تاریخ انتشار : دوشنبه 25 فروردین 1399 - 10:53
کد خبر : 56185

ثبت نام حدود ۲۳ هزار نفر از اصناف؛ باواحدهای فاقد مجوز برخورد می شود

ثبت نام حدود ۲۳ هزار نفر از اصناف؛ باواحدهای فاقد مجوز برخورد می شود

جارستان: جانشین مدیریت ستاد مقابله با کرونا در گیلان از ثبت نام حدود ۲۳ هزار نفر از اصناف در سامانه معرفی شده وزارت بهداشت خبر داد و گفت: با واحدهای بدون مجوز که اقدام به بازگشایی واحد صنفی شان کرده باشند، برخورد قانونی می شود. محمود قاسم نژاد یکشنبه شب در برنامه گفت و گوی

جارستان: جانشین مدیریت ستاد مقابله با کرونا در گیلان از ثبت نام حدود ۲۳ هزار نفر از اصناف در سامانه معرفی شده وزارت بهداشت خبر داد و گفت: با واحدهای بدون مجوز که اقدام به بازگشایی واحد صنفی شان کرده باشند، برخورد قانونی می شود.

محمود قاسم نژاد یکشنبه شب در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه تلویزیونی گیلان با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند از روز گذشته ( ۲۳فروردین ماه) افزود: از روزهای نخست شیوع کرونا، همه ارکان متولی این امر از جمله بازرسی اداره صنعت معدن و تجارت، حوزه اماکن نیروی انتظامی و بازرسان بهداشت، نظارت های متعددی برای رعایت مصوبات ستاد در جهت مقابله با ویروس کرونا و حفظ سلامتی مردم انجام دادند.

وی تصریح کرد: در این راستا طی حدود دو ماه از شیوع ویروس کرونا و اجرای مصوبات در این زمینه حدود پنج هزار واحد صنفی که پر خطر قلمداد می شدند، پلمپ شدند.

قاسم نژاد تاکید کرد: نامگذاری فاصله هوشمند برای نظارت بر رفتار فروشندگان از لحاظ بهداشتی و اخذ دستور العمل های بهداشتی و تعهدی که باید اصناف در قبال سلامت جامعه بدهند، به صورت هوشمند و الکترونیکی به آنها داده می شود.

وی ادامه داد: واحدهای صنفی باید ثبت نام کرده و مجوز بگیرند و با رعایت موارد بهداشتی و دستورالعمل‌ها به فعالیت شان ادامه دهند.

وی با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای ثبت نام مشاغل در سامانه وزارت بهداشت و اخذ مجوز اظهار کرد: دستگاه های مربوطه به محل‌های مورد نظر مراجعه می کنند و چنانچه واحدی مجوز نداشته باشد، حتما با آن برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با بیان اینکه برخی مشاغل همچون واحدهای نانوایی، عرضه کنندگان مواد غذایی و داروخانه ها در زمان اجرای طرح اصله گذاری اجتماعی مجوز فعالیت داشتند، اظهار کرد: حدود ۶۰ نوع فعالیت صنفی می توانند با مراجعه به سامانه به فعالیت ادامه دهند و اگر شغلی مجاز باشد اما مجوز نگرفته باشد نیز با آن برخورد می شود.

وی بیان کرد: اصناف باید کد بهداشتی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت را در واحدهای صنفی شان نصب کنند تا مشخص شود که این شغل و واحد کد بهداشتی دریافت کرده و مجوز لازم برای فعالیت را دارد.

وی ثبت نام در این سامانه را زیر ساخت مناسبی برای پایش های بعدی و ارائه آموزش‌های وزارت بهداشت، بهداشت محیط و کار و مشاغل حرفه ای به صاحبان این مشاغل دانست و گفت: تا ظهر امروز حدود ۲۳ هزار نفر از مشاغلی که مجاز شناخته شدند، در استان در این سامانه ثبت نام کردند.

قاسم نژاد اظهار کرد: مشاغل پرخطر نیز مثل رستوران ها، پاساژها، مجتمع های تجاری، بازارهای روز، بازارهای مرکزی مسقف، نمایشگاه‌ها، آرایشگاه های مردانه و زنانه، آموزشگاه های رانندگی سالن های ورزشی، سونا و اغذیه فروشی‌ها، طباخی، فست فود مراکز بازی و گیم نت، تالارهای پذیرایی و مراسم ها همچنان ممنوعیت فعالیت دارند.

وی بیان کرد: همچنین مراکز ی همچون فرهنگسراها، سینماها، سالن های تئاتر، اماکن مذهبی، فرهنگی، مساجد، حسینیه‌ها پارک های فضای سبز، مبلمان شهری و گردشگری، تفرجگاه‌ها و پارک‌ها تا اطلاع ثانوی ممنوعیت فعالیت دارند.

وی گفت: تمامی مشاغل می توانند در این سامانه ثبت نام کنند و اگر مشاغلشان جزو شغل های پر خطر باشد در سایت به آنها اعلام می شود.

