تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 خرداد 1400 - 17:05
کد خبر : 97609

معاون وزیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری: رشد صادرات صنایع دستی بصورت پیوسته انجام شده است

معاون وزیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری: رشد صادرات صنایع دستی بصورت پیوسته انجام شده است

جارستان-ایرنا:معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: خوشبختانه از سال ۹۳ تاکنون به استثناء اواخر سال ۹۸ که با شوک کرونا روبه رو شدیم شاهد رشد پیوسته در حوزه صادرات صنایع دستی هستیم. پویا محمودیان در جریان سفر وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به گیلان در حاشیه بازدید

جارستان-ایرنا:معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: خوشبختانه از سال ۹۳ تاکنون به استثناء اواخر سال ۹۸ که با شوک کرونا روبه رو شدیم شاهد رشد پیوسته در حوزه صادرات صنایع دستی هستیم.

پویا محمودیان در جریان سفر وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به گیلان در حاشیه بازدید از فشتکه – روستای ملی حصیر بافی –اظهار داشت: این رشد نشان دهنده ضریب نفوذ ما در بازارهای بین المللی و همچنین بازیابی جایگاه خویش در حوزه تجارت بین المللی صنایع دستی است که البته هنوز با نقطه مطلوب فاصله بسیار زیاد است.
وی، با بیان اینکه ایران سومین کشور تولید کننده دنیا از لحاظ تنوع در حوزه صنایع دستی و صدر نشین ثبت شهر ها و روستاهای جهانی است افزود: تمامی سعی ما بر اینست که در حوزه تجارت بین المللی صنایع دستی نیز به  رتبه های نخست دست یابیم.
محمودیان تصریح کرد: هم اکنون ۵۲ شهر و روستای کشور در حوزه صنایع دستی ثبت ملی شده اند که این تعداد شامل  ۲۰ روستا و ۳۲ شهر  است .

وی یادآور شد: از ابتدای امسال هم  پرونده های متعددی برای ثبت ملی به کارگروه شورای راهبردی تعیین شهر ها و روستاهای ملی معاونت صنایع دستی ارسال شده و این نشان دهنده کشف مجدد ظرفیت های صنایع دستی در حوزه ای است که شاید سال های سال به آن بی توجهی شده است .
محمودیان اظهار داشت :بعد از تلاش در راستای ملی و جهانی شدن ، امروز این موضوع به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.
معاون صنایع دستی کشور در ادامه سخنان خود به اولویت احیاء و باز زنده سازی رشته های صنایع دستی اشاره و اضافه کرد: برای ۷۵ رشته در معرض نابودی کشور برنامه ریزی برای احیاء و باز زنده سازی انجام شده است.
محمودیان بیان کرد: صنایع دستی رمز اقتصاد مقاومتی و یکی از عوامل مهم کلیدی برای برون رفت از مشکلات و معضلات اقتصادی و اجتماعی است و بعنوان سفیر فرهنگی ،هنری در دیپلماسی عمومی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
روستای فشتکه بخش خمام بعنوان روستای ملی حصیر کشور در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است . این روستا جزو ۱۴ روستای منطقه آزاد انزلی است  و در راه اصلی جاده رشت-انزلی قرار گرفته و از روستاهای شهر خمام محسوب می شود که تا دو ماه آینده موزه حصیر در این روستا افتتاح می شود.
همچنین  دی ماه سال ۹۹ ، رشت شهر ملی رشتی دوزی ،و چهار روستا شامل روستای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال‌بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با محوریت سفالگری سنتی، روستای عنبران‌ محله شهرستان آستارا با محوریت گلیم‌بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوب‌تراشی موفق به دریافت گواهی‌نامه ملی شدند.
وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی امروز پنجشنبه به منظور افتتاح هتل پنج ستاره هتل حیران آستارا، رونمایی از طرح مرمت کاخ سردار امجد تالش و بازدید از بافت تاریخی رشت و وضعیت مرمت بناهای تاریخی وارد گیلان شد و فردا در جشن نکوداشت جهانی شدن روستای قاسم آباد روسر با محوریت چادرشب بافی شرکت می کند.

قاسم آباد رودسر بهمن ماه ۹۸ با عنوان روستای جهانی چادرشب بافی از سوی شورای جهانی صنایع دستی ( World Crafts Council) ثبت جهانی شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.