تاریخ انتشار : یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 - 14:11
کد خبر : 58634

کمبود و افزایش کرایه حمل مهمترین علل افزایش نرخ میوه در گیلان اعلام شد

کمبود و افزایش کرایه حمل مهمترین علل افزایش نرخ میوه در گیلان اعلام شد

جارستان به نقل از ایرنا؛ رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان گفت: فروردین و اردیبهشت هرسال با خلاء میوه های فصلی در بازار به طور معمول افزایش قیمت برای برخی میوه ها همچون سیب و پرتقال وجود دارد. سید جلال الدین شکریه روز یکشنبه اظهار کرد: فصل تولید میوه هایی همچون سیب و پرتقال، زمستان است

جارستان به نقل از ایرنا؛ رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان گفت: فروردین و اردیبهشت هرسال با خلاء میوه های فصلی در بازار به طور معمول افزایش قیمت برای برخی میوه ها همچون سیب و پرتقال وجود دارد.

سید جلال الدین شکریه روز یکشنبه اظهار کرد: فصل تولید میوه هایی همچون سیب و پرتقال، زمستان است و آنچه اکنون در بازار عرضه می شود ،میوه های نگهداری شده در سردخانه است

وی ادامه داد: البته صنف و اتحادیه ها قیمت ها را تعیین نمی کنند و اصناف حداکثر تا ۳۵ درصد می توانند روی محصول خریداری شده سود بکشند .

افزایش کرایه حمل از مهمترین دلایل افزایش قیمت میوه و تره بار

رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان رشت نیز افزایش کرایه حمل و نقل را یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت های میوه و تره بار عنوان و اظهار کرد: بعد از شیوع کرونا به ویژه از زمان عادی شدن تدریجی وضعیت و افزایش تقاضاها، قیمت کرایه های حمل و نقل بسیار افزایش یافته است.

ابراهیم حسنی به خبرنگار ایرنا گفت : محموله ای که از طریق یک دستگاه خودروی خاور قبل از کرونا با کرایه ۵۰۰ هزار تومان از تهران به گیلان حمل می شد ، هم اکنون به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین باری که توسط یک دستگاه نیسان با ۲۵۰ هزار تومان از مازندران به گیلان حمل می شد، هم اکنون به ۷۰۰ هزار تومان و یا محموله ای که توسط یکدستگاه تریلی ( ۱۰ تُن) از شهر دزفول با حداکثر دو میلیون تومان به گیلان حمل می شد، در حال حاضر به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی گفت: البته عوامل دیگری هم برای افزایش قیمت ها همچون افزایش تقاضا ، صادرات ، پایان فصل ، سیلاب و بارندگی ها در برخی مناطق کشور ، خرید تضمینی دولت نیز بر افزایش قیمت برخی میوه ها تاثیر گذار بوده است.

حسنی با بیان اینکه حاشیه سود صنف ها تعیین شده است، افزود: امسال سیلاب و نبود پرتقال را در استان های جنوبی داشتیم که این امر موجب شده تا این محصول در آن مناطق کشور از استان های شمالی تولید کننده این محصول تامین شود .

وی با مقایسه قیمت برخی میوه ها نسبت به سال گذشته تصریح کرد: در حال حاضر نرخ پرتقال و سیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است .

به گفته حسنی؛ سال گذشته در میدان های میوه و تره بار رشت قیمت هر کیلو گرم سیب بین چهار تا پنج هزار تومان بود که امسال این میزان به ۹ تا ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان رشت اظهار کرد: قیمت محصولاتی همچون بادمجان، خیار ، گوجه فرنگی و پیاز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته اما قیمت هر کیلوگرم سیب زمینی بدلیل سرمازدگی و کاهش محصول حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.