تاریخ انتشار : شنبه 19 مهر 1404 - 16:57
کد خبر : 134563

حزب توئیتری‌های ضد دلار

حزب توئیتری‌های ضد دلار
اولین مجمع عمومی حزب تمدن نوین اسلامی، عصر پنج‌شنبه هفدهم مهرماه در تالار اجتماعات برج میلاد تهران برگزار شد. مجمعی که با سخنرانی علیرضا پناهیان، یاسر جبرائیلی و حسین صمصامی آغاز شد و در نگاه اول، شبیه آیینی برای آغاز رسمی یک حزب جدید بود اما در عمق ماجرا، نشانه‌هایی از تکرار همان الگوهای نخ‌نمای سیاست در ایران دیده می‌شود؛ حزبی متکی بر چهره با ادبیات تهاجمی و ضدمدرن که در عمل بیشتر از آنکه نوین باشد، بازتولید فکری جریان‌های شبه‌فاشیستی در جامعه‌ای نو است. این حزب با شعار اقتصاد مقاومتی و بازسازی حکمرانی اسلامی پا به میدان گذاشته است؛ اما همان‌طور که منتقدی در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشته، «اولین تناقض حزب در روز نخست ظاهر شد؛ حزبی که برای مقابله با تمنیات بازار تشکیل شده، مراسم افتتاحش را با سخنرانی پناهیان آغاز می‌کند»

جارستان: اولین مجمع عمومی حزب تمدن نوین اسلامی، عصر پنج‌شنبه هفدهم مهرماه در تالار اجتماعات برج میلاد تهران برگزار شد. مجمعی که با سخنرانی علیرضا پناهیان، یاسر جبرائیلی و حسین صمصامی آغاز شد و در نگاه اول، شبیه آیینی برای آغاز رسمی یک حزب جدید بود اما در عمق ماجرا، نشانه‌هایی از تکرار همان الگوهای نخ‌نمای سیاست در ایران دیده می‌شود؛ حزبی متکی بر چهره با ادبیات تهاجمی و ضدمدرن که در عمل بیشتر از آنکه نوین باشد، بازتولید فکری جریان‌های شبه‌فاشیستی در جامعه‌ای نو است. این حزب با شعار اقتصاد مقاومتی و بازسازی حکمرانی اسلامی پا به میدان گذاشته است؛ اما همان‌طور که منتقدی در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشته، «اولین تناقض حزب در روز نخست ظاهر شد؛ حزبی که برای مقابله با تمنیات بازار تشکیل شده، مراسم افتتاحش را با سخنرانی پناهیان آغاز می‌کند»

 

گفتمان‌سازی یا بازتاب افراط؟

در اولین مجمع عمومی این حزب ۲۷ عضو شورای مرکزی و ۲ بازرس این حزب انتخاب شدند. پس از تشکیل شورای مرکزی نیز این شورا در نخستین نشست خود نسبت به انتخاب رئیس و دبیرکل اقدام می‌کند. همچنین همزمان با آغاز به کار شورای مرکزی، کمیسیون‌های تخصصی ملی و دفاتر استانی حزب راه‌اندازی می‌شوند. اما در میان اسامی اعضای منتخب شورای مرکزی، چهره‌هایی چون یاسر جبرائیلی به چشم می‌خورد؛ افرادی که نه از مسیر تشکیلات حزبی بلکه از مسیر شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلویزیونی به چهره تبدیل شدند. اغلب این افراد، برخلاف عنوان «تمدن نوین»، بازتاب همان گرایش‌های بسته و انحصاری جریان تندرو هستند؛ کسانی که بیش از تحلیل علمی به صدور حکم اخلاقی و دشمن‌سازی سیاسی علاقه‌مندند.

 

ژست انتخاباتی در لباس تحزب

یکی دیگر از وجوه انتقادی که در فضای مجازی درباره این حزب برجسته شد، ژست‌های انتخاباتی جبرائیلی در مراسم افتتاحیه بود؛ تصاویری که کاربران، آن را شبیه کمپین انتخاباتی دانستند. این برداشت چندان هم دور از ذهن نیست؛ چراکه درون بسیاری از احزاب تازه‌تأسیس اصولگرا، حزب بیش از آنکه نهادی برای تصمیم جمعی باشد، سکوی پرتاب فردی است. با چنین ترکیبی احتمال اینکه حزب تمدن نوین اسلامی به ‌جای تحزب به «ستاد دائمی انتخابات» برای چهره‌هایی چون جبرائیلی بدل شود بسیار زیاد است.

 

ابهام در منابع مالی حزب نیز از همان ابتدا مورد توجه ناظران بود؛ گزارشی از شفافیت مالی یا توضیحی درباره تأمین بودجه فعالیت‌ها ارائه نشده است. علاوه بر این، مجله و صفحات مجازی «حکمران» که محتوای حزب را بازتاب می‌دهند تحت مالکیت همین جریان‌اند و ادبیات آنها عموما همسو با مواضع جبرائیلی و سایر اعضای شاخص حزب است.

 

تاسیس حزب تمدن نوین اسلامی، نه آغاز تحولی تازه بلکه تداوم همان گفتمان انحصارطلبی با ظاهری به‌روزتر است. محصول عصری که در آن، سیاستمداران توئیتری با چند هشتگ و چند سخنرانی پرحرارت حزب می‌سازند، شعار می‌دهند و فردا دوباره در قامت نامزد انتخابات ظاهر می‌شوند. آنچه در پس این هیاهو پنهان مانده این پرسش است که چگونه حزبی که در نخستین روز حیاتش با تناقض متولد شده، می‌تواند سازنده تمدنی نو باشد؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.