رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در‌نشست خبری: احداث سه بیمارستان جامع و یک مگا هاسپیتال در گیلان/اولویت اصلی وانشگاه علوم‌پزشکی ارتقای ایمنی بیمارستان های استان است

تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 دی 1396 - 13:25

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی جارستان، شاهرخ یوسف زاده امروز طی نشست خبری در رشت به تشریح عملکرد حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان پرداخت و اظهار کرد: به دلیل وجود نخستین بیمارستان‌ها در گیلان اکنون شاهد بیمارستان‌های فرسوده در سطح استان هستیم.

وی بابیان اینکه رشت تنها شهری است که بیمارستان جامع ندارد، افزود: همه بیمارستان‌هایی که در سطح شهر رشت فعالیت می‌کنند باید در یک بیمارستان متمرکز شوند تا مانع از چالش آفرینی در منابع و نیروی کار ماهر شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام اینکه پنج هزار نفر از نیروهای دانشگاه حقوق و مزایای خود را از درآمد دانشگاه دریافت می‌کنند، گفت: ماهانه حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه حقوق و مزایای نیروی‌ها می‌شود که چنین هزینه‌ای برای دانشگاه بسیار سنگین است.

یوسف زاده با اشاره به انباشت بدهی‌ها در سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: پس از سال ۹۱ آسیب‌پذیری دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیشتر شد اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته روند نزولی و منفی عملکرد دانشگاه به یک رشد مثبت تبدیل‌شده است.

وی با اعلام اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در آخرین ارزیابی‌ها تراز مالی ۴۰میلیاردی را از آن خودکرده، گفت: با توجه به اینکه درآمد مثبت و میلیاردی دانشگاه را شاهد بودیم اما همچنان نتوانسته‌ایم بر مشکلات دانشگاه فائق شویم و انباشت بدهی سال‌های قبل را جبران کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بابیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها نمود عینی چشم‌انداز و نقشه راه دانشگاه علوم پزشکی در ۱۰سال آینده مشخص می‌شود، گفت: برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی بر اساس ظرفیت سنجی دانشگاه و الگوی های جهانی تدوین‌شده و طبق پیش‌بینی‌ها شاهد رشد همه‌جانبه در دانشگاه خواهیم بود.

یوسف زاده بابیان اینکه گیلان سالمندترین استان کشور است، گفت: امید زندگی در ابتدای انقلاب ۵۴ سال بود اما اکنون به ۷۴ سال رسیده و شاهد رشد ۲۰ ساله هستیم که دلیل آن ارتقای سلامت در جامعه است.

وی افزود: در پی افزایش امید به زندگی بیماری‌ها نیز افزایش پیدا می‌کنند و تنها با اصلاح تغذیه می‌توان سالمندان بانشاط و سالم داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به حوزه تحقیقات و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی اشاره داشت و گفت: با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی جز دانشگاه‌های سطح دو هستند با تلاش‌های صورت گرفته ۱۰ شرکت دانش‌بنیان و ۲ هسته  فناوری در دانشگاه فعالیت می‌کنند.

یوسف زاده با اشاره به بهداشت و بهبود سبک زندگی گفت: مباحثی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و رژیم غذایی در راهبرد دانشگاه پیش‌بینی‌شده که منجر می‌شود تا ارتقای کیفیت سبک زندگی و بهداشت عمومی را شاهد باشیم.

وی در تشریح بدهی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: در ابتدا دانشگاه علوم پزشکی بدهی با تراز منفی ۳۳۰ میلیارد تومانی داشت و که ۱۲۰ میلیارد تومان آن بدون پشتوانه است و اکثر دانشگاه‌ها مشکلی مشابه گیلان را دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بابیان اینکه اگر گفته می‌شود دانشگاه علوم پزشکی بدهکارترین دانشگاه کشور است، گفت: بدهکاری دانشگاه علوم پزشکی ریالی نیست بلکه چون دانشگاه‌های کشور ۱۲۰ هزار میلیارد تومان تراز منفی را ندارند، دانشگاه علوم پزشکی گیلان بدهکارترین دانشگاه‌ها است.

