زیباترین‌ترین دانشگاه‌های جهان به روایت تصویر

تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 فروردین 1400 - 9:50

جارستان به نقل از ایسنا؛ یک دانشجو، در هر مقطعی که باشد،‌ زمان زیادی را در دانشگاه سپری می‌کند بنابراین علاوه بر کیفیت آموزشی، محیط دانشگاه و زیبایی آن نیز انگیزه دانشجویان را افزایش داده و به ارتقا بحث کیفی یادگیری آنها کمک میکند.

دانشگاه‌های مختلف در جهان، بنا به قدمت و معماری خود، از زیبایی‌های چشمگیری برخوردارند.

یک دانشگاه خوب باید به واسطه داشتن معماری بدیع و منظره‌ای چشم‌نواز به عنوان مکانی که دانشجویان چندین سال از دوران زیبای جوانی خود را در آن می‌گذرانند، جذاب باشد.

در دنیا، ‌مسئله معماری و زیبایی دانشگاه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا،‌ دانشگاه‌های زیادی در دنیا تاسیس شده‌اند که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارند.

در این گزارش قصد داریم به برخی از زیباترین دانشگاه‌های دنیا اشاره کنیم.

 

دانشگاه “پرینستون”(Princeton) نیوجرسی- آمریکا

دانشگاه پرینستون در سال ۱۷۴۶ میلادی به عنوان کالج نیوجرسی تاسیس شد. این دانشگاه چهارمین موسسه آموزش عالی قدیمی در آمریکا است. زمین این دانشگاه ۵۰۰ هکتار بوده و انواع مختلفی از سبک‌های معماری را در خود جای داده است.

این دانشگاه دنباله‌رو سبک معماری گوتیک (قرون وسطایی) بوده و با نگاه به هر سویی در دانشگاه می‌توان زیبایی سنگ‌های قدیمی این بنا را که از پیچک‌ها پوشیده شده‌اند، مشاهده کرد.

دانشگاه  پرینستون فضایی نامحدود و مملو از دالان‌ها، نیمکت‌ها و پیاده‌روهای عریضی را در اختیار دانشجویان گذاشته تا ضمن قدم زدن در طبیعتی زیبا و بکر به مناظرات دانشگاهی و درسی بپردازند.

 

کالج “فلگلر”( Flagler) فلوریدا-آمریکا

پردیس اصلی این کالج در سال ۱۹۶۸ میلادی تاسیس شده و در شمال شرقی فلوریدا واقع شده است. این دانشگاه با وجود درختان نخل، حوضچه و ساختمان‌های زیبا بیشتر به یک هتل ۵ ستاره بیشتر شبیه است تا یک موسسه دانشگاهی.

 

کالج “ترینیتی”( Trinity) دوبلین-ایرلند

این کالج که در دانشگاه دوبلین قرار دارد، شایستگی این را دارد که در لیست زیباترین دانشگاه‌های جهان جای گیرد.

در معماری این کالج که در سال ۱۵۹۲ تأسیس شده، از دانشگاه آکسفورد و کمبریج الهام گرفته شده است.

 

دانشگاه “کمبریج”( Cambridge) کمبریج-انگلستان

دانشگاه کمبریج در سال ۱۲۰۹ میلادی تأسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی در منطقه انگلیسی زبان و سومین دانشگاه قدیمی در جهان به‌شمار می‌آید. از آن جا که دانشگاه آکسفورد نیز قدمتی قدیمی دارد، از این رو به این دو دانشگاه، “دانشگاه‌های باستان” می‌گویند و نام آن‌ها را آکسبریج نهاده‌اند. این دانشگاه در بسیاری از رشته‌ها بهترین دانشگاه جهان است و در همه رشته‌ها همواره از بهترین‌های دنیا محسوب می‌شود.

 

دانشگاه “ییل”(Yale) نیوهاون-آمریکا

دانشگاه ییل یکی دیگر از دانشگاه‌های فوق‌العاده جذاب دنیاست که آن را به یکی از مشهورترین دانشگاه‌ها در جهان تبدیل کرده است. این دانشگاه خصوصی در سال ۱۷۰۱ میلادی بنیان نهاده شده است.

