تاریخ انتشار : شنبه 6 شهریور 1400 - 10:48
کد خبر : 103021

خیابان خوابی زباله‌های شهر باران

خیابان خوابی زباله‌های شهر باران

جارستان:سرگردانی و خیابان خوابی پسماند خانگی در نبود سطل های زباله که از پیش پا افتاده ترین نیازهای نظافت شهری محسوب می شود، این روزها چهره شهر باران را با رنگ زشت زباله ها آزرده خاطر کرده است. به گزارش ایرنا، مشکلات زیست محیطی در رشت شهر باران های نقره ای آنقدر متنوع است که گویا تمامی

جارستان:سرگردانی و خیابان خوابی پسماند خانگی در نبود سطل های زباله که از پیش پا افتاده ترین نیازهای نظافت شهری محسوب می شود، این روزها چهره شهر باران را با رنگ زشت زباله ها آزرده خاطر کرده است.

به گزارش ایرنا، مشکلات زیست محیطی در رشت شهر باران های نقره ای آنقدر متنوع است که گویا تمامی ندارد. از دغدغه دهها ساله انباشت زباله در سایت سروان گرفته تا ، جولان فاضلاب شهری در تنها رودخانه این شهر که بوی نامطبوع را برای مردم رشت به جای گذاشته همواره شهروندان این دیار را رنجانده است.

حال به این مشکلات سرگردانی زباله های خانگی در کف کوچه و خیابان را نیز اضافه کنید که در نبود سطل های زباله به نمایی زشت بر پیکر زیباترین شهر کشور تبدیل شده و چهره شهر باران را می رنجاند.

جاری شدن شیرابه زباله ها، پاره شدن کیسه زباله توسط جانوران متعدد و پخش پسماند خانگی در کف کوچه و خیابان و بوی نامطبوع مسئله ای است که مردم برخی از محلات رشت را بسیار می آزارد و زندگی را در این مناطق به تحمل ناپذیری نزدیک می کند.

جلوه گری زباله ها در کوچه ها و پس کوچه های رشت در ساعات مختلف روز که حتی برای هر رهگذری آزار دهنده است، موضوعی که مدیران شهری آن را ناشی از مشکلات مدیریتی و همچنین بی توجهی مردم می دانند.

از طرفی دیگر شهروندان رشت نیز از شهرداری و مدیران شهری به دلیل کمبود و یا حتی در برخی مناطق نبود سطل زباله گلایه دارند و معتقد هستند وجود این ظرف های زباله برای رفع دغدغه مردم الزامی می باشد.

یکی از شهروندان رشت در محله شهدا با بیان شعار معروف “شهر ما خانه ما” به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه در بسیاری از کوچه های این منطقه اصلا سطح زباله وجود ندارد و تیرهای چراغ برغ به عنوان محلی برای تمرکز زباله محسوب می شود.

وی کمبود سطل زباله را از مشکلات قدیمی این منحله و محلات مجاور عنوان کرد و افزود: از شهروندان انتظار دارند که در پاکیزگی شهر همکاری کنند تا پاکبانان کمتر متحمل زحمت شوند در حالیکه به رفع مشکلات جزئی شهر توجه ای نمی شود.

از دیگر ساکنین محله پاستور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کمبود سطل زباله در خیابان های شهر رشت افزود: نصب سطل های زباله در خیابان های شهر سطحی‌ترین خواست شهروندان است که باید مسئولان شهری به آن را تامین و مهیا کنند.

وی با بیان اینکه برای انداختن یک زباله باید صدها متر مسیر را طی کنیم تا به سطل زباله برسیم، اضافه کرد: این دغدغه از مشکلات جدی رشت است که طی سال های گذشته برای رفع آن اقدامات اساسی انجام نشد.

در مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا علاوه بر کمبود و در برخی موارد نبود سطل زباله در برخی مناطق رشت، حتی در بسیاری از خیابان های اصلی نیز شاهد فقان سطح های عمومی زباله هستیم که به نظر می رسد در سطح گسترده ای مورد بی توجهی قرار گرفته است.

بر اساس آمارها، روزانه میانگین ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن زباله در شهر رشت تولید می شود که رها بودن بخشی از این زباله ها در سطح شهر می تواند آسیب های زیست محیطی و نارضایتی های عمیقی را به دنبال داشته باشد. مشکلی که لازم است متولیان جدید مدیریت شهری رشت که اکنون کرسی شورا و شهرداری را در اختیار دارند نسبت به رفع آن گام های موثری بردارند.

