تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1396 - 11:18
کد خبر : 19612

به روز رسانی در برابر شایعه/داستان ورشکستگی یک موسسه اعتباری

به روز رسانی در برابر شایعه/داستان ورشکستگی یک موسسه اعتباری

رسانه شایعه اگر قدرت و حوزه نفوذ کافی پیدا کند، خودش به یک واقعیت تبدیل می‌شود؛ وقتی عکس‌ها از تجمع مشتریان یک سازمان در جلوی دفترها یا شعباتش بازنشر می‌شوند، وقتی سکوت و تکذیب نمی‌تواند در برابر شایعه کار جدی‌ای از پیش ببرد، دیگر واقعیت همان است که همگان نقل می‌کنند!

۱- شایعات درباره ورشکستگی یک موسسه مالی و اعتباری، که زمانی داشت به بانک شدن هم می‌رسید، کم‌کم از آدم‌های مختلف شنیده می‌شود؛ شایعه وقتی فراگیر می‌شود، که ببینی افرادی که مدل و کانال‌های مصرف رسانه‌شان با هم بسیار متفاوت است، دارند آن را بازنشر می‌کنند؛ رسانه شایعه در همه ادوار تاریخی رسانه مهمی بوده است و همیشه به دلیل همین قدرت ذاتی، خودش را با ابزارهای جدید سازگار کرده.

۲- واقعیت چیست؟ بگذارید خیال‌تان را راحت کنم که دست‌کم تا مدت معینی از نشت و فراگیری سرطانی یک شایعه، مجالی برای تبیین و تبلیغ واقعیت نیست؛  ابزار رسانه، همان‌طور که می‌تواند شما را ناگهان مشهور و برنده و قدرتمند کند، چاقوی دولبه‌ای ست که هر لحظه ممکن است علیه خودتان عمل کند. اگر سازمان یا برند شما نتواند تا یک مهلت عموما مشخص، ابتکار عمل را در خبررسانی و تصحیح یک بمب خبری به دست بگیرد، آوار شایعه بر سر شما هم خراب خواهد شد.
۳- حضور رسمی و موثر در فضای رسانه‌ای، دقیقا در روزهای بحرانی محک می‌خورد؛ وقتی یک بحران خبری یا روابط‌عمومی برای سازمان یا برند پیش می‌آید، یکی از مهم‌ترین عناصر تعیین‌کننده در نبرد رسانه‌ای با پیام‌های مخرب، این است که سازمان چقدر در فضای عمومی رسانه‌ای و کانال‌هایی که مخاطبان اصلی‌اش در جامعه هدف دنبال می‌کنند، واقعا حضور دارد. این حضور بستگی دارد به اینکه چقدر سایت‌ها و اکانت‌های رسمی شما در فضای رسانه‌ای آنلاین و آفلاین ثبت و شناخته‌شده باشند؛ وابسته است به اینکه تا پیش از پیدایش بحران، چقدر مخاطبان شما اساسا از رسانه‌های شما و فعالیت خبری‌تان آگاهی و تجربه‌ای داشته‌اند؛ اصولا چقدر در جریان بوده‌اید که آیا جریان یا افرادی خارج از مجموعه و اطلاع شما، به نام‌ شما پیام‌رسانی کرده‌اند یا نه.
۴- شایعه هر روز خودش را به‌روزرسانی‌ می‌کند و ابزارهای جدید را با یک‌ بازی برد – برد به خدمت می‌گیرد؛ اگر روزگاری فکس تکذیبیه یا نشست خبری اضطراری با رفقا می‌توانست جریان خبری را تغییر بدهد، امروزه با تغییر تعریف روابط‌عمومی و مدل مصرف رسانه، باید در برابر بحران خبری و بحران هویت شفاهی برند و سازمان، مسلح‌تر و آماده‌تر بود؛ فراموش نکنید که اگر شایعه از نظام ارتباطی و استراتژی محتوایی و پیام‌رسانی شما برای مخاطب‌تان قوی‌تر باشد، واقعیت را همان شایعه تعریف و تثبیت خواهد کرد. آیا رسانه‌های خود را ساخته‌اید؟ آیا مخاطبان خود را به اندازه کافی می‌شناسید؟ آیا رقبای شما رسانه‌های قوی‌تری ندارند؟ هرچه زودتر استراتژی محتوا و رسانه سازمان و برند خودتان را بررسی کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.