تا متخلفان در امان نباشند اما در بهار امسال تعداد کشفیات اسلحه اعم از مجاز و قاچاق سه برابر شده است.
وی تاکید می کند : بهار فصل زادآوری است؛ اندکی مهربان تر باشیم؛ از قدیم ایرانیان در این فصل به حیوانات فرصت زادآوری و تخم گذاری می دادند، اینک چه شده که اینگونه نامهربان شده ایم.
اکبری پور می گوید : در تمام دنیا هیچکس در فصل بهار شکار نمی کند؛ شکار از پائیز شروع می شود و بصورت قانونی پروانه صادر می شود بطوریکه پارسال چهار هزار و ۵۰۰ پروانه شکار صادر شد و در واقع هیچ مشکلی برای شکار قانونمند وجود ندارد.

شکار برای دفاع و گاه تفریح

نگرانی بقدری در صحبت های اکبری پور موج می زد که این اضطراب ناخواسته هویت خبرنگاری را تحت تاثیر قرار می داد و نمی شود بی تفاوت از آن گذشت؛ به یاد یکی دونفر از محلیان غرب گیلان افتادم که در سفری تفریحی صحبت از شکار خرس و گراز می کردند؛ فرد به فرد به شماره های تلفن هایشان دست یافتم و پس از مقدمه ای و یادآوری روزهای سفر پرسیدم هنوز در پی شکار هستند؟ که با سرخنده ای شاد گفت :بله … کرونا خسته مان کرده است و باز می خندد…
پرسیدم، فصل بهار است و زادآوری؛ گفت: ما برای دفاع از خود خرس و گراز می زنیم؛ گاه برای تفریح شاید پرنده ای هدف بگیریم و اصلا چرا این سوال ها را می پرسید؟ گفتم هیچ! خواستم خاطرات خوش سفر را تداعی کنم و اینکه بگویم مبادا! در این فصل شمشیر تیز کنید…

و او می گوید: این را به ما نگویید به بی وجدان هایی بگویید که در فصل اشپل ریزی (تخم ریزی) ماهیان با برق و گاز به جان ماهیان رودخانه می افتند؛ در حالیکه قبل ها در حاشیه جاده ها پدر و پسری را می دیدی که قلابی بر دوش می رفتند و دو سه ماهی برای مصرف صید می کردند اما الان چه؟

تجهیزات و محیط بان کافی نیست
سخن به اتمام رساندم و با کارشناس محیط زیست تماس گرفتم که اگرچه چهره شناخته شده ای در گیلان است اما حاضر نشد نامش در گزارش قید شود و گفت: شکار در جنگل های شمال ممنوع شده است؛ اما آیا امکانات و تجهیزات کفاف محیط بانی در این پوشش جنگلی را می دهد؟
وی اظهار داشت: محیط بانان باید با عشق به محیط زیست وارد این عرصه شوند نه برای یک لقمه نان؛ اما در این حال پایش محیط بانان و نیروهای یگان حفاظت همیشه ستودنی بوده و هست اما امکانات و تجهیزات کافی نیست.
وی تصریح کرد : تشریک مساعی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها نیز قابل تقدیر است و از این روی مشکلی در استان وجود ندارد.
به هر حال نگرانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان را پاس می داریم و بر حسب رسالت خبری می گوییم طبیعت و جانداران آن را حرمت داریم و امیدواریم در روزگار خشونت زده، این خشونت را به محیط زیست تسری نبخشیم…
در گیلان فقط ۹ منطقه حفاظت شده وجود دارد که در آن گونه های گیاهی و جانوری کمیاب و در حال انقراض هم کم نیست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.