تاریخ انتشار : یکشنبه 11 شهریور 1403 - 17:19
کد خبر : 128706

بیانیه جبهه اصلاحات گیلان پیرامون حادثه لاهیجان؛

بیانیه جبهه اصلاحات گیلان پیرامون حادثه لاهیجان؛
جبهه اصلاحات گیلان با صدور بیانیه‌ای خواستار رسیدگی جدی به موضوع فاجعه لاهیجان شد.

جارستان: جبهه اصلاحات گیلان با صدور بیانیه‌ای خواستار رسیدگی جدی به موضوع فاجعه لاهیجان شد.

متن بیانیه جبهه اصلاحات گیلان بدین شرح است:

 

بسمه تعالی

 

مردم شریف و آگاه گیلان

در ابتدا فرارسیدن ایام ارتحال پیامبر رحمت، حضرت محمد مصطفی (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت امام رضا (ع) را تسلیت عرض می‌کنیم.

حادثه دلخراش فوت یک شهروند جوان گیلانی که در بازداشت تعدادی از عوامل نیروی انتظامی شهرستان لاهیجان بود و انتشار گسترده تصاویر تکان‌دهنده جسد بی‌جان آن مرحوم در شبکه‌های اجتماعی (حاکی از وجود آثار ضرب و شتم بر بدن متوفی)، بار دیگر بر ضرورت توجه و پرداختن جدی به مساله آموزش، کنترل و نظارت ممتد بر رفتار و عملکرد پرسنل فراجا در مواجهه با شهروندان، صحه گذاشت.

اگرچه واکنش و پیگیری مناسب و به موقع دادستانی شهرستان لاهیجان، ورود بازرسی کل فراجا و سازمان قضایی نیروهای مسلح به پرونده، و صدور دستور رییس جمهوری به وزیر کشور مبنی بر تشکیل کمیته‌ای ویژه جهت بررسی تمامی جوانب حادثه، موجبات دلگرمی بخش قابل توجهی از شهروندان را فراهم کرد، اما این نگرانی همچنان وجود دارد که با گذشت زمان و کاسته شدن از تب و تاب اخبار و حساسیت‌‌های جامعه، حل ریشه‌ای معضل عدم نظارت کافی بر عملکرد و رفتار ضابطین قضایی، خصوصا کارکنان فراجا، فراموش شود.

بر کسی پوشیده نیست که احساس امنیت و آرامش موجود در جامعه مرهون فداکاری‌ها و تلاش شبانه‌روزی پرسنل بی‌ادعا و زحمت‌کش نیروی انتظامی جمهوری اسلامی است که همچون سایر اقشار جامعه به زحمت زیر بار تورم و مشکلات معیشتی قامت راست نگاه داشته‌اند؛ مضاف بر این که در انجام وظایف حرفه‌ای خود، همواره سرمایه جان خویش را ثمن معامله قرار داده‌اند و این موضوع از دلایل اصلی توجه ویژه جامعه به شخصیت و جایگاه کارکنان خدوم پلیس قلمداد می‌شود. با این حال، وجود برخی از تجربه‌های نافرجام پیشین در مواجهه با مواردی از قصور یا تقصیر ضابطین که منجر به فوت یا آسیب دیدگی متهم یا متهمانی در بازداشتگاه یا زندان‌های کشور شده بود، بر این نگرانی دامن می‌زند که مبادا شیوه و شدت برخورد با خاطیان از بازدارندگی لازم برای پیشگیری از تکرار چنین فجایعی برخوردار نباشد.

ضابط قضایی علاوه بر کسب آموزش‌های لازم می‌بایست همواره از منظر روحی و روانی مورد پایش قرار گیرد. شدت اصطکاک یک رویداد و برخورد احیانا عصبی و احساسی یک متهم تحت نظرگاه، نباید موجب تحریک احساسات و خشم کارکنان پلیس شود؛ رفتار پلیس با متهم باید به نحوی تدبیر شود که متهم جان و مال و آبروی خود را در دستانی امن و آغوشی مهربان احساس کند، نه اینکه ضابط فارغ از انواع موثر نظارت، خود را فعال مایشاء و خدایگان بی‌رقیب و معارض محوطه زندان و بازداشتگاه بداند و دست متهم را از هر حمایتی کوتاه نماید.

جبهه اصلاحات استان گیلان، ضمن ابراز همدردی با خانواده مرحوم محمد میرموسوی، خواستار بررسی دقیق موضوع مرگ دلخراش این جوان گیلانی در بازداشت پلیس لاهیجان و برخورد بازدارنده با عوامل این حادثه تکان‌دهنده است و ضمن تقدیر از پیگیری واطلاع‌رسانی به‌هنگام فراجا، از هیات ویژه پیگیری ریاست محترم جمهور و سایر گروه‌های تحقیق و بررسی موضوع، می‌خواهد تا به طور منظم و شفاف، گزارش پیگیری‌های خود را علاوه بر مراجع ذی‌ربط، در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دهند.

امید آنکه رسیدگی شفاف به این پرونده، موجب تقویت اعتماد و تداوم حمایت مردم از پلیس خادم گردد.

 

جبهه اصلاحات گیلان

۱۱ شهریور ۱۴

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.