جارستان به نقل از سلامت نیوز: پنیر پاستوریزه منبع بسیار خوبی از پروتئین و کلسیم، فسفر و ویتامین گروه D، A است. ۴۵ گرم پنیر معادل یک لیوان شیر است و متخصصان علم تغذیه مصرف روزانه ۳۵ تا ۴۵ گرم پنیر را توصیه می نمایند.

مصرف پنیر برای چه گروه سنی مفید است؟

پنیر یکی از متنوع ترین فرآورده های شیری است که در اثر انعقاد شیر به وسیله مایه پنیر و یا هر ماده منعقد کننده مناسب دیگر و آب گیری آن حاصل می شود. با توجه به اینکه پنیر منبع غنی تامین پروتئین، چربی و مواد معدنی مورد نیاز بدن است، مصرف آن برای همه گروه های سنی به خصوص کودکان و افرادی که سوخت و ساز در بدن آنها بالاست ( مانند ورزشکاران) توصیه می شود.

ارزش تغذیه ای پنیر
پنیر پاستوریزه منبع بسیار خوبی از پروتئین و کلسیم، فسفر و ویتامین گروه D، A است. ۴۵ گرم پنیر معادل یک لیوان شیر است و متخصصان علم تغذیه مصرف روزانه ۳۵ تا ۴۵ گرم پنیر را توصیه می نمایند.

آیا مصرف پنیر ناراحتی میگرن را تشدید می کند؟
مصرف متعادل آن معمولا مشکلی ایجاد نمی کند. اما مصرف بیش از حد پنیرهای کهنه(سنتی) می تواند در میگرن تاثیر داشته باشد.

پنیرهای سنتی چه خطراتی را برای سلامت ایجاد می نمایند؟
از آنجایی که پنیر سنتی با شیر خام و عمدتا در شرایط غیربهداشتی تهیه می شود می تواند منشاء بروز بسیاری از بیماری ها از جمله تب مالت،حصبه و غیره شود. بخصوص اگر به صورت تازه مصرف شود. برای تولید پنیر سنتی شیر در حد جوش حرارت داده نمی شود و تنها ۶۰ درجه سانتی گراد گرم می شود. در این درجه حرارت باکتری های بیماری زا مخصوصا باکتری بروسلا عامل بیماری تب مالت زنده می ماند. از سوی دیگر پنیرهای سنتی مدت طولانی درنمک نگهداری می شوند و شوری بیش از حد آنها افراد را به پرفشاری خون و حتی سرطان مبتلا می نماید.

مصرف پنیر از چه بیماری هایی پیشگیری می کند؟
مصرف پنیر، کم خونی را جبران می کند. برای جلوگیری از پوکی استخوان و بی خوابی مفید است. در درمان زخم های قرنیه چشم موثر است. پنیر بی نمک در تقویت بینایی موثر است. افرادی که دارای دیابت و یا مبتلا به بیماری زونا هستند به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. پنیر ضدعفونی کننده روده است و در ترمیم زخم ها و بهبود امراض صفراوی و در پیشگیری از ضعف شنوایی موثر است. مصرف پنیر گرفتگی عضلات را رفع می کند و در درمان تورم غدد لنفاوی نیز موثر است. همچنین افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند نیز به راحتی می توانند از آن استفاده کنند.

پنیر پروبیوتیک از چه ارزش غذایی برخوردار است؟
کلیه فرآورده های لبنی پروبیوتیک از جمله پنیر، ماست و … در متعادل کردن فلور میکروبی روده، افزایش بیشتر هضم غذا، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و تولید ترکیبات آلی و اسیدهای آمینه دارای ارزش غذایی بالایی می باشند. ممکن است پنیر پروبیوتیک در طعم و مزه تفاوت چندانی با پنیر معمولی نداشته باشد.

آیا اضافه کردن پنیر به غذاهای مختلف از ارزش غذایی آن نمی کاهد؟
امروزه پنیر علاوه بر مصرف مستقیم در وعده صبحانه و عصرانه و غیره، در تهیه غذاهای مختلف مانند پاستا، اسپاگتی، انواع سالادها، ماکارونی ، غذاهای گوشتی، فست فودها و … کاربرد زیادی پیدا کرده است و باعث بهبود طعم و مزه و افزایش ارزش غذایی آن محصولات می شود. اگر در تهیه این مواد، حرارت بکار رود باعث کاهش ارزش غذایی پنیر و اگر حرارت شدید باشد باعث تغییر شکل پروتئین پنیر می شود.

آیا پنیر پیتزا هم به اندازه پنیر معمولی ارزش غذایی دارد؟
خیر. ارزش آنها با یکدیگر متفاوت است. در پنیر معمولی مقدار ویتامین های گروه B بیشتر است و بافت پروتئینی نیز متفاوت است. اما پنیرهای پیتزا از نظر میزان پروتئین ، کلسیم و فسفر و ویتامین های D، A مشابه پنیرهای معمولی است.

مصرف پنیر چه تاثیری بر سلامت لثه و دندان دارد؟
مصرف پنیر به حفظ و بازسازی مینای دندان کمک می کنند و باکتری های عامل ایجاد بیماری لثه را از بین می برد. با خوردن پنیر بعد از غذا، سلامت دندانها تضمین می شود.

آیا مصرف پنیر می تواند زیان آور هم باشد؟
پنیر باید در حد اعتدال و به اندازه مناسب مصرف شود. مصرف بیش از حد آن ممکن است در بعضی افراد عوارضی ایجاد کند که یکی از آنها کاهش جذب فسفر است. افرادی که کلسترول خونشان بالاست نیز باید از انواع کم چرب آن استفاده نمایند.

آیا برای نگهداری می توان پنیر را منجمد کرد؟ روش مناسب برای نگهداری پنیر چیست؟
خیر، زیرا بعد از خارج شدن پنیر از حالت فریزری، کریستال های یخ ایجاد شده به هنگام ذوب به بافت پنیر آسیب می رساند. راه حل مناسب این است که پنیر را در آب نمک نگهداری کنیم.