اخرین اخبار از نفتکش ایرانی/ادامه تلاش ها برای اطفاء حریق
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از سرنوشت۳۱ خدمه نفتکش خبری در دست نداریم و به دلیل حجم زیاد آتش امکان نزدیک شدن به این شناور وجود ندارد. آخرین جزئیات حادثه برخورد کشتی فلهبر چینی با نفتکش ایرانی در آبهای شانگهای: پس از این برخورد بلافاصله انفجار رخ میدهد و به دلیل حجم زیاد آتش،
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از سرنوشت۳۱ خدمه نفتکش خبری در دست نداریم و به دلیل حجم زیاد آتش امکان نزدیک شدن به این شناور وجود ندارد.
آخرین جزئیات حادثه برخورد کشتی فلهبر چینی با نفتکش ایرانی در آبهای شانگهای: پس از این برخورد بلافاصله انفجار رخ میدهد و به دلیل حجم زیاد آتش، عملیات اطفاء حریق به کندی پیش میرود، البته حریق نسبت به روز قبل کمی کاهش یافته است، اما به هر حال ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی رقم بالایی است و حریق بزرگی ایجاد کرده است.
وی با اشاره به پیدا شدن یک جسد در آبهای اطراف محل حادثه، افزود: از سرنوشت دیگر سرنشینان این نفتکش خبری در دست نداریم زیرا به دلیل حجم زیاد آتش امکان نزدیک شدن به این شناور وجود ندارد. طبق اطلاعات رسیده جسد پیدا شده در آب های چین، متعلق به یکی از خدمه ایرانی نفتکش است.
حق شناس درباره اینکه آیا احتمال دارد چینی ها در جریان نجات خدمه خود، خدمه نفتکش ایرانی را هم نجات داده باشند، گفت: افراد نجات یافته که وارد کشتی چینی شده اند، شناسایی شده اند و در میان آنها هیچ کدام از سرنشینان نفتکش ایرانی دیده نشده است.
اولویت نجات خدمه است
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از اعزام مدیرکل دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به شانگهای چین برای ارزیابیهای اولیه این حادثه صحبت و عنوان کرد: در تهران نیز جلساتی با حضور نمایندگان شرکت ملی نفتکش برگزار شد. رایزنی و پیگیری با مراجع داخلی و بینالمللی مرتبط در حال انجام است تا زوایای مختلف این سانحه بررسی شود، همچنین با مراجع دریایی کشور چین و کشورهای همجوار مذاکراتی صورت گرفته تا حداکثر تلاش لازم برای امداد و نجات مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: مرکز MRCC (تجسس و نجات دریایی) در استان هرمزگان و بندرعباس دایر است که در زمان وقوع چنین حوادثی، به کشتیها و بنادر نزدیک به محل حادثه اعلام میکند که به فکر امداد و نجات خدمه باشند، اولین موضوع و اولویت اصلی نجات خدمه است. از طریق مرکز MRCC بندرعباس با چین تماس گرفتیم و اطلاعات کشتی و اطفا حریق را لحظه به لحظه دنبال میکنیم.
آلودگی دریایی ایجاد نکرده است
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشورهای چین و کره فعلاً در اطفاء حریق این نفتکش همکاری میکنند، همچنین از کشورهای دیگر نیز بخشهایی برای امداد به محل حادثه اعزام شدهاند.
وی درباره احتمال ایجاد آلودگی در آبهای منطقه نیز تصریح کرد: آلودگی که از طریق نفت خام در دریا ایجاد میشود با آلودگی که از طریق میعانات گازی ایجاد میشود، متفاوت است و این محموله چون میعانات گازی بوده است، در جا پس از تصادم، آتش میگیرد و چندان آلودگی دریایی ایجاد نکرده است.
یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما (ساخت سال ۲۰۰۸ میلادی) که حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی از مبداء بندر عسلویه به کره جنوبی بود، سه روز پیش در ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در محدوده دریایی چین (۱۶۰ مایلی بندر شانگهای چین) با کشتی باری چینی تصادم کرد و بر اثر این اتفاق بلافاصله کشتی نفتکش دچار انفجار و حریق شد.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای گفت: عملیات اطفا حریق نفتکش ایرانی در آب های دریای چین آغاز شد.
با توجه به کمتر شدن شعله های آتش علیرغم بدتر شدن وضعیت جوی، عملیات اطفا حریق آغاز شده است.
به گفته وی تیم های متخصص ایرانی هم از روز دوشنبه وارد شانگهای شده اند و هر کدام بخشی از کار را به عهده گرفته اند.
