تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 مرداد 1403 - 15:30
کد خبر : 128080

از اعتراض نمایندگان تا پاسخ هیات رئیسه مجلس؛

فیلترینگ در کانون اختلافات نمایندگان مجلس

فیلترینگ در کانون اختلافات نمایندگان مجلس
چندین سال است که موضوع فیلترینگ به یکی از معضلات جامعه ایرانی بدل شده است. مسعود پزشکیان نیز در ایام تبلیغات انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری بارها بر این موضوع تاکید کرد و وعده برطرف کردن آن را داد.

اختصاصی جارستان: چندین سال است که موضوع فیلترینگ به یکی از معضلات جامعه ایرانی بدل شده است. مسعود پزشکیان نیز در ایام تبلیغات انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری بارها بر این موضوع تاکید کرد و وعده برطرف کردن آن را داد.

حال روز گذشته مجلس بر سر وتوی طرح رفع رفع فیلترینگ، متشنج و با درگیری و تنش بین نمایندگان مجلس همراه شد. قضیه از این قرار بود که محمدقسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس، گفت: طرحی دوفوریتی تهیه و تقدیم هیأت رئیسه کردم که تمام مراحل خود را طی کرده است و بنده با همه دوستان هیأت رئیسه صحبت کردم و گفتند که مراحل این طرح طی شده است، اما قالیباف آن را وتو کرده است. مگرشما (در انتخابات) از رفع فلیترینگ صحبت نمی‌کردید؟ چرا طرح بنده را وتو می‌کنید؟

علی نیکزاد که اداره جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر نماینده بوکان، انتسابات او به رییس مجلس را نادرست خواند و اظهار کرد: اکنون ۳۰ طرح دو فوریتی در هیات رئیسه وجود دارد و هر کدام باید به موقع مطرح شود.

امروز نیز مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود در این خصوص گفت: نماینده‌ای طرح دو فوریتی برای رفع فیلترینگ ارائه کرده، طرح باید پیش برود و درباره آن بحث شود. اگر مطلوب بود، رای مثبت می‌گیرد و اگر برخلاف منافع کشور بود با رای منفی نمایندگان مواجه می‌شود. این طور نیست که طیف‌های تندرو بتوانند در تصمیمات مجلس اثر سوء بگذارند. معتقدم این طرح از دستور کار خارج نمی‌شود و نمایندگان چاره‌ای جز تصویب طرح ندارند. چاره‌ای جز این نیست که بستر مناسب مجازی برای مردم فراهم شود.

از طرفی علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات رییسه مجلس درخصوص فیلترینگ اظهار کرده است: مگر فیلترینگ از سوی مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاده است که مجلس رفع فیلترینگ کند؟ فیلترینگ در زمان حسن روحانی و از سوی شورای عالی فضای مجازی اتفاق افتاد؛ بر این اساس، فیلترینگ با مصوبه مجلس شورای اسلامی نبوده است.

او ادامه داد: الان یک بحث حقوقی مطرح است مبنی بر اینکه با توجه به اینکه شورای عالی فضای مجازی زیر نظر رییس جمهور تصمیمی را در این زمینه گرفته و این موضوع در حوزه اجرا بوده است، در این شرایط آیا مجلس می‌تواند به این حوزه ورود کند یا خیر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.