تاریخ انتشار : سه شنبه 22 مهر 1404 - 12:04
کد خبر : 134588

موسیقی نمایش «گیله لوی» بر اساس آثار استاد پوررضا در رشت اجرا می شود

موسیقی نمایش «گیله لوی» بر اساس آثار استاد پوررضا در رشت اجرا می شود
نشست خبری مربوط به موسیقی‌نمایش «گیله‌لوی» صبح دوشنبه در پلاتوی آموزشگاه هفت و با حضور جمعی از عوامل اجرایی این اثر برگزار شد.

جارستان: آرین رسولی، خواننده و آهنگساز این پروژه که سرپرستی گروه خوانندگان را نیز بر عهده دارد، در سخنانش به ایده اولیه کار اشاره کرد و گفت: شکل‌گیری «گیله‌لوی» از احساس نیاز به تجربه فرم جدیدی در موسیقی نمایشی آغاز شد؛ فرمی مشابه اپرا که در آن موسیقی و نمایش در هم تنیده‌اند.

او افزود: با توجه به ظرفیت‌های آثار استاد پوررضا و قابلیت نمایشی ترانه‌های او، تصمیم گرفتیم بخشی از این آثار را در قالبی چندصدایی و نمایشی بازآفرینی کنیم. به گفته رسولی، تلاش شده تا ضمن حفظ اصالت قطعات، بافتی چندصدایی و غنی به آن‌ها افزوده شود، بی‌آنکه از روح و هویت اصلی آثار فاصله بگیرند.

 

این هنرمند یادآور شد که تمرین‌ها از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و پس از وقفه‌ای دوباره از سر گرفته شده است. او تأکید کرد: «در این پروژه حدود ۲۰ قطعه موسیقایی برگرفته از آثار استاد پوررضا اجرا می‌شود که با فرم جدید و در قالب موسیقی نمایشی روی صحنه می‌رود.»

 

نسترن بشردوست، شاعر، نویسنده و کارگردان این اثر، درباره مسیر پژوهش و طراحی روایت گفت: «چهار سال درگیر پژوهشی در زمینه موسیقی و ادبیات گیلان بودم تا اینکه با آثار استاد پوررضا مواجه شدم. ترانه‌های او ظرفیت بالایی برای روایت نمایشی داشتند و همین نکته مبنای شکل‌گیری نمایشنامه شد.»

 

او توضیح داد که از میان آثار پوررضا بیست قطعه انتخاب شده تا با هم پیوندی روایی پیدا کنند.

 

بشردوست در ادامه افزود: «در نگارش نمایش از شیوه نقالی و شاهنامه‌خوانی الهام گرفتم تا بتوانم میان شعرهای پوررضا و متون حماسی ارتباط برقرار کنم.»

 

به گفته این کارگردان، به دلیل تخصصی بودن بخش‌های آوازی، انتخاب بازیگران دشوار بوده است: «برای اجرای چنین پروژه‌ای، بازیگر باید توانایی آوازخوانی و درک فرم چندصدایی را داشته باشد.» او همچنین توضیح داد که نمایش به دو زبان فارسی و گیلکی اجرا می‌شود و نقالی‌ها را خودش بر عهده دارد.

 

محمد انشائی، نوازنده و مدرس موسیقی، درباره بخش موسیقایی اثر گفت: «هدف ما بازسازی قطعات با حفظ ساختار اصلی‌شان بود. از سازهای بومی مانند کمانچه گیلان، نقاره، نی‌لبک، سرنا و دایره استفاده کرده‌ایم تا فضای اصیل موسیقی محلی حفظ شود.»

او یادآور شد که ایده اجرای این پروژه از سال ۱۳۹۷ شکل گرفت اما با شیوع کرونا متوقف شد. انشائی تأکید کرد: «بخش ارزشمند این کار، پیوند نسل جوان با میراث استاد پوررضاست. بسیاری از نوازندگان و خوانندگان گروه هرگز او را ندیده‌اند، اما اکنون با آثارش زندگی می‌کنند.»

 

در ادامه، پرویز فکرآزاد، شاعر و فعال فرهنگی گیلان که در این پروژه نقش‌آفرینی می‌کند، با اشاره به اهمیت زبان مادری گفت: «زبان بخشی از هویت ماست. در این کار تلاش کردیم اصالت زبان و واژگان گیلکی حفظ شود تا مخاطب هم‌زمان با تماشای اثر، با فرهنگ بومی پیوند برقرار کند.»

 

او از همکاری با پژوهشگر لباس گیلانی، زهرا همتی، برای طراحی لباس‌ها خبر داد و افزود: «لباس‌ها بر اساس پوشش سنتی مردم کوهپایه‌های شرق گیلان طراحی شده‌اند تا فضای تاریخی و جغرافیایی نمایش را تقویت کنند.»

 

فکرآزاد همچنین خاطرنشان کرد که طراحی دکور نیز با توجه به ترکیب نقالی و موسیقی بومی انجام شده است و به باور او، «گیله‌لوی» می‌تواند در استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور اجرا شود، زیرا بخش نقالی فارسی، پل ارتباطی میان مخاطب غیرگیلک و فضای بومی اثر ایجاد می‌کند.

 

موسیقی نمایش «گیله‌لوی» در روزهای ۲۹ و ۳۰ مهرماه، ساعت ۲۱ در تالار مرکزی رشت به روی صحنه می‌رود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.