مقامات چینی می گویند سه کشور آمریکا، کره جنوبی و چین در حال اجرای عملیات اطفا حریق و همچنین جستجو برای یافتن خدمه ایرانی این کشتی هستند.
چین ۴ کشتی نجات و ۳ قایق پاکسازی، کره جنوبی یک کشتی و یک بالگرد و آمریکا نیز یک فروند هواپیمای پی ـ ۸ از پایگاه اوکیناوا در ژاپن به این منطقه اعزام کرده است و در عملیات شرکت دارند.
چین در اطفا حریق نفتکش ایرانی کم کاری نکرده
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای با رد کم کاری مقامات چینی در عملیات اطفا حریق نفتکش ایرانی گفت: دولت محلی شانگهای و همچنین دولت مرکزی پکن تمام تلاش خود را برای اطفا آتش نفتکش ایرانی بکار گرفته است و در این راستا هیچگونه کمک کاری انجام نشده است.
متاسفانه برخی ها که در صحنه حضور ندارند بدون بررسی های اصولی، چنین اظهاراتی را مطرح کرده اند در حالی که چین هیچگونه اهمال و کم کاری در این زمینه انجام نداده است.
او گفت: برای ما مشخص شدن وضعیت خدمه ایرانی در اولویت است برای طرف چینی علاوه بر این موضوع، بحث خسارات زیست محیطی فاجعه نیز خیلی مهم است و به همین دلیل تمام تلاش خود را بکار گرفته است.
چین برای مهار آتش این نفتکش خیلی فنی و حساب شده عمل می کند و برنامه مهار آتش خود را اصولی و با جدیت دنبال می کند.
وی اظهار کرد: سرانجام بعد از چند مرحله آمادگی آتش خوارهای چینی برای آغاز عملیات مهار آتش و اطفای حریق که به دلیل شرایط محل اجرایی نشد این عملیات صبح امروز به وقت چین و با تمام امکانات و تجهیزات آغاز شد.
سخنگوی سفارت چین در ایران با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: در حال حاضر چین با تعداد ۱۳ فروند کشتی نجات محدوده جستجو خدمه کشتی نفتکش ایرانی را افزایش داده است و تا مساحت ۹۰۰ مایل مربع دریایی از محل حادثه را بطور شبانه روزی پوشش می دهند.
در بخشی از اطلاعیه سخنگوی سفارت چین در ایران آمده است: در شب ششم ژانویه سال ۲۰۱۸ یک فروند نفتکش پانامایی با یک کشتی باری هنگ کنگ در فاصله ۱۶۰ مایل دریایی در شرق محل اتصال رودخانه چانگ جیانگ به دریا تصادف کرد که باعث حریق نفتکش و صدمه کشتی باری شد و در حال حاضر تعدادی از ملوانان تجات یافته و تعدادی همچنان مفقود هستند.
سخنگوی سفارت چین در ایران در این اطلاعیه یادآور شد: دولت چین اهمیت بسیاری برای این فاجعه دریایی قائل است. لی که چیانگ نخست وزیر چین و روسای شورای دولتی چین نیز دستورهای مهم را صادر کرده اند. در این اطلاعیه سخنگوی سفارت چین در ایران با تاکید بر این که وزارت امور خارجه چین سیستم اضطراری خود را فعال کرده است، تصریح کرد: وزارت حمل و نقل چین کار گروه ویژه ای را تعیین کرده که امور مدیریت بحران، نجات، کمک رسانی به کشتی مربوطه، بررسی حادثه و غیره را همزمان دنبال می کنند.
سخنگوی سفارت چین در ایران در این اطلاعیه همچنین خاطرنشان کرد: در حالی که جزر و مد و وضعیت اقلیمی محل حادثه برای جستجو و نجات بسیار دشوار است اما دولت چین تا جایی که امکان دارد تلاش خواهد کرد تا به جستجو ادامه دهد.
براساس این اطلاعیه در حال حاضر طرف چین با تعداد ۱۳ فروند کشتی نجات و جستجو محدوده جستجو را افزایش داده اند که تا مساحت ۹۰۰ مایل مربع دریایی از محل حادثه را به طور شبانه روزی پوشش می دهند، صبح روز هشتم ژانویه یک جسد از دریا بیرون کشیده شد که هویت آن مشخص نیست.