به گفته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان؛ در طرح فاصله گذاری هوشمند اعلام شد که کارمندان و کارکنان ادارات می‌توانند با دو سوم نیرو فعالیت داشته باشند و یک سوم آنها می توانند شیفت بندی باشند.

قاسم نژاد بیان کرد: البته اعلام شده که کارمندان و کارکنان ادارات می توانند دور کاری انجام بدهند و کسانی که نیاز هست، می توانند مرخصی بگیرند؛ افراد با سنین بالاتر و یا بیماری در اولویت قرار دارند.

وی با بیان اینکه کارخانه ها و شرکت های خصوصی نیز باید مصوبات را اجرا کنند، اظهار کرد: دستورات از طریق وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماع به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام و پروتکل ها به تمامی کارخانجات سراسر کشور و به استان ابلاغ و وظایف کارفرما مشخص شده که فاصله گذاری نیروی انسانی و تامین نیازهای حفاظت شخصی به چه صورت باید اجرا شود.

وی با تاکید بر ضرورت انجام و رعایت همه پروتکل های بهداشتی مصوب برای کارفرمایان افزود: کارفرمایان نیز باید براساس مصوبه شیفت بندی کنند و تراکم نیروی انسانی خود را کاهش بدهند و درصورتی که کارفرمایی نسبت به این مقررات کوتاهی یا تمکین نکند به طور قطع از طریق بازرسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ستاد گزارش می شود که براساس قوانین کار اقدامات لازم در این رابطه انجام خواهد شد.

وی با اشاره به بیکاری کارگران به دلایل شیوع بیماری کرونا و تعلیق آنها از کار گفت: با ثبت نام آنها در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با پایش هایی که انجام می شود، در صورت مستحق بودن و برگرداندن آنها ظرف سه ماه توسط کار فرمایان؛ دولت حقوق آنها را طی این مدتی که از کار تعلیق شده بودند، تقبل می کند.

جانشین مدیریت ستاد مقابله با کرونا با اشاره به آسیب کرونا به بسیاری از اقشار و مشاغل بسیاری همچون دستفروش ها و دکه دارها و کارگران روز مزد حمایت های پیش بینی شده دولت از آنها گفت: در همین راستا به چهار میلیون نفر بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان کمک یارانه به حساب آنها واریز می شود؛ ضمن آنکه می توانند وام یک تا دو میلیون تومانی درخواست کنند.

وی افزود: حق بیمه کارگران تا دوسال به کارفرما امهال داده می شود، ضمن آنکه مشاغلی که قسط داشتند، می توانند پرداخت اقساط بانکی خود را تا پایان اردیبهشت ماه به تعویق اندازند و هیچ سود و جریمه ای به آنها تعلق نمی گیرد؛ ضمن آنکه مشاغلی که چک برگشتی داشته اند بانک هیچ‌گونه محرومیتی برای این برگشت برای آنها قائل نمی شود.

وی گفت: کار بزرگی که دولت انجام داده تامین ۷۵ هزار میلیارد تومان وام با بهره ۱۲ درصد برای گروه‌های هدف در استان همچون حمل و نقل، گردشگری و حوزه های ورزشی است.

وی با اشاره به آماده شدن زمینه آموزش از طریق فضای مجازی برای مقاطع تحصیلی مختلف از ابتدایی تا بالاترین مقطع دکتری در دانشگاه گفت: در حال حاضر مدارس و دانشگاهها تعطیل هستند؛ اگر چه اولویت با فضای مجازی است اما اعلام شده در صورت آماده بودن فضا از ۳۰ فروردین به بعد دوره دکتری دانشگاه ها می توانند آموزش حضوری رو با ساز و کارهایی ایجاد کنند.

فوت ۲۶ نفر از کادر درمان براثر کرونا در گیلان / غربالگری ۹۳ درصد

وی در ادامه همچنین از فوت حدود ۲۷ نفر از کادر درمان جهت تامین سلامت مردم طی مدت شیوع این بیماری در استان خبر داد و از مردم خواست تا شهروندان همچنان از ترددهای غیر ضروری پرهیز کرده و به توصیه های بهداشتی متخصصان توجه کنند.

وی بیان کرد: این ویروس بدلیل ناشناخته بودن ممکن است درصورت غفلت، هر آن ما را مغلوب کند بنابراین مردم همچنان همکاری لازم را برای رعایت توصیه ها را داشته باشند؛ ضمن اینکه بتدریج سایر مشاغل بازگشایی شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با اشاره به مدیریت بیماری کرونا در استان و آمار نزولی مبتلایان و فوتی ها اظهار کرد: نیازمند مهار و غلبه بر این ویروس هستیم و با همکاری و مساعدت مردم و اقشار مختلف توانسته ایم موفقیت هایی را در این موضوع کسب کنیم؛ چراکه سرعت انتقال این ویروس و شیوع بسیار بالاست.

وی همچنین از غربالگری ۹۳ درصد از مردم استان با اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا خبر داد و گفت: فاصله گذاری های هوشمند را کمک کنند و برای مهار آن نیازمند به همکاری داریم./ ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.