اقدام مفیدی برای رفع مشکلات در رشت انجام نشد

رئیس شورای اسلامی شهر رشت در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر چرایی انباشت زباله در ساعات مختلف در معابر عمومی به ویژه در هنگام غروب و بی توجهی به این مهم گفت: متاسفانه نیازهای ضروری شهر رشت همواره نادیده گرفته شد و در مسیر ان گام موثری برداشته نشد.

محمدحسین واثق کارگرنیا با بیان اینکه اقدام مفیدی برای رفع مشکلات در شهر رشت انجام نشد، افزود: کمبود سطل زباله در معابر و خیابان های اصلی رشت یکی از مشکلات اساسی شهروندان بوده که این مهم را قبول داریم و مطمئنا برای رفع این مشکل جدی ورود می کنیم.

وی افزایش سطل های زباله در سطح رشت را خواسته بحق شهروندان این شهر عنوان کرد و تاکید کرد: برای رفع مشکلات جزئی مانند افزایش سطل های زباله در رشت بسیار ضعیف عمل شد که نیاز به توجه بیشتری دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه توجه به موارد یاد شده و رفع مشکلات مردم جزء مسایل زیست محیطی بوده که باید به طور جدی مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد، گفت:

شهردار رشت باید به چنین مواردی توجه داشته باشد و برای رفع مشکلات جزئی در سطح شهر اقدام کند.

رئیس شورای اسلامی رشت با اشاره به وجود یکهزار و ۲۰۰ سطل زباله ۶۶۰ لیتری در این شهر خاطر نشان کرد: این میزان کافی نیست و باید معادل این تعداد نیز اضافه شود.

وی با بیان اینکه طی روزهای اخیر اقداماتی برای رفع مشکل یاد شده انجام شده، اضافه کرد: مناطق پنجگانه شهرداری رشت نیازسنجی های لازم را انجام خواهند داد و با مشخص شدن نیازها در کوتاهترین زمان بخشی از نیازها تامین می شود.

تغییر قیمت سد راه تامین سطل های زباله

مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره موضوع کمبود سطل زباله اظهار داشت: سال گذشته قرارداد حدود یکهزار و ۶۵۰ عدد سطل زباله با پیمانکاری بومی بسته شد که پس از سه بار مناقصه به دلیل برخی مسایل از جمله افزایش قیمت کالای اولیه، تهیه مخزن ناموفق ماند.

محمدباقر بشردانش ادامه داد: پس از آن ۲ بار دیگر مناقصه گذاشته شد که با استقبال کسی مواجه نشد اما برای بار سوم پیمانکاری برنده شد و بعد از تحویل حدود ۳۰۰ عدد سطل زباله از سوی پیمانکار، وی اعلام کرد که قادر به ادامه تعهدات خود نیست.

وی با بیان اینکه نوروز امسال ۴۰۰ سطل زباله برای شهر رشت خریداری شده است، اضافه کرد: شهرداری های مناطق پنجگانه رشت مامور شده اند تا یک ماه آینده حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ سطل زباله را در این شهر جاگذاری کنند.

مدیرعامل مدیریت پسماند شهرداری رشت همچنین با گلایه از عدم توجه برخی از شهروندان به اطلاعیه های شهرداری این شهر درباره زمان بیرون گذاشتن زباله برای جمع آوری گفت: بارها از شهروندان خواسته شد که زباله را ساعت ۲۱ بیرون از منزل در داخل سطل زباله آپارتمان خود قرار دهند اما به این مهم توجه نمی شود.

بشردانش اظهار داشت: ماشین های حمل زباله از ساعت ۹ شب از کارگاه ها حرکت کرده و تا رسیدن به محلات تقریبا از ساعت ۳۰: ۲۲ تا ۶ صبح برای جمع آوری زباله در شهر رشت اقدام می کنند لذا از شهروندان درخواست می شود که زودتر از ساعت ۹ شب زباله ها را بیرون از منزل قرار ندهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی از شهروندان بدون اطلاعیه و درخواست شهرداری در مورد بیرون گذاشتن زباله بیرون از منزل در هر ساعتی از صبح، ظهر و بعدازظهر برای این کار اقدام می کنند، اضافه کرد: تنها شهری هستیم که به دلیل مشکلاتی این چنین و بی توجهی شهروندان در طول روز سه بار برای جمع آوری زباله اقدام می کنیم.

حال با تمام این تفاسیر باید منتظر باشیم که سرنوشت زباله های خیابان خواب شهر باران چه می شود و مدیران جدید شهری که تنها چند ماه از فعالیت رسمی آنان می گذرد برای حل سطحی ترین و اساسی ترین معضل این شهر چه خواهند کرد؟

رشت دارای حدود ۷۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن و دائمی است که در طول شبانه روز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.