گزارش ها حاکیست ساعت ۱۹:۵۰ جمعه شب به وقت چین یک کشتی فله بر هنگ کنگی به نام کریستال با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان ‘جه جیانگ’ چین حاوی ۶۴ هزار تن غله که از آمریکا بارگیری شده بود به مقصد استان ‘گوانگ دونگ’ در جنوب چین در حرکت بود که در بین راه به یک کشتی نفتکش با نام ‘سانچی’ با مالکیت شرکت برایت از جمهوری اسلامی ایران برخورد کرد.
این حادثه سبب انفجار و آتش سوزی در کشتی نفتکش شده و از ۳۲ سرنشین آن شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی خبری نیست. پیکر یکی از خدمه ایرانی این نفتکش روز دوشنبه در سه مایلی محل حادثه کشف شد.
تانکر سانچی با پرچم پاناما در حال حمل ۱۳۶ هزار تن میعانات ایران به کره جنوبی بود، این رقم معادل حدود یک میلیون بشکه میعانات به ارزش حدودا ۶۰ میلیون دلار است.
کشتی باری چینی ای که حامل غلات آمریکایی بوده، آسیب جزئی دیده و ۲۱ خدمه آن که همگی اتباع چین هستند، نجات یافت.
گفت و گو با خانواده های دریانوردان ناپدید شده:
نگرانی را میشود از چهرههایشان خواند. بااینحال، بسیار به خود مسلط هستند. یکی از بستگان کاپیتان نفتکش ایرانی حادثهدیده در دریای چین، میگوید: «همان موقع که لباس دریانوردی به تن کردند میدانستند با جانشان بازی میکنند، اما هدفشان خدمت به کشور بود و این را هم به جان خریدند».
امیدمان هر روز کمتر میشود
معصومه قصابی عروجی، خواهر کاپیتان مجید عروجی، با بغضی که آن را مدام فرومیخورد، میگوید: «به مسئولان ارشد کشور التماس میکنیم که پیگیر حادثه باشند و از هر کشوری که میتواند کمک کند، یاری بگیرند. نگذارند اینطور خانوادهها از نگرانی، دلآشوب شوند. الان چهار روز گذشته و هر روز امید ما کمتر و کمتر میشود».
محمد عبداللهی که برادر و پسرخالهاش (سجاد عبداللهی و پوریا عیدیپور) هر دو دانشجو بودند و برای اولینبار روی نفتکش قدم گذاشته بودند و به این سفر دور و دراز میرفتند، میگوید: «برای اولینبار بود که روی نفتکش میرفتند و پر از انرژی بودند. لحظهای که داشتند سوار نفتکش میشدند سرشار از ذوق و شوق بودند و حالا…».
نفسی تازه میکند و ادامه میدهد: «صبح روز یکشنبه، حدود ساعت ۹، پدرم تماس گرفت و گفت شرکت ملی نفتکش پیام داده که کشتی دچار حادثه شده است. همان موقع که خبردار شدم سریع به همراه همسرم، به شرکت آمدیم و از همان روز هم مدام اینجا هستیم».
او از پاسخگویی شرکت ملی نفتکش راضی است و میگوید: «اینجا با تمام توانشان کمک میکنند که آرام باشیم. اما از نظر روحی، شرایطمان طوری نیست که بتوانیم آرام شویم. فشار برایمان خیلی سنگین است. دو تا خانواده از نظر روحی درگیرند و مدام تماس میگیرند. اینجا بدرفتاری هم میکنیم با ما خوشرفتاری میکنند. همه هم جواب میدهند. همه طبقات را رفتهام و از هر کاپیتانی پرسوجو کردهام، بیجواب نمیگذارند. چارهای نیست، کاری از دست کسی برنمیآید».
او با گلهمندی از پوشش خبری این حادثه در این چند روز میگوید:بنزین به آتش نریزید.این تنها گلایه او از رسانهها نیست: «همین دیشب در اینستاگرام پیام آمده بود که (دریانوردان) پیام صوتی گذاشتهاند ما زنده هستیم. زنگ زدم خانه دیدم از شادی کِل میزنند. گفتم من در بطن قضیه هستم کسی پیدا نشده. این شایعات مثل لیوان داغی است که آب سرد روی آن بریزید. خب خانوادهها با این خبرها میترکند. یکسری افراد بیمار هستند که بنزین به آتش میزنند».
سه روز است در بدترین شرایط روحی قرار داریم… سه روز است از عزیزترین کسانمان خبری نداریم. نمیدانیم جگرگوشههایمان زنده هستند یا نه. این بدترین انتظار است. مدام فکر میکنیم الان غرق میشوند، زنده هستند؟ چه شده؟ اصلا جسدشان به دست ما میرسد؟ نمیرسد؟ ما دقیقا به چه فکر کنیم؟ برای چه اتفاقی آماده شویم؟ اینها همه سؤالاتی است که مثل خوره مدام مغز ما را متلاشی میکند».
