تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مرداد 1398 - 8:57
کد خبر : 42537

قایق همینگوی در اسکله صید کیلکای بندرانزلی پهلو گرفت

قایق همینگوی در اسکله صید کیلکای بندرانزلی پهلو گرفت

عصر یک روز تابستان بود لنچهای صید کیلکا با صدای کاکایی ها و پرستوهای دریایی از چرت ظهرانه به در آمده و راهی دریا می شدند که قایق داستانهای همینگوی امواج را شکافت و در اسکله پهلو گرفت.

سانتیاگو پیرمرد دریای داستان همینگوی با دیدن جمعیتی که برای شنیدن قصه مقاومت قهرمانانه و مبارزه او برای به چنگ آوردن بزرگترین صید عمرش گرد آمده بودند به خشکی آمد.

بسیاری از گردآمدگان فرزندان و خویشان صیادان کاسپین همان سازندگان شهر انزلی بودند. همان ها که در یکی از خروشان ترین و وحشی ترین دریاهای جهان قایق می رانند و تور می اندازند.

برگهای درختان آن سوی شنبه بازار روگا انگار از دیدن این جمعیت به شگفت آمده باشند در گوش هم پچ پچ می کردند.

پویش تو هم بخوان انزلی در یازدهمین خوان خود به اسکله صید کیلکای انزلی رسید عباس پیشگاه بحری هنرمند عرصه تئاتر انزلی بخشی از پیرمرد و دریا را به شیوه ای دراماتیک برای حاضران خواند.

او از حاضران خواست تا این داستان را به خاطرات خود از رنج و تلاش ماهی گیران شهرستان پیوند بزنند.

کتابی که شاید بیش از بسیاری داستان های دیگر بر روی این کره خاکی خوانده شده و جایزه ادبی نوبل را نصیب خالقش کرد. رمان کوتاهی که اهالی انزلی شاید بیش از مردم بسیاری نقاط دیگر با آن احساس نزدیکی و آشنایی کنند.

و اما در ادامه برنامه علی حق ره هنرمند اهل انزلی “در سرزمین دیگر” همینگوی را به مخاطبان شناساند.

وی ضمن خوانش این داستان کوتاه از ویژگی های آثار همینگوی سخن گفت. از اینکه داستانهای او نزدیک ترین چیز به واقعیت بودند اما واقعیت محض را در قالب هنری اجرا می کرد و از آن داستانی ناب می ساخت.

اینکه خواندن آثار همینگوی سهل و ممتنع است در حالی که خواندنش آسان است اما درک لایه های عمیق آن شاید به آسانی که به نظر می رسد نباشد.

وی در ادامه یاداور شد که نویسندگان بسیاری تلاش کرده اند که همچون او بنویسند اما از پس این کار بر نیامده اند.

مریم ساحلی نویسنده و مدرس انجمن داستان هزار و یک شب انزلی و مجری این برنامه نیز گفت: ارنست میلر همینگوی نویسنده ای با تجربه های زیستی بسیار بود. حضور در جنگ، سفرهای متعدد و نزدیک بودن او به طبیعت مجموعه ای از اطلاعات و خاطرات برایش ساخت که به خوبی در آثارش هویداست.

نثر ساده، خلاصه نویسی عینیت گرایی تصویرسازی قدرتمند دیالوگ نویسی برجسته از جمله ویژگی های این نویسنده تاثیرگذار به شمار می آید. بر خلاف برخی داستان نویسان بزرگ که تنها مخاطبان خاص ادبیات داستانی به خوانش داستانهایشان راغب هستند آثار همینگوی برای مخاطبان خاص و عام دلنشین است.

وی با اشاره به اینکه بی تردید زندگی همه ساحل نشینان با دریا پیوند خورده است افزود: داستان پیرمرد و دریا که جایزه های پولیتزر و نوبل را برای خالقش به ارمغان آورد برای ما آشناست؛ ما سانتیاگو قهرمان این رمان را می شناسیم همچنان که صیادان پیر و جوان شهرمان را که برای کسب روزی دل به دریا می زنند می شناسیم. ما آنها را که با امواج خروشان دریا و آفتاب سوزان و بادهای سرد دست به گریبان هستند می شناسیم و با احساس صیادانی که با تورها و دستان خالی به ساحل باز می گردند آشناییم.

در بخش دیگری از برنامه محمودعباسیان امین از راهنمایان گردشگری گیلان در مورد تاریخچه صید کیلکا در انزلی سخن گفت. آبزی کوچکی که مقوی ترین ماهی دریای کاسپین است اما آنگونه که باید به آن توجه نشده و بر سفره غذای مردمان این دیار جایگاه بایسته ای ندارند.

وی همچنین به نحوه صید جذاب کیلکا از دریا اشاره کرد و اینکه صیادان برای جلب این ماهی به چراغهای رنگین بر سر تورهای قیفی شکل خود متوسل می شوند و با این ترفند ماهی را از اعماق به سوی دام می کشند.

همچنین شایان میرزایی روایتی از همینگوی با عنوان ” مردم کنار رود سن ” را قرائت کرد که در آن به شیوه صید ماهی از این رود جاری از میان پاریس شهر زیبای فرانسه پرداخته شده بود.

حاضران حین گوش فرا دادن به این داستان مردمی را می دیدند که برای لحظاتی از کنار رود شنبه بازار روگا جمعیت را می نگریستند و به راه خود می رفتند.

هامون وطن دوست هنرمند عرصه موسیقی این بار اما ساز خود را به کناری نهاد و قصه ” پیر مرد روی پل ” را روایت کرد.

صدای رفت و آمد قایقهای موتوری با گردشگران شاد، صدای سوت کشتی ها در عبور از کانال بندر و صدای بوق خودروها هنگام عبور از روی پل تاریخی انزلی و غوغای گاه به گاه پرندگان هیچکدام اما نمی توانست حواس دوستداران را از داستان دور کند.

انجمن طرفداران توسعه از اصغر رودکار مدیر اسکله صید کیلکا به پاس همراهی با این برنامه فرهنگی قدردانی کرد.

اعضای سمن در شرف ثبت ” انجمن معلولین توانمند ” انزلی نیز میهمان این برنامه بودند و در کنار گوش فرا دادن به داستان به دنبال پی گیری و جلب حمایت در خصوص تحقق مطالبات معلولان جامعه بودند.

آرمین صافدل بانی اصلی پویش به ایرنا گفت: رویداد فرهنگی تو هم بخوان با هدف کمک به گردش کتاب و ترویج کتابخوانی از آبان ۹۶ تاکنون به طور مستمر در مکانهای تاریخی فرهنگی و گردشگری شهر انزلی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه این رویداد پروژه ای فرهنگی در راستای کمک به گردش کتاب میان دوستداران کتاب و کتابخوانی است افزود: در قدم یازدهم این رویداد افزون بر ۵۰۰ عنوان کتاب به گردش در آمد.

اجرای ساز دهنی توسط ملیکا ستایشی از اعضای باشگاه کتابخوانی نیلوفران امید موجی از موسیقی را در فضا به جریان در آورد.

و در پایان همچون هر گام از این رویداد، عاشقان فرهنگ و ادبیات به انتخاب کتاب برای خوانش و بازگرداندن آن به رود جاری پویش تو هم بخوان پرداختند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.