تاریخ انتشار : شنبه 24 تیر 1396 - 16:12
کد خبر : 20871

زن زیبایی که آرامش ندارد

زن زیبایی که آرامش ندارد

بهاره رهنما بازیگرخوب کشورمان در روزهایی نمایش ‘ آرامش زن زیبایی است که شوهر دارد ‘ را در رشت روی صحنه برد که ایران سوگوار و بی تاب آتنا است .

نمایش ، زن روان پریشی را نشانمان می دهد که در کودکی قربانی آزار جنسی شده و این کابوس هولناک بر تمام زندگی اش سایه انداخته و آرامش و زندگی طبیعی را از وی ربوده است .
زنی رنج دیده گرفتار جامعه ای که چشم و گوش است و زبان و دست نه برای مراقبت یا همدلی یا همزبانی و کمک ، که برای تجسس ، تهمت ، سخن چینی ، دسیسه و تنبیه .
زن زیبای نمایش از خاطرات تلخ کودکی اش برایمان می گوید از آزاری که دیده و خشم نهفته ناشی از این آسیب که او را دچار تنشهای شدید روحی و روانی ساخته و از یک زندگی طبیعی و سالم محروم کرده است .
در پایان نمایش مخاطب مردد است که ایا خشم نهفته ناشی از این ازار جنسی سرانجام او را به قتل همسرش وا داشته یا او را چنان روان پریش کرده که در ذهنش شوهر خیالی را به قتل رسانده .
رهنما در این نمایش تلاش کرده چشمان مخاطبان را به روی یک واقعیت تلخ اجتماعی بگشاید و به خوبی اثرات منفی تجاوز و سوء استفاده جنسی در دوران کودکی را نشان می دهد . زن نمایش از کودکی اش می گوید که سرشار از ناامنی و خود بدپنداری بوده خشم نهفته ای که ناخوداگاه وی را به رفتارهای ناهنجار به قصد مورد تنبیه واقع شدن وا می داشته.
احساسات وسواس گونه ای که به صورت ترس او از تصویر زن خندان روی دیوار بروز می کند و امنیتی که او در جستجویش به هر طرف می گریزد.
رهنما در این نمایش اثرات زندگی در خانه ای را نشانمان می دهد که پاتوق مصرف مواد مخدر پدر و دوستانش است . مادری که قربانی خاموش و گرفتار روزمرگی و از ارتباط مناسب با فرزندانش قاصر است و برادری که به جای حمایت تنها زور بازو از خود نشان می دهد .
زنی که تمام کودکی اش با احساس ناامنی و نیاز به یک پناهگاه و حامی گذشته ، زنی که زیرزمین برایش امن ترین جای دنیا بوده و
تجربه تلخی که وی را از ادامه زندگی سالم باز داشته و از او یک انسان منزوی ، افسرده ، متوهم ، بدبین و ناتوان ساخته است .
بهاره رهنما پیشتر در مصاحبه ای با خبرنگاران گفته بود: آمار بالایی از آزارهای جنسی کودکان در سنین پایین به خصوص در دختران وجود دارد و موضوع غم انگیزیست که قربانی جرئت بازگویی این اتفاق را با کسی ندارند و ترس در وجودشان می ماند.
وی که مدت سه سال سفیر انجمن حمایت از حقوق کودک بود اظهار داشت : موضوع ازار جنسی و تجاوز به کودکان چنان تمام روح و فکرم را بهم ریخته بود که همانجا تصمیم گرفتم بعنوان یک نویسنده زن روزی چیزی در این رابطه بنویسد.
رهنما در خلق این اثر از مشاوره های روانشناسان نیز کمک گرفته است .
وی که ۲۰ تا ۲۲ تیر در شهر رشت نمایش ‘آرامش ، زن زیبایی است که شوهر دارد ‘ را به روی صحنه برد در آخرین شب اجرا از رنج شنیدن این رویداد مخوف و از سوگواری اش برای آتنا سخن گفت و از حاضران خواست که برای شادی روح آتنا یک دقیقه سکوت کنند.
این هنرمند در عین حال از رسانه ها و متولیان آموزش در جامعه خواست تا سکوت نکنند و با آموزش مستمر و اصولی از آسیب رسیدن به کودکان سرزمین پیشگیری کنند .
از یاد نبریم آزار و اذیت جنسی آرامش را از انسان سلب و فرد را از داشتن یک زندگی طبیعی و لذتبخش محروم می کند .
کودکانمان را بدون آموزش و حمایت و بی پناه در جامعه رها نکنیم .

انتهای پیام /*

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.