ناراحتی این خانوادهها به همینجا ختم نمیشود. خواهر کاپیتان رشته کلام را به دست میگیرد و از پیگیریهای انجامنشده دولت، شکایت میکند. میگوید: «از دولت، رئیسجمهور، وزارت خارجه و… انتظار میرود بیشتر همکاری کنند و بیشتر به چین فشار بیاورند. همانطور که ایران در حوادثی که در سطح جهان میافتد برای کمک پیشقدم میشود، از کشورهای دیگر انتظار داریم برای روشنشدن ماجرا پیشقدم شوند».
خواهر کاپیتان بغض دارد؛ اما کمی آرامتر است. میگوید: «از دولت میخواهیم حمایت بیشتری از ما بکند؛ وگرنه دست هیچکس به هیچجا بند نیست».
داماد کاپیتان بحث را به اینجا میبرد که توقعشان طبیعی است و زیادهخواهی نمیکنند: «اگر برادرت در آتش باشد، به یک غریبه میگویی به آتش بزند و او را نجات دهد؟ نمیگویید. ما تا این حد راضی نیستیم که دیگران فدا شوند. حجم آتش را میدانیم. اطلاعات را داریم. مشکل است. بحث این است که اطلاعرسانی درست باشد. زیرنویس تلویزیون آنقدر اطلاعاتش قدیمی است که اطلاعات ما از آنها فراتر است
شوکه شدیم
خواهر کاپیتان اما حواسش دوباره به حادثه میرود. میگوید: «همه شوکه شدیم. در خوابیم. این خبر غیرمنتظره بود. کشتی رادار دارد، وقتی دزدان دریایی نزدیک میشوند خبر میدهد؛ اما اینجا هیچکس نفهمید چه اتفاقی افتاده است».
او درباره سابقه فعالیت برادرش در دریا میگوید: «کاپیتان ۱۸ سال است در این کار است. در کارش بسیار خبره بوده و اصلا خطای انسانی در کار نبوده است. ارزشی را که برای کارش قائل بود، برای خانواده قائل نبود. حاضر بود تماموقت در کشتی باشد و خدمت بکند تا اینکه بتواند قدمی برای کشورش بردارد و مشکلی را کم کند. کمتر کسی را میبینید با این شرایط در اقیانوس بخواهد چنین نفتکش بزرگی را حمل کند».
قاسم قنبری، همکار و دوست دوران بچگی کاپیتان، نیز در اتاق حضور دارد. آنگونه که میگوید، از دوران بچگی با هم بودهاند و حتی در دانشگاه و محل کار هم با یکدیگر هستند. او حرفهای خواهر کاپیتان عروجی را تأیید میکند: «او از کاپیتانهای خیلی خوب بود. در هفت، هشت سفری که بهعنوان ناخدا به مأموریت رفت، حاضر بود به خارج از مرزها برود و مخالفتی هم نداشت».
برادرم اتفاقات زیادی را به خود دیده. در توفان هم کشتی را هدایت کرده است. در بدترین شرایط آبوهوایی. چندبار دزدان دریایی نزدیک به کشتی شدند و همکاری طلبیدند و خوشبختانه نجات پیدا کردند؛ ولی اینجا نمیدانم چه اتفاقی افتاده که نتوانسته کاری کند. خدا میداند چه شده…».
برادر دانشجوی حاضر در نفتکش، سرش را به نشانه تأیید تکان میدهد و میگوید: «برای همه سؤال است. حتی مسئولان نفتکش و کشتیرانی نیز نمیدانند چه اتفاقی افتاده است. اتفاق سخت و بیسابقهای بوده، کسی نمیداند چه شده است».
نفتکش بمب متحرک است
همکار کاپیتان به بیسابقهبودن این حادثه اشاره میکند و میگوید: «نفتکش بههرحال بمب متحرک است. این خبر دنیا را تکان داده. فاجعه بزرگی بود. شاید تا ۵۰ یا ۶۰ سال پیش چنین حادثهای نداشتیم. بار این کشتی مانند بنزین خیلی سریع مشتعل میشود. اگر نفت بود، خیلی فرصت و قدرت مانور داشتند که خود را نجات دهند؛ اما بار کشتی طوری بوده که فرصت چندانی برای فرار به آنها نمیداد. معلوم نیست زمانی که حادثه در ساعت هشتونیم شب به وقت محلی رخ داده، در چه وضعیتی بودهاند».
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