یوسف زاده با اعلام اینکه در سال ۹۵، ۶۵ میلیارد از منابع جاری اعتبار جذب کرد، گفت: از بودجه ۳۷۰ میلیارد تومانی دولت، ۶۵ میلیارد تومان اضافه‌تر دریافت کردیم و درآمد بیمارستان نیز بیشتر شده است.

وی با اعلام اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان ۶۵ میلیارد تومان تراز منفی دارد، افزود: حقوق تعویقی کارکنان مربوط به حقوق نیست بلکه مربوط به کارانه است و دلیل تعویق در پرداخت کارانه به کارکنان بدهکاری بیمه‌ها هست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بابیان اینکه ۲۰درصد بدهی دانشگاه علوم پزشکی گیلان مربوط به داروها و تجهیزات پزشکی است، گفت:۳۰ میلیارد تومان بدهی دانشگاه به داروسازی‌ها از طریق اوراق پرداخت‌شده اما همچنان در مبحث تجهیزات پزشکی مشکلاتی به دانشگاه علوم پزشکی تحمیل می‌شود.

یوسف زاده با دردناک خواندن اورژانس بیمارستان رازی گفت: حق مردم دریافت خدمات درمانی باکیفیت فعلی در بیمارستان رازی نیست و در تلاش هستیم تا شرایط فیزیکی بیمارستان‌ها بهبود پیدا کند.

وی با اعلام اینکه کلینیک ویژه اولویت دانشگاه علوم پزشکی نیست، گفت: اولویت اصلی دانشگاه علوم پزشکی پرداختن به ایمنی بیمارستان‌ها ازجمله بیمارستان رازی، پور سینا و بیمارستان بندرانزلی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به پیشروی سرطان در گیلان گفت: بیش از شش میلیارد تومان برای مرکز جامعه درمان سرطان پیش‌بینی‌شده است که با پیشگیری و غربالگری حدود ۱۰هزار نفر مبتلابه سرطان شناسایی و مورد درمان قرارگرفته‌اند.

یوسف زاده با اشاره به اجرای نظام سندرومیک گفت: با اجرای نظام جامع سندرومیک قبل از اینکه بیماری شیوع پیدا کند با بیماری‌ها مقابله کرده و مانع از افزایش بیماری‌ها و شیوع آن در جامعه می‌شویم.

وی با اشاره به بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی و با اعلام اینکه قرار بود تنها پنج میلیون نفر عضو بیمه سلامت شوند، گفت: به دلیل استقبال ۱۱میلیونی مردم از طرح تحول سلامت بیمه‌ها از ارائه خدمات به بیماران عاجز مانده‌اند و مشکلاتی امروز از آن ناشی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بابیان اینکه تنها ۱۱ هزار میلیارد تومان برای بیمه سلامت در کشور اعتبار دیده‌شده، گفت: قرار بود بیمه خدمات درمانی تنها در مراکز دولتی ارائه شود اما اکنون بیماران در مراکز خصوصی نیز از بیمه‌ها استفاده می‌کنند و کمبود اعتبارات در این حوزه، نظام سلامت را با چالش مواجه کرده است.

یوسف زاده از احداث یک مگا هاسپیتال در رشت خبر داد و گفت: با ایجاد مگا هاسپیتال توسعه گردشگری سلامت در استان رقم خواهد خورد و می‌تواند برای قرن‌ها برای استان مفید واقع شود.

وی افزود: علاوه بر احداث یک مگا هاسپیتال از طریق فاینانس، بیمارستان‌های جامع درمان در سه‌نقطه شرق، مرکز و غرب استان احداث خواهد شد.

در پایان مراسم نیز تمامی اصحاب رسانه حاضر در نشست خبری تشکر‌ویژه ای بابت انتصاب آقای محبی به عنوان مسئول امور‌رسانه ای و برگزاری این نشست خبری و شفاف سازی بسیاری از مسائل و پرسش ها از آقای دکتر یوسف زاده به عمل آوردند.