بنای این دانشگاه دارای یک معماری قرون وسطایی می‌باشد که بسیاری از ساختمان‌های آن نیز بر مبنای معماری گوتیک ساخته شده‌اند. با این حال این دانشگاه به واسطه داشتن ساختمان‌های با معماری مدرن مانند گالری هنر ییل به خود می‌بالد.

دیواره‌ها و ستون‌های این دانشگاه با استفاده از نقوش و مجسمه‌های زیبایی آراسته شده‌اند. جیمز گمبل راجرز، معمار اصلی این بنا، فضای معماری قرون وسطی را با ساخت پنجره‌هایی با استفاده از تکه‌های شکسته شیشه‌های سربی یا ایجاد فضای خالی بین شیشه‌ها و پنجره‌ها خلق نموده است.

 

دانشگاه “آکسفورد”(Oxford) آکسفورد-انگلیس

نام دانشگاه آکسفورد دارای یک پیشینه تاریخی وسیع است. نخبگان بسیاری از اواسط قرن ۱۱ میلادی در این دانشگاه شروع به تدریس نموده‌اند. شواهد حاکی از این است که این دانشگاه دومین دانشگاه باسابقه و قدیمی دنیاست.

یکی از جذاب‌ترین ساختمان‌های این دانشکده، ساختمان کتابخانه رادکلیف می‌باشد که به مکانی جهت مطالعه دانشجویان و محیطی با حال و هوای بسیار قدیمی بدل شده است. شایان ذکر است این ساختمان در سال ۱۷۵۰ میلادی بنا نهاده شده است.

این دانشگاه از راهروهایی با طاق‌های قوسی شکل زیبا و مارپیچ ساخته شده که جلوه ای زیبا و گیرایی خاصی به دانشگاه بخشیده است. فارغ از اینکه سر خود را به کدام سمت بچرخانید با مناظری مواجه می‌شوید که ترکیبی از سنت و تاریخ است.

 

دانشگاه “سوربن”( Sorbonne) پاریس-فرانسه

دانشگاه سوربن قدیمی‌ترین دانشگاه پاریس است، این دانشگاه نام خود را از دانشمند قرن ۱٣ رابرت دسوربن موسس کالج سوربن گرفته است.

همه دانشکده‌های این دانشگاه قبلا به صورت یک مجموعه در مرکز پاریس بوده اما امروز این دانشگاه به چند دانشگاه مختلف تقسیم شده‌است.

 

دانشگاه کاتولیک “لووِن”( Leuven) لوون- بلژیک

دانشگاه کاتولیک لووِن بزرگ‌ترین دانشگاه هلندی زبان در بلژیک و از جملهٔ قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های اروپاست که از سال ۱۴۲۵ میلادی در شهر تاریخی لوون در منطقه هلندی زبان کشور بلژیک به نام “فلندرز” واقع شده‌است.

 

دانشگاه مستقل ملی “مکزیک” مکزیکوسیتی –مکزیک

دانشگاه مستقل ملی مکزیک  یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی در مکزیک است که در سپتامبر سال ۱۹۱۰  آغاز به کار کرد.

این دانشگاه که میراث جهانی یونسکو است،‌ توسط مشهورترین معماران مکزیکی طراحی شده است.

 

دانشگاه صنعتی “نانیانگ”( Nanyang) – سنگاپور

این دانشگاه از تاریخ اول اوت سال ۱۹۸۱ میلادی در جنوب غربی سنگاپور تاسیس شده است. ساختمان این دانشگاه بسیار زیبا بوده و کلیه سقف‌ها،‌ راهروها و دیوارها از فضای سبز پوشیده شده است.

نمای شیشه‌ای این بنا کمک می‌کند که علاه بر زیبایی ظاهری، اجازه دهد از مزایایی طبیعی نور خورشید در روز استفاده شود. دیوارهای شیشه‌ای ساختمان دانشگاه این امکان را برای اساتید و دانشجویان ایجاد کرده است که فضایی خلاق را پیش روی خود داشته باشند.