دکتر سالاری: سهم ۲۸ درصدی کشاورزی در اشتغال گیلان

تاریخ انتشار : جمعه 1 دی 1396 - 0:39

دکتر مصطفی سالاری، استاندار گیلان در همایش تجلیل از تولید کنندگان برتر بخش کشاورزی استان که عصر دیروز( ۲۹ آذر) در سالن الغدیر استانداری گیلان در رشت برگزار شد، اظهار کرد: گیلان ظرفیت بزرگی در حوزه کشاورزی در اختیار دارد.

 

وی به نقش کشاورزی در پیشرفت کشور و تولید ناخالص ملی اشاره داشت و افزود: بازار مصرف برای محصولات کشاورزی تولید گیلان وجود دارد و تنها باید با افزایش بهره وری، بازار مصرف مخصوص محصولات استان را پیدا کرد.

 

استاندار گیلان اعلام کرد: ۲۸ درصد شاغلان گیلان در عرصه کشاورزی مشغول به کار هستند.

 

وی با بیان اینکه نباید به این ۲۸ درصد اکتفا کرد، گفت: این میزان با افزایش بهره وری در مزارع و باغات استان، قابل بهبود است.

 

سالاری اذعان داشت: بخش قابل توجهی از این افزایش بهره وری بر عهده دولت است.

 

وی آموزش شیوه‌های جدید کشاورزی و مشورت به موقع به کشاورزان را بخشی از وظایف دولت برشمرد و یادآور شد: جهاد کشاورزی فعالیت پژوهشی خود را به سمت معرفی گونه‌ای جدید سازگار با آب و هوای گیلان هدایت کند.

 

وی از فعالیت گروه‌های مرجین کشاورزی در گیلان تقدیر کرد و گفت: بخش اعظمی از گروه مروجین کشاورزی، کشاورزان اهل تجربه و علم هستند که تجریبات و یافته‌های خود را در اختیار دیگر کشاورزان قرار می‌دهند.

 

استاندار گیلان در ادامه خواستار توجه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به صنایع تکمیلی حوزه کشاورزی شد و گفت: بسته بندی و فرآوری محصولات از مباحث مطرح کشاورزی روز دنیاست.

 

وی تاکید کرد: برای رقابت با محصولات خارجی باید به دنبال صنایع تکمیلی در کشاورزی بوده، برند سازی کرده و محصول خودمان را به دنیا درست معرفی کنیم.

 

سالاری با اشاره به پایین بودن درآمد کشاورزی نسبت به درآمد متوسط دیگر مشاغل، گفت: کشاورزان می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌هایی که در روستا وجود دارد در حوزه گردشگری، پرورش آبزیان و طیور هم وارد شده و درآمد خود را افزایش دهد.

 

وی از کاهش نرخ سود تسهیلات پرداختی به کشاورزان در سال آینده خبر داد و گفت: دولت به دنبال چاره اندیشی در حوزه تسهیلات پرداختی به کشاورزان است.

 

استاندار گیلان، خواستار تقویت اتحادیه‌های کشاورزی شد و اظهار داشت: انسجام کشاورزان در اتحادیه‌های کشاورزی باعث بهره برداری بهتر و علمی‌تر دولت از تجارب کشاورزان و تولید کنندگان می‌شود.

 

در پایان این مراسم از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی گیلان با اهدای لوح تقدیر و تندیس قدردانی شد.

عکس : سعید ابراهیم خانی