تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مرداد 1396 - 11:58
کد خبر : 22956

حفاران غیر مجاز از شرق تا غرب استان گیلان در دام قضا

حفاران غیر مجاز از شرق تا غرب استان گیلان در دام قضا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: با افزایش شدت برخورد قانونی با حفاران غیرمجاز، تعدادی از آنان در قلعه رودخان، رودبار و لنگرود دستگیر و پرونده های آنان برای طی مراحل ، تحویل مراجع قضایی شده است.

رضا علیزاده افزود: حفاران غیرمجاز در یکی از روستاهای تحت نظارت پایگاه حفاظتی قلعه رودخان شهرستان فومن بر اساس گزارش های واصله از مخبران محلی مبنی بر حفاری غیرمجاز ، با حضور بموقع ضابطان ناکام ماندند.
قلعه رودخان یکی از شگفت انگیز ترین بناهای نظامی ایران است . این بنای عظیم که در ۲۳کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در میان جنگل های سر به فلک کشیده، واقع شده، نمادی از کوشش گیلانیان برای حفاظت و صیانت از این سرزمین است. این اثر ارزشمند ملی به شماره ۱۵۴۶ و در تاریخ سی ام مردادماه ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
وی در ادامه گفت: همچنین مجرمانی که قصد حفاری به قصد تحصیل اشیاء عتیقه در بخش کومله شهرستان لنگرود واقع در شرق گیلان را داشتند، به همت ضابطان پایگاه حفاظتی این شهرستان دستگیر شدند.
کومله شهری سرسبز در شش کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لنگرود واقع در شرق گیلان است که به وفور می‌توان زمین های کشت برنج و چای را در اطراف آن مشاهده کرد و از مراکز مهم تهیه چای در ایران است.
وی ادامه داد: برخورد با حفاران غیرمجاز و متجاوزان به میراث فرهنگی و بناهای تاریخی در استان افزایش یافته و طی روزهای اخیر سه حفار غیر مجاز در بخش خورگام شهرستان رودبار نیز دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.
علیزاده گفت: بر اساس گزارش واصله از ضابطان یگان حفاظت این اداره کل در پایگاه حفاظتی خورگام مبنی بر حفاری غیرمجاز در داخل بخش جنگلی یکی از روستاهای این منطقه، گشت و سرکشی های مشترک با ماموران کلانتری خورگام آغاز و پس از ساعاتی پیاده روی در جنگل، سه حفار غیرمجاز حین انجام جرم دستگیر شدند.
بخش خورگام یکی از بخش‌های شهرستان رودبار در استان گیلان است. واژه خورگام به معنای جای پای خورشید و نامی قدیمی است، امروزه خورگام به عنوان بخشی مستقل شناخته شده که مرکز آن شهر بره سر است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در خصوص میراث فرهنگی استان تاکید کرد: بهبود خدمات حفاظتی در سایت های تاریخی و میراثی، نیازمند رفع خلأهای قانونی و اجرای قوانین حمایتی است.
به گفته علیزاده ، یک هزار و ۶۰ اثر ثبتی شامل ۹۷۹ ثبت شده فرهنگی تاریخی، سه اثر ثبت شده طبیعی، ۵۳ اثر ناملموس، ۱۷ اثر منقول و هشت رخداد تاریخی به ثبت ملی رسیده است. همچنین ۱۹ موزه شامل پنج موزه تحت پوشش اداره کل، ۹موزه مشارکتی و پنج موزه مجموعه داران بخش خصوصی در گیلان فعال است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.