تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 تیر 1398 - 20:24
کد خبر : 40808

دو خبر کوتاه از لاهیجان و آستارا

دو خبر کوتاه از لاهیجان و آستارا

دو فیلم مستند سپیده دمی که بوی لیمو می داد و اهل آب در لاهیجان اکران و نمایش کمدی پاپانین گول بالاسی کاری از گروه هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا در سینما دریای این شهرستان به روی صحنه رفت. جارستان :عادلی رئیس انجمن سینما جوان لاهیجان گفت: این انجمن با همکاری اداره فرهنگ

دو فیلم مستند سپیده دمی که بوی لیمو می داد و اهل آب در لاهیجان اکران و نمایش کمدی پاپانین گول بالاسی کاری از گروه هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا در سینما دریای این شهرستان به روی صحنه رفت.

جارستان :عادلی رئیس انجمن سینما جوان لاهیجان گفت: این انجمن با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد لاهیجان به مناسبت فرا رسیدن روز مبارزه با سلاح‌های میکروبی و شیمیایی، فیلم مستند سپیده دمی که بوی لیمو می‌داد و اهل آب ساخته آزاده بیزار گیتی را به نمایش گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: در این برنامه فیلم مستند موفق و پر افتخار دیگری بنام اهل آب اثر این مستند ساز خلاق گیلانی با برشی شعرگونه و مینیمال از زندگی روزمره زنی در جزیره هنگام که اغلب همراه خانواده یا دوست صیادش، به دریا می‌رود تا معاش خانواده‌اش را تأمین کند، در معرض دید علاقمندان به فیلم‌های مستند قرار گرفت و پس از پایان نمایش فیلم، آزاده بیزار گیتی در خصوص ساخت و تولید این دو اثر ارزنده سینمای مستند ایران به بحث و گفتگو پرداخت و به سوالات حاضران در این جلسه پاسخ داد.

مستند سپیده دمی که بوی لیمو می‌داد به کارگردانی بیزارگیتی با روایت زندگی پنج زن که در بمباران‌های شیمیایی سردشت عطر سمی خردل، سیر و لیمو را نفس کشیده اند، در سالن بازار فیلم شصت و هفتمین دوره جشنواره کن به نمایش در آمد و با استقبال مخاطبان رو به رو شد. همچنین این مستند تاکنون موفق به دریافت دیپلم افتخار بهترین مستند از چهارمین دوره جایزه بزرگ شهیدآوینی و کاندیدای بهترین مستند دفاع مقدس از هفتمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت شده است.

آزاده بیزارگیتی متولد بیست و هشتم بهمن سال ۵۷ در شهر رشت است و دارای مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، عضو پیوسته انجمن مستندسازان سینمای ایران، عضو پیوسته انجمن صنفی مستندسازان سینمای ایران است و بعد از گذراندن دوره‌های تئاتر و سینما در آموزشگاه هنری، سال‌ها مشغول نویسندگی و پژوهش در عرصه ادبیات، مسائل زنان و سینمای مستند بوده است.

نمایش کمدی پاپانین گول بالاسی کاری از گروه هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا و با استقبال خوب تماشاگران در سینما دریای این شهرستان نیز به روی صحنه رفت.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: این نمایش، معضلات اقتصادی و اجتماعی موجود را با زبان تأثیرگذار طنز به تصویر می‌کشد و معرفی بازیگران مستعد و طراحی زیبای صحنه از ویژگی‌های آن است.
شاپور تشرینی افزود: این نمایش به نویسندگی و کارگردانی منصور سفیدگر تا اواخر تیرماه هر شب ساعت ۲۲ در سینما دریای آستارا به روی صحنه می‌رود و آرش قربانپور، شایان گل محمدی، مصطفی صالحی، پژمان مرتضوی، حمید علی رضا زاد، آرش نیکوکار، امین نعمانی، آروین جوان مجرد، پیام لطفی و شادی مالدار در دو پرده این نمایش هنرنمایی می‌کنند.
وی اضافه کرد: منصور سفیدگر نویسنده و کارگردان این نمایش از پیشکسوتان نقالی و سیاه بازی کشور است و پاپانین گول بالاسی، ششمین نمایش کمدی این کارگردان محسوب می‌شود.
تشرینی ادامه داد: در روزهای آینده یک کنسرت موسیقی و اختتامیه جشنواره نمایشنامه نویسی غرب گیلان در آستارا اجرا خواهد شد و خوشبختانه مردم این شهرستان از برنامه‌های هنری به خوبی استقبال می‌کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا گفت: در صورت حمایت شهرداری و برخی از دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های هنری شامل جنگ شادی و جشنواره مطابق سالیان گذشته در طرح‌های سالمسازی سفیر امید و لوندویل برگزار خواهد شد و هفته گذشته نیز به دلیل نواقص فنی در سالن آمفی تئاتر روباز طرح ساحلی سفیر امید، آئین افتتاحیه برنامه‌های هنری سواحل برگزار نشد.ایرنا/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.