آینده سیاسی روحانی و کابینهدوم
انتخابات ۲۹اردیبهشت را بهجرات میتوان از بینظیرترین انتخاباتها در تاریخ ایران دانست، چون دو نسل جدیدی که پس از انقلاب شکل گرفته و فهم سیاسی پیدا کرده در این انتخابات حضور و مشارکت فعال داشتند.
روزنامه آرمان درسرمقاله ای به قلم عبدا… ناصری فعال سیاسی اصلاحطلب،آورده است:از سوی دیگر، گرچه فضای مجازی نیز در کانون ثقل اطلاعرسانی در انتخابات گذشته بود، اما اصولا رسانههای سنتی اعم از صداوسیما، مطبوعات، خبرگزاریها و حتی تریبونهای نمازجمعه و وعاظ تعیینکننده بودند.
اما در انتخابات سال ۹۶ چنان جامعه مدنی از طریق شبکههای اجتماعی شکل گرفت که تمام رسانههای متعارف تاثیرگذار بر روند انتخابات را تحتتاثیر قرار داد. به همین جهت بود که امسال شاهد انتخابات بینظیری بودیم که طی آن یک جامعه مدنی و عقبه بسیاربسیار گسترده پشتسر حسن روحانی شکل گرفت. رئیسجمهور باید بداند رای انبوه مردم در ۲۹اردیبهشت که با درنظرگرفتن آن آرایی که فرصت ریخته شدن در صندوق را نیافت، قریب به ۲۷میلیون میشد، تنها نه به گفتمان رقیب نبود، بلکه رای به مطالباتی جدی بود که این دو نسل جدید در جامعه ایرانی داشته و دارند.
کانون ثقل این مطالبات در حوزههای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. بنابراین فارغ از هرگونه سهمخواهی، سهمپنداری، جنسیت و حتی فارغ از میزان میانگین سنی، اگر کابینه دوم آقای روحانی برخلاف کابینه اول کاملا کارآمد، منسجم و هماهنگ نباشد، قطعا آینده سیاسی تمام جریانات تاثیرگذار در صندوق رای را تحتتاثیر قرار خواهد داد. در این راستا شاید نتوانیم در چارچوب انتخاباتهای کشور شاهد خیزشهای اجتماعی بزرگی باشیم، چون معتقدیم بهرغم اینکه چه شخص و جناحی پیروز انتخابات است یک مشارکت گسترده میتواند بهمثابه پشتوانه ملی و بینالمللی قدرتمندی برای کشور باشد.
بنابراین اگر آقای روحانی کابینه دوم خود را مشابه کابینه اول شکل دهد که در برخی زمینهها تفاوت دیدگاه و عملکرد به اعوجاج از ایدهها و برنامههای رئیسجمهور منجر شود، در نهایت عملکرد کابینه و رئیسجمهور در چهار سال آینده نهتنها بر انتخاباتهای پیشرو تاثیرگذار خواهد بود، بلکه از نظر تحکیم بنیانهای ملی و کاهش گسستهای اجتماعی و نسلی در جامعه شاهد رخداد منطقی نخواهیم بود. اگر چنین مسیری امتداد یابد، با توجه به قدرتی که امروزه شبکههای اجتماعی در حوزه اطلاعرسانی بر افکار عمومی پیدا کردهاند، بیتردید بر آینده سیاسی شخصیتها تاثیر خواهد گذاشت.
رئیسجمهور در تلاش است تا صادقانه بودن گفتار خویش را به جامعه ۲۴میلیونی شکلگرفته پشتسر خود نشان دهد که لازمه آن تشکیل کابینهای کارآمد است. البته کابینه کارآمد نیز تعریف مشخص خود را دارد؛ یعنی افرادی که همسو با گفتمان آقای روحانی باشند. باید به این نکته نیز توجه کرد که خود رئیسجمهور راسا اعلام کرده بود بخش قابلتوجهی از کابینه در انتخابات پشتسر او وارد انتخابات نشدند.
بنابراین کابینه دوازدهم علاوه بر اینکه باید همسویی با گفتمان آقای روحانی را نشان دهد، از طرف دیگر باید همسو با پیام بسیار روشن مطالبات مردم در ۲۹اردیبهشت باشد. اگر بپذیریم که زنان و جوانان در پیروزی آقای روحانی نقش قابلتوجهی داشتند، بنابراین باید این دو قشر در عرصه مدیریت کشور در سطوح مختلف مدیریتی حضور داشته باشند. البته این بدین معنا نیست که کسی سهمخواهی کند، بلکه جامعه مخاطب خود را برای شکلگیری کابینه پذیرفته است.
به عبارت دیگر چنانکه آقای روحانی معتقد بود عقبه مدنی شکلگرفته پشتسر او نتیجه کار تشکیلاتی، اطلاعرسانی، تبلیغاتی و انتخاباتی اصلاحطلبان و معتدلین بود، طبیعتا کابینه نیز باید معرف برآیند چنین نیرویی در عرصه انتخابات باشد. کابینه شرکت سهامی نیست، اما دقیقا باید معرف جامعه مدنی شکلگرفته پشتسر رئیسجمهور در انتخابات باشد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