تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مرداد 1403 - 15:56
کد خبر : 128380

شوک «ظریف»؛

پس‌لرزه‌های استعفای شبانه معاون راهبردی پزشکیان همچنان ادامه دارد

پس‌لرزه‌های استعفای شبانه معاون راهبردی پزشکیان همچنان ادامه دارد
خداحافظی ظریف از دولت تنها یازده روز پس از انتصاب، با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد. آنها که نبودن او در دولت را خسرانی برای دولت چهاردهم عنوان کرده و آن را موجب ناامیدی از آینده توصیف کردند، یا آنهایی که خواستار بازگشت ظریف به دولت و تنها نگذاشتن پزشکیان و جنگیدنش برای مردم شدند‌.

اختصاصی جارستان: خداحافظی ظریف از دولت تنها یازده روز پس از انتصاب، با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد. آنها که نبودن او در دولت را خسرانی برای دولت چهاردهم عنوان کرده و آن را موجب ناامیدی از آینده توصیف کردند، یا آنهایی که خواستار بازگشت ظریف به دولت و تنها نگذاشتن پزشکیان و جنگیدنش برای مردم شدند‌.

 

هجمه جبهه پایداری

 

اصولگرایان تندرو سال‌ها از یک روش برای حذف آنانی که قرابتی با خودشان ندارد، استفاده می‌کنند و به رغم اینکه کمتر به هدف خود می‌رسند اما باز هم همان روش را تکرار می‌کنند. در اذهان بسیاری هست که برخی حضور دختر لاریجانی در خارج کشور را دلیل رد صلاحیت او برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح کردند و حالا هم می‌خواهند از همین حربه برای حذف ظریف استفاده کنند.حمید رسایی از جمله اصولگرایان دلواپس است که در واکنش به استعفای ظریف نوشت: «مطابق ماده۲ قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس، انتصاب اشخاص ذیل در پست‌های حساس (معاون رییس جمهور) ممنوع است: الف ـ کسانی که خود، فرزندان یا همسرشان تابعیت مضاعف دارند. چنین انتصابی ملغی واستمرار آن جرم تلقی شده. لطفا #استعفای_اجباری خودتان را مثل روغن ریخته نذر امامزاده نکنید.»

 

واکنش‌های سیاسیون به این استعفا

 

مشاور رئیس جمهور در دولت روحانی نوشت: قانون کشور را از خدمات این افراد در مشاغل بالای دولتی محروم کرد؛ سفیران،دانشجویان، مأموران دولتی و کارآفرینانی که در برخی کشورهای خارجی صاحب فرزند شده‌اند.

ایرانیانی که در برخی کشورهای خارجی متولد شده‌اند. این قانون قابل اصلاح است اما آثار سرمایه‌سوز آن قابل جبران نیست.

واکنش چهره‌های سیاسی هم قابل توجه بود‌. مینو خالقی، فعال سیاسی این‌طور واکنش نشان داد: «دکتر ظریف دیشب برای گزینه پیشنهادی وزارت کشور جنگید و توفیقی نیافت. امشب اعلام عدم حضور در کابینه نمود تا مسئولیت انتخاب‌هایی که به او و کمیته‌ها ارتباطی نداشت بر دوشش نباشد. نمی‌دانم رئیس‌جمهور بر حضورش اصرار می‌ورزد یا نه؟ اما پاسخ این میزان تلاش و میهن‌دوستی این نبود!»

همچنین آذر منصوری، رئیس ‌جبهه اصلاحات ایران در توئیتی در واکنش به استعفای محمدجواد ظریف نوشت: «از اعلام کناره‌گیری جنابعالی بسیار متاسف شدم. زحمات بسیاری در انتخابات و همراهی با دکتر پزشکیان و نیز شورای راهبری متقبل شدید و به طور قطع حضور شما در ادامه نیز مزیت‌های بسیاری به‌خصوص برای پیگیری مطالبات مردم دارد. بمانید و ادامه دهید.»

ضمن اینکه محمدجواد آذری‌جهرمی که مدتی فعالیت کمتری هم داشت به این استعفا واکنش نشان داد.

«شهادت می‌دهم که او برای ایران از خود و خانواده‌اش گذشت. ظریف خار چشم صهیونیست‌هاست و آمریکا تحریمش کرد تا اثرگذاری‌اش برای ایران را بکاهد؛ چرا باید با خودتحریمی، ایران از خدماتش محروم شود؟»

محمدعلی ابطحی، رییس دفتر دولت اصلاحات نیز در این زمینه نوشت: آقای ظریف عزیز، خیلی برای ایران زحمت کشیدی ‌اما همچنان زود رنج مانده‌‌ای. کاش در سیاست داخلی هم مثل سیاست خارجی برای منافع مردم بجنگی. بیشترین موفقیت مخالفان شما در پاسخهای شما به هر رطب و یابسی است که می‌بافند. از آقای پزشکیان هم توقع می‌رود به هر شکلی نگذارد فداکاران قبل از پیروزی‌اش از دورش پراکنده شوند. ظریف قوی‌ترین پشتوانه دولت است.

همچنین آذر منصوری، رئیس‌ جبهه‌ اصلاحات ایران در توئیتی این‌طور واکنش نشان داد: «از اعلام کناره‌گیری جنابعالی بسیار متاسف شدم. زحمات بسیاری در انتخابات و همراهی با دکتر پزشکیان و نیز شورای راهبری متقبل شدید و به طور قطع حضور شما در ادامه نیز مزیت‌های بسیاری به‌خصوص برای پیگیری مطالبات مردم دارد. بمانید و ادامه دهید».

 

واکنش پسر پزشکیان

 

نکته قابل توجه، واکنش معنادار پسر پزشکیان بلافاصله بعد از استعفای ظریف است که حاکی از شکایت او از این استعفا بود. یوسف پزشکیان نوشت: «آنچه امروز مهم‌تر از منتقد صریح دلسوز و متلق تاییدگر چاپلوس است، وجود افرادی است که اولاً واقع‌بین باشند، ثانیاً جامع‌نگر باشند و ثالثاً به اجماع‌سازی معتقد باشند».

استعفا یا خداحافظی ظریف از دولت چه به دلیل اختلافات برسر انتخاب وزرا و عدم توجه به تصمیم‌های شورای راهبری باشد و چه به دلیل تحمیل استعفا به او، می‌تواند برای دولت مسعود پزشکیان به معنی از دست دادن یکی از مهره‌های کلیدی دولتش در پیشبرد امور باشد. همان دلیلی که احتمالا‌ ساز مخالفت با حضور او را در دولت از همان ابتدا از سوی منتقدانش کوک کرد‌.

 

«انتخاب»: عوامل حذف ظریف، عارف و قائم‌پناه بودند

 

از طرفی ادعای یک سایت خبری نیز جنجال‌آفرین بود. یک روز پس از خبر استعفای تلویحی ظریف از دولت، سایت خبری «انتخاب» عوامل اصلی این استعفا و فشار به ظریف را عارف، معاون اول و قائم‌پناه، معاون اجرایی ریاست جمهوری معرفی کرد.

«انتخاب» در این خصوص نوشت: «برخی در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند عارف و قائم پناه عامل حذف ظریف هستند. بنابراساس این روایت‌ها، عارف و قائم پناه ابتدا جهرمی را وتو کردند و نگذاشتند علی رغم موافقت اولیه پزشکیان، در دولت معاون اجرایی شود. طبق همین روایت، عارف و قائم پناه جدا از وتوی وزرای پیشنهادی متخصص، کابینه‌ای را چیدند که با مخالفت تمام عیار ظریف و افکار عمومی روبرو شد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.